نوبخت خبر داد: معافیت مالیاتی آستان قدس لغو شد

چهارشنبه, 20ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت درباره لغو معافیت مالیاتی همه سازمانها از جمله آستان قدس در برنامه ششم توضیح داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ابتدای سخنانش، گزارش کوتاهی از عملکرد هیات دولت در هفته گذشته ارائه کرد و گفت: جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی دیروز تشکیل شد و در راستای چگونگی اجرای قانون برنامه ششم برای افزایش سطح اشتغال و فرصتهای شغلی و مصوبه ۵ بهمن شورای عالی اشتغال در ارتباط با طرح کارورزی، تصمیم گرفته شد. حسب پیشنهاد دولت برای اینکه تا پایان برنامه ششم، در سال ۱۴۰۰، ما بتوانیم نرخ بیکاری را تک رقمی کنیم، نیازمندیم سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

بر اساس پیش بینی سازمان برنامه و بودجه طی سالهای پیش رو، هر سال به طور متوسط ۷۶۵ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار خواهند شد. از سال ۸۴ تا ۹۱، جمعیت شاغل کشور از ۲۰ میلیون و ۶۱۸ هزار نفر فقط به ۲۰ میلیون و ۶۲۸ هزار نفر افزایش یافت، یعنی طی این دوره کل اشتغال ایجاد شده، ۱۰ هزار نفر بود. از سال ۹۲ تا ۹۵ جمعیت شاغل به حدود ۲۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافت، یعنی حدود ۲ میلیون فرصت شغلی افزایش یافت. بنابراین برای پاسخگویی به نیاز آینده که ۷۶۵ هزار فرصت شغلی جدید نیاز داریم، اگر به گذشته نگاه کنیم، سالی ۵۰۰ هزار فرصت شغلی ایجاد شده و حدود ۲۶۰ هزار فرصت شغلی کم داریم. به همین جهت اگر با روال گذشته در سالهای آینده عمل کنیم سالانه ۲۶۰ هزار نفر به بیکاران کشور اضافه می شود.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: مجلس تکلیف کرد در طول برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان در سال سرمایه گذاری شود تا ۹۵۰ هزار شغل ایجاد شود. ممکن است این سئوال پیش آید که چرا ۹۵۵ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم؟ چرا ۴ میلیون یا ۲۰ میلیون فرصت شغلی ایجاد نمی کنید؟ فرصت شغلی با گفته و حرف حاصل نمی شود. باید سرمایه گذاری شود. طبق قانون باید ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری انجام شود. این در حالی است که در سال ۱۳۹۵، تنها ۳۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در کل کشور بود که برون‌داد آن تنها ۵۰۰ هزار فرصت شغلی بود. سرمایه گذاری سال گذشته از چند طریق بود. اول، سرمایه گذاری دولت در طرحهای عمرانی است. قرار بود ۵۷ هزار میلیارد تومان دولت سرمایه گذاری کند که این میزان عملا ۴۲ هزار میلیارد تومان شد. راه های دیگر تامین سرمایه تسهیلات بانکی، صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، شرکتهای دولتی، سهم آورده اشخاص و منابع خارجی است.

الزامات روابط خارجی برای جذب سرمایه خارجی

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه یکی از اصلی ترین راههای سرمایه گذاری، جذب منابع خارجی است، گفت: باید در طی برنامه ششم ۱۹۵ هزار میلیارد تومان سالانه سرمایه گذاری شود. یعنی ۶۵ میلیارد دلار باید سالانه جذب سرمایه خارجی شود که ۳۰ میلیارد از بانکهای خارجی، ۱۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و ۲۰ میلیارد دلار قرارداد مشارکت باید باشد. ما می گوییم این عدد خیلی درشت است و باید الزامات روابط خارجی را هم در نظر گرفت. پارسال این مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان بود که گفته اند امسال باید به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان برسد. این که می گوییم تفاوت زیاد است، به این جهت است. نمی توان بی دلیل حرفی را به مردم زد چون باید فردا پاسخگو بود. تامین سرمایه ۶۵ میلیارد دلاری خارجی کار بسیار مشکلی است. به مردم که نمی شود وعده بی خود داد. اگر بگوییم می خواهیم ۵ میلیون فرصت شغلی ایجاد کنیم به معنی استفاده بیشتر از سرمایه خارجی است. سال گذشته حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار مجوز دریافت سرمایه خارجی صادر شد ولی هنوز این پول وارد اقتصاد کشور نشده.

