سینا پاکزاد: چگونه قوه قضاییه بی‌طرفی انتخاباتی را زیرپا گذاشته‌ است؛ نشانه‌های «رانــــــت‌خواری» قالیباف و رییسی در انتخابات

چهارشنبه, 20ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

محمدباقر قالیباف مدت‌هاست از امکانات شهرداری برای اهداف انتخاباتی‌اش استفاده می‌کند بی‌آنکه نهادهای ناظر کاری به کارش داشته باشند، ابراهیم رییسی از محل بودجه آستان قدس رضوی ماه‌ها مشغول پاک کردن سابقه قضائی‌اش و معرفی چهره‌ای جدید و مردم‌دوست به جامعه است و کسی متعرض استفاده‌اش از نذورات مردمی نمی‌شود.

زمین فراخ و هموار این دو کاندیدای ریاست‌جمهوری از منابع عمومی در راستای مقاصد شخصی‌شان باعث شده تا اخیرا پا را فراتر از استفاده از منابع مالی عمومی گذاشته و با رانت اطلاعاتی ویژه به مقابله با حسن روحانی بیایند.

بر اساس اخباری که به‌دست «زیتون» رسیده٬ محمدباقر قالیباف با استفاده از بانک اطلاعاتی شهرداری تهران و همچنین کمک برخی دوستانش در شهرداری‌های استان‌های دیگر فهرستی از املاک مسوولان دولتی به همراه آدرس‌هایشان را تهیه کرده تا از این طریق بتواند دست برتر را در مناظرات انتخاباتی پیدا کند.

از سوی دیگر ستاد ائمه جمعه نیز در رایزنی با حوزه علمیه قم موافقت تعطیلی چند روزه درس طلاب در هفته آینده را اخذ کرده تا آنها را برای تبلیغ رییسی به استان‌ها و شهرستان‌های سراسر کشور اعزام کند.

طرفه آنکه جزوه آموزشی برای تبلیغ رییسی نیز از سوی ستاد ائمه جمعه تدوین و در تیراژ بالا چاپ شده است. از سوی دیگر مصطفی میرسلیم به کمک مسوولان سازمان بازرسی به جزئیاتی از قرارداد جدید ایران با پژو دست پیدا کرده است تا با تحریف اطلاعات آن موجب اثرگذاری بر افکار عمومی شود.

خروج قوه قضائیه از بیطرفی
ایرانیان بارها تجربه دخالت نهادهایی در انتخابات که طبق قانون از فعالیت انتخاباتی منع شده‌اند را دارند. پیش‌تر سابقه قوای نظامی همچون سپاه و بسیج در این زمینه در اذهان عمومی پررنگ بود اما این‌بار دستگاه قضائی نیز آشکارا از موضع بی‌طرفی خارج شده و برای رقبای انتخاباتی حسن روحانی خوراک تخریبی تهیه می‌کند.

با این وجود حسن روحانی و اسحاق جهانگیری که به‌نظر می‌رسد متوجه نقش قوه قضائیه به‌ عنوان یار کمکی قالیباف و رییسی شده‌اند اشاراتی و انذارهایی نسبت به این ماجرا از خود بروز داده‌اند. جهانگیری در جریان مناظره دوم تلویزیونی کاندیداها از اینکه ماجرایی به‌عنوان «کشف محموله قاچاق در خانه وزیر» توسط سخنگوی قوه قضائیه مطرح می‌شود و سپس همین موضوع توسط قالیباف در مناظره بیان می‌شود اظهار تعجب کرد.

حسن روحانی در جمع هوادارانش در همدان این‌گونه ماجرا را برای مردم روشن کرد: «چه شده است که سخنگوی یک نهاد در این دو سه هفته سیاه‌نمایی دولت را یاد گرفته است؟ اجازه نمی دهم خانه ای که باید خانه عدالت باشد به خانه اتهام و دروغ تبدیل شود. البته شما نمی خواهید روحانی این مسیر را ادامه دهد.»

در مناظره اول نیز قالیباف از اظهارات رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه بابک زنجانی گفته است به ستاد انتخاباتی روحانی در سال ۹۲ کمک مالی کرده استفاده کرده بود.

روحانی در جریان آن مناظره در واکنش به بهره‌برداری قالیباف از این اظهارات صادق لاریجانی گفت که چطور از «مفسد محکوم به اعدام نقل قول می‌آوری.»
طرفه آنکه دستگاه قضائی تنها به کاندیداها کمک‌رسانی نمی‌کند بلکه برخی از افراد حاضر در کمپ‌های انتخاباتی و حامیانشان را با در اختیار قرار دادنِ اطلاعاتی تغذیه می‌کند.نمونه این افراد علیرضا زاکانی و مهرداد بذرپاش هستند که قرار است در روزهای پیش‌رو بیشتر فعال شوند. موضوع دارای اهمیت آنجاست که دوستانِ قضائی رییسی و قالیباف اطلاعاتی را در اختیارشان قرار می‌دهند که برخی از آنها بررسی شده و مشخص شده صحت ندارند و یا تازه در دست بررسی است.

با این وجود طرح آنها در جریان مناظرات و سخنرانی‌های انتخاباتی کارکرد تخریبی‌‌اش علیه حسن روحانی را خواهد داشت و تا مردم متوجه اصل ماجرا و صحت و سقم شائبه‌های مطرح شده شوند٬ انتخابات تمام شده است. حال باید دید تا ستاد حسن روحانی در برابر این کمپ انتخاباتی علیه خود چه تدبیری خواهد اندیشید و آیا در ساختار جمهوری اسلامی کسی پیدا می‌شود که دست‌کم در مقطع انتخابات دستگاه قضائی را به رعایت اصل بی‌طرفی ملزم کند.

از: زیتون


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.