آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری؛ اتهام‌های گسترده نامزدها به یکدیگر

جمعه, 22ام اردیبهشت, 1396
اندازه قلم متن

در سومین مناظره انتخاباتی که روز جمعه میان شش نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد، گرچه تمرکز پرسش‌ها بر مباحث اقتصادی بود، اما نامزدها از هیچ فرصتی برای تبادل اتهام‌ها، به ویژه اتهام‌های اقتصادی و مدیریتی علیه یکدیگر صرف‌نظر نکردند.

نقطه اوج این اتهام‌ها، تکرار مکرر بهره‌مندی حسن روحانی و اسحاق جهانگیری از تخفیف ویژه در خرید خانه و زمین در تهران، از سوی محمدباقر قالیباف بود که او در این مورد به خرید یک زمین هشتصد متری توسط روحانی به قیمت متری سه هزار تومان در ابتدای دهه ۷۰، و خرید یک قطعه زمین ۳۸۵ متری توسط جهانگیری در اواخر دهه هفتاد به قیمت متری ۱۴۰ هزار تومان بود.

در مقابل آقای قالیباف فهرستی از دارایی‌های خود را همزمان با مناظره در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد که بر پایه آن او کمتر از ۳۰ میلیون تومان در دو حساب بانکی و یک مغازه در بازار [بین‌المللی] خیام مشهد دارد.

او همچنین اذعان کرد که همسرش، یک خانه ۳۳۰ متری در منطقه ۴ تهران، یک خانه ۱۸۰ متری در مشهد، یک خودروی مزدای مدل ۸۷، و در مجموع هشت میلیون تومان در سه حساب بانکی دارد.

در مورد فرزندان آقای قالیباف که فعالیت‌های اقتصادی یکی از آنها در روزهای اخیر زیر ذره‌بین رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود، او تنها به یک فرزند تحت تکلف خود، اسحاق قالیباف، اشاره کرد و گفت که دارایی او یک پاترول مدل ۷۱، یک موتورسیکلت، در مجموع یک میلیون تومان در چهار حساب بانکی است.

در مقابل، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری با اعلام آنکه املاک مورد اشاره آقای قالیباف به قیمت وقت خریداری شده، به فعالیت‌های مرتبط با او اشاره کردند.

در این زمینه حسن روحانی به پرونده‌ای مرتبط با آقای قالیباف در سال ۸۴ اشاره کرد و گفت که اگر او در آن زمان جلوی رسانه‌ای شدن این پرونده را نگرفته بود، آقای قالیباف اکنون در این جایگاه نبود.

اشاره‌ وی به پرونده قاچاق کالا مرتبط با برادر آقای قالیباف در زمان تصدی او در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بود، که در رسانه‌ها مورد توجه قرار نگرفت.

همچنین آقای قالیباف که در مناظره اول به «برادر شهید» اسحاق جهانگیری اشاره کرده بود، در مناظره آخر به نقش دیگر برادر آقای جهانگیری [مهدی جهانگیری] در بانک گردشگری اشاره کرد و تلویحاً او را به مشارکت در فساد بانکی متهم کرد.

در پاسخ به این موضوع، آقای جهانگیری به تخلفات بانک شهر و بانک سرمایه، دو مجموعه اعتباری در ارتباط با شهرداری اشاره کرد، و در عین حال افزود: زمانی مردم ایران با نبود دارو روبه‌رو بودند، شهرداری تهران اجازه عرضه بستنی چند صدهزار تومانی در برج میلاد را داد.

حسن روحانی نیز در مورد ارتباط مؤسسه اعتباری «میزان» با دستگاه قضایی به ابراهیم رئیسی کنایه زد.

«لوله کردن دانشگاه‌ها»

اما در شرایطی که محمدباقر قالیباف در مناظره دوم از دولت به دلیل موفق نبودن در سیاسی کردن دانشگاه‌های انتقاد کرده بود، حسن روحانی در بخش دیگری از آخرین مناظره انتخاباتی، به سوابق امنیتی شهردار تهران اشاره کرد و گفت که او در دوران تصدی فرماندهی نیروی انتظامی به دنبال «لوله کردن دانشجویان» بوده است.

او خطاب به محمدباقر قالیباف گفت، «شما که طرح‌ات همیشه “لوله کردن” بود، شما که هر زمان به دبیرخانه می‌آمدید، می‌گفتید بگذارید من این دانشجویان را ظرف دو ساعت لوله می‌کنم؛ اگر جلوی شما نایستاده بودیم که همه دانشگاه‌های ما پر از لوله شده بود!»