ایجاد اشتغال ۶ میلیونی در ظرفیت کشور نیست

دکتر نوبخت در ادامه گفت: به عنوان برنامه دولت که به مجلس داده شده، ما تعهد کردیم سالانه ۹۵۰ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم و نرخ بیکاری تا پایان برنامه ششم یک رقمی شود. این که برخی می گویند ۶ میلیون فرصت شغلی ایجاد می شود، شدنی نیست. زیرا ظرفیت کشور این نیست. برخی می گویند شما بیایید پایین ما می توانیم. با این همه مخاصمات خارجی و مشکل، شما چطور می توانید؟ اثبات کنید و مردم هم تشخیص می دهند.

پرداخت کارانه سال گذشته تصویب شده بود

او درباره مصوبه دیگر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: اجازه داده شد نیروی انسانی که در واحدهای تولیدی، کارورزی می کنند، دولت حقوق کارورزی (کارانه) آنها را پرداخت کند زیرا این تصمیم بر پایه مصوبه شورای عالی اشتغال در سال ۹۵ است. اگر کسی این را الان می گوید، دارد مصوبه شورای عالی اشتغال را درباره پرداخت کارانه تکرار می کند. همچنین تصمیم گرفته شد اگر کارفرمایی هر یک از جوانان بیکار را مشغول کار کند، دولت حق بیمه کارگر را بپردازد. یعنی تصمیم گرفته شد تمام بیکارانی که بروند کارورزی کنند، دولت حقوق کارورزی آنان را تقبل کند. اگر کارفرمایی هم بخواهد آنها را جذب کند، دولت حق بیمه آنها را می پردازد. البته حدود ۱.۵ میلیارد دلار یعنی حدود ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومان طی یک لایحه از مجلس درخواست کردیم تا از صندوق توسعه ملی برداریم تا فقط برای اشتغال صرف شود. مقام معظم رهبری در جلسه ای که سران سه قوه حضور داشتند و اینجانب هم به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه بودم، فرمودند نامه ای از دولت برای برداشت ۱.۵ میلیارد تومان آمد و من تاکید کردم کار خوبی است و از طریق قانونی اقدام شود و مجلس به فوریت تصویب کند و دولت هم به فوریت اقدام کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه بیان داشت: این روزها گفته شده هر کسی بیکار است ما به او مبلغی می پردازیم. این مشکل بزرگی برای اقتصاد کشور به دنبال دارد. در این صورت همه جوانانی که بین ۱۵ تا ۳۵ سال هستند، ولو اینکه خوداشتغال باشند، صف می کشند و می گویند ما بیکاریم. برخی کشور را می خواهند دچار فاجعه کنند که پاسخ دادن به مطالبه ای که ایجاد می شود بسیار مشکل خواهد بود. امیدوارم در آینده، گزارشی از اقدامات واقعی را اعلام کنیم. نمی توان بی محابا، اعداد را بیان کرد. باید هر کسی که عددی را قول می دهد، پای بند به آن باشد. مثلا تعداد تسهیلاتی که به واحدهای تولیدی به تفکیک کارخانجات داده شده، مشخص است و روزانه گزارش از عملکردها داریم. ما در جایگاهی نیستیم عددی بگوییم که اجراشدنی نباشد.

خبرنگاری درباره تهدید وزیر دفاع عربستان پرسید. نوبخت در پاسخ گفت: موضع وزیر دفاع در مقابل سخنان پوچ و بی اساس طرف سعودی، موضع دولت است. همانطور که از سوی وزارت خارجه بیان شد، شاهدیم اقدامات ناسنجیده و تنش آفرین از سوی دولت سعودی در حال انجام است و در هر مورد موضع قاطع خود را در برابر این درشتگویی ها که ناشی از ترس و واهمه است، بیان کردیم که در موضع رسمی وزیر دفاع اعلام شد.

سخنگوی دولت در ادامه بیان داشت: با توجه به نقش مخرب عربستان در حمایت از داعش در عراق و سوریه و کشتار کودکان و زنان یمن، ما معتقدیم طبق فرموده قرآن، خداوند قوم ظالم را هدایت نمی کند و آنها با عذاب مواجه خواهند شد. پاسخ سخنان آنها آماده است و هر زمان تصمیم به کوچکترین اقدام بگیرند، پشیمانی در انتظار آنها و یارانشان خواهد بود.

دلیل شکایت ستاد دکتر روحانی از ستاد انتخاباتی برخی نامزدهای انتخاباتی سئوال دیگری بود که نوبخت در پاسخ گفت: آن را از ستاد انتخاباتی ایشان بپرسید. اینجا قرار است درباره عملکرد دولت پاسخ بدهیم.

دولت حقوق کارمندان را کاهش نمی دهد

خبرنگاری درباره حکم دیوان عدالت اداری در خصوص کاهش یک طبقه شغلی از کارکنان دولت و کاهش حقوق آنها پرسید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: چنین چیزی در دولت مطرح نیست و دولت هر چه به کارکنان خود می پردازد، متناسب با ظرفیت و تلاش آنها نیست، چه برسد به اینکه بخواهیم حقوق آنها را کم کنیم. بارها گفتیم ما باید نظام پرداخت کارکنان و بازنشستگان را افزایش دهیم. امسال ۳۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای همسان سازی حقوق بازنشستگان گذاشتیم و تا پایان برنامه، نابرابری ها را کاهش خواهیم داد.

او درباره افزایش حقوق کارمندان گفت: اینها حرف الان ما نیست. هر کسی از بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری استفاده کرده بود، سال گذشته به همه دستگاه ها اعلام کردیم همه باید اجرا کنند که تا ۲۱ درصد افزایش حقوق را در پی داشت. دولت کارکنان خود را درک می کند. این حرف جز استرس و واهمه برای کارکنان دولت نیست و کارکنان مطمئن باشند دولت چنین اقدامی نخواهد کرد. دولت خود را موظف می داند هر سال به حقوق کارکنان و کارمندان بیفزاید نه این که کمک کند.

نوبخت افزود: با قاطعیت اعلام می کنیم به هیچ وجه هیچ کسری از حقوق کارکنان دولت انجام نخواهد شد بلکه ما به دنبال افزایش حقوق هستیم.

کسانی که نام بابک زنجانی را «ب.ز» می گفتند حیثیت اشخاص را نبرند

خبرنگاری درباره بحث محموله پوشاک خارجی که اخیرا خبرساز شده، پرسید. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: هر کسی در هر جایگاهی بخواهد در دولت، مرتکب خلاف قانون شود، استقبال می کنیم تا مطابق قانون با او برخورد شود، هیچ کس در دولت در محدوده حراستی و حفاظتی برای پاسخ نگفتن قرار ندارد. در این ارتباط هم گفتیم هر چه قانونی است، اجرا شود. کسی در مظان اتهام کالای قاچاق بود. این بلافاصله تیتر شد که محلی پیدا شده که کالای قاچاق در آن است. این را ارتباط دادند به وزیر. چه کسی باید تشخیص دهد کالا قاچاق است؟ نیروی انتظامی رفت و بررسی کرد. دستگاه تعزیرات بررسی کرد. البته همه اینها باید محرمانه باشد. ولی تحقیقات در چشم مردم انجام شد. مرجع قانونی که تعزیرات است بررسی کرد و گفت این کالا از مرزها آمده و تعرفه گمرکی را پرداخته.

او در ادامه گفت: این که بگوییم کارت بازرگانی مال او نبود، مال دیگری بود، باید بررسی شود. تا مدتها پیش کسی نام بابک زنجانی را نمی گفت و از او «ب.ز» نام می بردند. این همه پول را برد و اسمش را ب.ز گفتند. شما که اینقدر مقید هستید تا قبل از اینکه قانون نظر ندهد، حیثیت کسی را نبرید. الان مرجع قانونی بررسی کرد و فهمید این کالا، قاچاق نیست. با اصول اخلاقی و موازین قانونی سازگار نیست حیثیت دیگران را ببریم. ما مدعی هستیم مسلمانیم و می گوییم نباید مسایل خلاف در کشور باشد. با غیبت کردن و تهمت زدن، حیثیت مسلمانان را بردن، عقوبت سنگین اخروی دارد.

در ادامه نشست، خبرنگاری درباره سخنان اخیر سخنگوی یکی از قوا بر علیه دولت سئوال کرد. دکتر نوبخت در پاسخ به دو جمله بسنده کرد و گفت: ما همه را دعوت به رعایت قانون، اخلاق و موازین شرعی می کنیم. البته مانند ائمه محترم جمعه، اول خودم را به رعایت قانون و موازین شرعی دعوت می کنم و از دیگران هم این انتظار را دارم. این نیز بگذرد.