آقای روحانی به اتهام مربوط به ملک متعلق به خود در تهران اشاره کرد و گفت: «اگر در تهران هر زمان یک خانه بیشتر داشتم، مال شما باشد. الان هم اگر یک خانه بیشتر دارم مال شما باشد و بروید آن تخلف را دنبال کنید. آن زمین را هم می‌دانید معوض چه بوده و خود خبر دارید و الان دارید جور دیگری مطرح می‌کنید».

او خطاب به آقای قالیباف گفت: «شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید، ما که همه اموال‌مان را در اختیار قوه قضائیه قرار دادیم، شما باید طبق قانون می‌دادید، چرا ندادید؟ و آمدید اینجا ریاکاری می‌کنید!»

آقای روحانی ادامه داد: «شما اگر در خصوص زمین خیلی ناراحتید به طرقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما آنجا چه کردند؟»

او همچنین به حمایت نهادهای نظامی و امنیتی از ابراهیم رئیسی اشاره کرد و گفت «از آنهایی که با اتوبوس از شهرها برایتان جمعیت می‌آورند، از آن نهادهای انقلابی و امنیتی که برای شما می‌آورند بپرسید که پول آنها از کجا می‌آید؟ از پول بیت‌المال دارند انجام می‌دهند. شما که قاضی هستید چرا با آن برخورد نمی‌کنید؟»

او گفت: «آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمت که می‌خواهید بزنید، به هر حال شما قاضی هستید و دست شما باز است و هر کاری می‌توانید بکنید. دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید؛ باید بپرسیم علما از دست شما چه کشیدند».

او ادامه داد: «اما از شما تقاضا دارم و خواهش می‌کنم که امام رضا را برای مردم بگذارید. شما را به خدا امام رضا را جناحی و حزبی نکنید. امام رضا افتخار همه ایرانی‌ها، شیعیان و مسلمانان است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید برای روستاها بفرستید، بگذارید بعد از انتخابات؛ الان جلوی آن را بگیرید».

در مقابل، ابراهیم رئیسی گفت که از نگاه او «امنیت کشور در گرو مبارزه با فساد است و اگر فساد زیر عمامه من و آقای روحانی، یا زیر کت آقای جهانگیری یا قالیباف بود فرقی ندارد؛ باید با حساسیت برخورد شود».

او ادامه داد: «اینکه به آقای روحانی اعلام کنند که نزدیکترین فرد به شما فساد میلیونی می‌کند و در این باره مقاومت شود این هیچ سازگاری با اصلاح نظام اداری ندارد».

آقای رئیسی در این باره توضیح داد: «آقای روحانی شما من را می‌شناسید، من سخن واهی بر زبان نمی‌رانم؛ این مسئله فساد نزدیکان شما را معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور در دفترتان صحبت کردند و مدارک و اسناد کامل به شما دادند که نزدیکترین فرد به شما دچار مشکلات میلیونی هستند. من جای شما بودم مساعدت می‌کردم برخورد قانونی شود؛ گفتند اینکه اکنون انجام نشود یا مورد تشکیک است با روحیه کسی که رئیس دولت است سازگار نیست».

این موضوع اشاره‌ای بود به اتهاماتی که در مورد حسین فریدون دستیار ویژه و برادر آقای روحانی مطرح است. گرچه حسن روحانی در این مناظره ادعا کرد که اگر پرونده‌ای در مورد نزدیکان او مطرح است هم باید به آن رسیدگی شود.

موضوع مقابله با فساد تنها در سخنان این چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری بازتاب نداشت، و در این زمینه مصطفی میرسلیم هم دولت آینده خود را «دولت پاکدست» معرفی کرد و تأکید کرد که مقابله با فساد در دستگاه‌های اجرایی «جز با انتخاب دولت فسادستیز و پاکدست ممکن نیست».

سومین مناظره نامزدهای انتخاباتی که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت برگزار شد، آخرین رویارویی نامزدها بود و این نامزدها و هواداران‌شان فرصتی شش روزه برای جلب آرای مردم خواهند داشت.

انتخابات ریاست جمهوری، همزمان با انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت برگزار خواهد شد، و نامزدها تا ۲۴ ساعت پیش از برگزاری انتخابات یعنی ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه فرصت تبلیغات دارند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.