سایت کارانه خلاف قانون بود

خبرنگاری درباره نحوه فیلتر سایت کارانه که از سوی یکی از نامزدهای انتخاباتی ایجاد شده بود، پرسید. سخنگوی دولت در پاسخ گفت: دستگاه های نظارتی به این امر رسیدند که سایت کارانه خلاف قانون است و با مقررات انتخاباتی هم متضاد است. در مجلس هم اعتراضات زیادی بود و نایب رئیس مجلس هم صراحتا گفت این کار اقدام غیرقانونی است. اقدامی که در این راستا صورت گرفت از سوی ستاد نظارت بر انتخابات انجام شد. اگر کاندیدایی بگوید هر کس اینجا ثبت نام کند، ۲۵۰ هزار تومان می گیرد، بحث و شبهه زیادی دارد. شورای نگهبان در ادوار مختلف برخی از صندوقها را ابطال می کرد و می گفت مثلا نامزدی شب انتخابات شام داده یا وعده داده و چون تطمیع مردم بوده، باید برخی صندوقها را باطل کرد، در این ماجرا هم شبهه تطمیع وجود دارد.

او به مشاوران نامزدها هم توصیه کرد: مشاوران باید بدانند مگر می شود بیش از ۶۵ میلیارد دلار سالانه از سرمایه خارجی استفاده کرد؟ این که اعداد را بگوییم تا مقبولیت ایجاد کند، بحث مناسبی نیست. درباره پرداخت کارانه هم شاید مشاوران نامزدها نگفته باشد من این را از مصوبه شورای عالی اشتغال کپی برداشته ام. از سوی دیگر ما قطعا حق نداریم خدمات نظام را زیر سئوال ببریم. دولت هم بخشی از نظام است. آن سیاه نمایی هایی که می گویند قطعا ریشه دار است، تمام این مسایل که مربوط به ۳ سال و نیم اخیر نیست.

دکتر نوبخت درباره اقدام جدید وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی برای ایجاد سایت کارانه و پرداخت کارانه به کارورزان گفت: ایجاد این سامانه، مصوبه ۵ بهمن ۹۵ شورای عالی اشتغال کشور است. همچنین مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است. از سوی دیگر پرداخت کارانه جزء وظایف سازمان برنامه و بودجه است که در برنامه ششم توسعه مشخص شده. وزیر رسمی کشور در وزارت کار، فارغ از نتیجه انتخابات در ۲۹ اردیبهشت، مکلف است قانون را اجرا و به وظیفه قانونی خود عمل کند. دیگران بگویند با چه مجوزی سایت کارانه درست کرده اند؟

وی در ادامه گفت: همچنین برای اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی باید حقوق آنها را به ۲۰ درصد حداقل حقوق برسانیم. طبق یک نظام، خانواده ها تقسیم بندی شدند و افزایش مبالغ پرداختی به آنها به صورت یارانه تصمیم گیری شد تا در کنار مستمری پرداخت شود. البته دیروز متوجه شدیم یکی از نهادهای حمایتی این ماه، حقوق مستمری بگیران را پرداخت نکرد. چون به حسن شخصیت رئیس آن مجموعه اعتقاد دارم قرار شد سریعا حقوق مستمری بگیران را پرداخت کند، نام نمی بریم. ولی ما برآشفته شدیم چرا حقوق معمول مستمری بگیران پرداخت نشده.

معافیت مالیاتی همه نهادها لغو شد

خبرنگاری درباره این سخن ابراهیم رئیسی پرسید که ایشان گفته اند چندین برابر مالیات به فقرا داده می شود. نوبخت در پاسخ گفت: به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه کشور از حضرت آیت الله رئیسی استدعا می کنم اعلام کنند آستان قدس چقدر مالیات پرداخت کرده است. البته گفتند مالیات نمی پردازند. برای امور خیر دیگری استفاده می کنند. باید در نظر داشت قانون برنامه ششم توسعه، همه معافیتهای مالیاتی را لغو کرده. استدعا می کنم قانون را مطالعه کنید. مقام معظم رهبری در بند ۱۶ سیاستهای اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند سهم مالیاتها را در منابع درآمدی بیشتر کنیم. ما نمی گوییم برخی فعالیتها، فرار از مالیات است، چون بعضی نهادها قانونا معاف از پرداخت مالیات هستند. در نهایت، مجلس تصویب کرد و شورای نگهبان تایید کرد کسانی که معافند باید مالیات بدهند. برای برخی هم مالیات حداکثر با ضریب صفر حساب شود، یعنی حساب و کتاب مشخص شود ولی نرخ مالیات صفر شود. مثل بخش کشاورزی که مالیات از آن گرفته نمی شود. سهم مالیاتش مشخص می شود ولی ضریب صفر می گیرد تا کشاورز مالیات پرداخت نکند. به خبرنگاران هم توصیه می کنیم تحریف کردن سخن کاندیداهای محترم و شخصیتها، کار درستی نیست.

خبرنگاری پرسید چرا آقای رئیسی می گوید مالیات بر ارزش افزوده را آستان قدس پرداخته؟ دکتر نوبخت در پاسخ گفت: مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کنندگان می پردازند. حتما آستان قدس روابط عمومی دارد و می تواند مبالغ مالیاتی را که خود آستان قدس پرداخته اعلام کند.

واکنش به خبرسازی درباره معدن یورت

خبرنگاری درباره خبرسازی برخی رسانه های درباره حضور رئیس جمهور در معدن یورت پرسید. دکتر نوبخت در پاسخ گفت: تعدادی لباس پوشیده بودند و آمده بودند. دکتر روحانی طبیعی می داند در جمعی وارد شود که حتی با صدای بلند، سخن و مطالبه خود را بیان کنند. آقای رئیس جمهور این تواضع و فروتنی را دارد که این سخنان را بشنود. البته عده ای به حق و عده ای با صحنه سازی ورود کردند. قرار نیست مستنداتی را که داریم بیان کنیم که چه کسانی بودند و از کجا آمده بودند. نفس این موضوع که عده ای با صدای بلند، مطالبات خود را بیان کنند و رئیس جمهور احساس خرسندی کند که آلام آنها بیان شد ارزشی است که باید در کشور ترویج شود.

تخریب دیگران، اثبات شایستگی نیست

یکی از نمایندگان رسانه‌ها درباره سخنان برخی از نامزدهای انتخاباتی در تخریب دولت سئوال کرد. سخنگوی قوه مجریه در جواب گفت: باید انتظار داشت رقبا برای اثبات وجود خود، سخنانی را بگویند و از نظر مردم، اثبات شایستگی یک کاندیدا، تخریب دیگری نیست. آیا تخریب دیگران، باعث می شود قد ما بلندتر شود؟ قد و قواره که اینطور بلند نمی شود. مردم انتظار دارند برای اداره امور کشور، مسئولیت را به کسی بسپارند که توانایی داشته باشد. باید کاندیداها نشان دهند از سایر نامزدها تواناترند. اگر صحبتهایی شود که جامعه به حساب انتقامجویی و تحقیر و تخریب دیگران بگذارد، جامعه پاسخ مثبت نمی دهد. استناد به نظرسنجی ها هم نمی کنم که نشان دادند مردم تخریبگران را خوش ندارند. بدانند برای اثبات خود، راه از تخریب دیگران نمی گذرد. توضیح بدهند با چین، اروپا، روسیه و سایر کشورهای دیگر چطور می خواهند رفتار کنند تا سالانه سرمایه ۶۵ میلیارد دلاری جذب شود. به نظر می رسد این بحثها بیشتر تخلیه است نه برنامه ریزی. همچنین امیدواریم همه نامزدها مانند آقای رئیس جمهور و آقای جهانگیری، اموال خود را به قوه قضاییه اعلام کنند و مبلغ را هم در مناظره روز جمعه آینده اعلام کنند. این پیشنهاد خوبی است.

دولت قبل ۸ روز پیش از رفتن، بودجه ۲۴۰۰ میلیاردی پژوهش تصویب کرد

خبرنگاری درباره پاسخگویی برخی نهادهای دولتی درباره اظهارات نامزدها در مناظره ها پرسید. نوبخت پاسخ داد: اگر کسی دروغی بگوید، از او می خواهیم اصلاح کند، اگر اصلاح نکرد، به قوه قضاییه مراجعه می کنیم. یکی از نامزدهای محترم گفت اعتبارات پژوهشها و طرحهای تحقیقات را قطع کرده‌اند. بلافاصله گزارشها را احصا کردیم. گزارش رسمی و مکتوب نشان می دهد ۴۷ طرح کلان ملی در دولت دهم (گذشته) به تصویب رسید. برخی از اینها پروپوزال هم نداشتند. در تیرماه ۹۲ و مرداد ۹۲ و ۸ روز قبل از استقرار دولت جدید، بخشی از اینها با سرجمع ۲۴۰۰ میلیارد تومان تصویب شد. خصلتا نمی توانم بگویم این طرحها را به چه کسانی دادند. برخی از این طرحها ۲۰۰ میلیارد تومان بود. آن روزها به فردی که در دولت بود، پول بزرگی داده شد. وقتی اسناد به دستم رسید، پشتم عرق کرد. مگر می شود وقتی من دارم می روم، پول را بردارم در سیستمی بگذارم که ممکن است قانونی نباشد. واقعا قرار است ۲۴۰۰ میلیارد تومان مصوبه دولت قبل را اجرا کنیم؟ این حرفها را به برخی نامزدها می زنند. آن بنده خداها هم مطلع نیستند و مطرح می کنند. ما موظفیم اگر امر خلاف واقعی به دولت نسبت داده شد، دفاع کنیم.

۵ مرکز استان به راه آهن سراسری وصل می شوند

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: ما وضع موجود را مطلوب نمی دانیم. ولی اگر در مقایسه با سال ۹۲ وضعیت را مقایسه کنیم اثبات کننده اثربخشی عمل دولت بوده. آقای رئیس جمهور در ارتباط با برنامه دولت دوازدهم، ۳۰ محور را تعیین کرده اند. در مناظره ها زمان کافی نیست تا برنامه ها تشریح شود. ما برای همه سالهای آینده و حتی ۱۰۰ روز آینده برنامه داریم و اعلام کرده ایم می خواهیم چه کنیم.

دکتر نوبخت درباره اجرای برنامه های دولت گفت: قبلا گفتیم در دولت یازدهم، ۵ مرکز استان را به شبکه سراسری وصل خواهیم کرد. دیروز شاهد بودید اولین مرکز استان یعنی همدان، به راه آهن سراسری پیوست. البته محوطه سازی و برخی کارهای دیگر هم باید انجام شود. آقای رئیس جمهور هم اعلام کرد مراکز استانها مانند ارومیه، تبریز، رشت و کرمانشاه در دولت یازدهم به شبکه راه آهن سراسری خواهند پیوست. همچنین در سفرهای آقای رئیس جمهور بیش از ۲۳ هزار میلیارد تومان برای تکمیل تعدادی از پروژه ها در ۳۱ استان توسط دولت تعهد شد. شخصا اینجانب مسئول هستم بودجه پروژه های سفر آقای رئیس جمهور را از خزانه بپردازم. اگر کاستی درباره مصوبات استانی دولت یازدهم باشد، شخصا پاسخگو هستم.

پرداخت مطالبات معوق داروخانه ها

خبرنگاری درباره عدم پرداخت دیون سازمانهای بیمه گر به داروخانه ها سئوال کرد. نوبخت در پاسخ گفت: اتفاقا از طرف دولت، مسئول شدم بین دو وزیر محترم بهداشت و کار به خاطر اختلاف حساب داوری و برنامه ریزی کنم. وزیر کار تعهد کرد بدهی های معوق را تا آذرماه بپردازد. توافق شد سازمان برنامه و بودجه هم ۱۰۰۰ میلیارد تومان به تامین اجتماعی کمک کند که بخشهای بزرگی از آن انجام شد و معوقات تا ۷ ماه گذشته پیش آمد. قبول داریم دریافت مطالبات داروخانه ها چند ماه طول می کشد، ولی این مسایل در حال اجراست. مطالبات اخیر را هم قطعا نزدیکتر خواهیم پرداخت ولی طبیعی است پرداختها ۳، ۴ ماه فاصله داشته باشد. دولت قرار نیست به انسانهای شریفی که در رابطه با عرضه خدمات دارویی کمک به دولت می کنند، فشار وارد کند. ما ۸ هزار میلیارد تومان سال گذشته برای بیمه سلامت پرداختیم.

نوبخت درباره پرداخت وجوه به شهرداری تهران هم گفت: درباره قطار شهری ۱۳۶ میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه دادیم. ۳۳ میلیارد تومان «جمعی، خرجی» بود. ۱۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت دادیم. ۵۰۰ میلیارد تومان هم دولت ضمانت فاینانس کرد. همچنین ۲۵۰۰ میلیارد تومان هم به همه شهرداری های کشور پرداخت شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.