کنسولگری ایران در هرات مورد حمله قرار گرفت

دوشنبه, 20ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

در هفته‌های اخیر، به نمایندگی های جمهوری اسلامی  در آلمان، افغانستان و احتمالا دانمارک حمله شده است. حال کنسولگری جمهوری اسلامی در هرات مورد حمله قرار گرفته است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، شمار تظاهرکنندگان به صد تن می رسید و این افراد با تجمع در اطراف ساختمان کنسولگری ایران به سوی آن سنگ پرتاب کرده و پرچم های ایران را پاره کردند.

به گزارش خبرنگار رادیو اروپای آزاد که خود در محل تظاهرات حضور داشت، معترضان با سر دادن شعارهایی بر ضد ایران و محمود احمدی نژاد، جمهوری اسلامی را «بزرگترین دشمن افغان ها» خواندند و گفتند که از «حمله آمریکا به ایران حمایت می کنند».

معترضان می گویند که ظرف سه ماه گذشته حدود ۱۳ نفر از اتباع افغانستان توسط نیروهای مرزبانی جمهوری اسلامی ایران بازداشت و سپس کشته شده اند و تهران از تحویل اجساد این افراد خودداری می کند.

به گزارش رادیو فردا یکی از تظاهرکنندگان به خبرگزاری فرانسه گفته است: «ظرف چندماه گذشته ما از مقام های ایرانی خواسته ایم تا اجساد کشته شدگان را به خانواده های آنها تحویل دهد ولی هنوز این کار صورت نگرفته است.»

تظاهرکنندگان روز یکشنبه خواستار تحقیقات دولت افغانستان در این زمینه شده و گفته اند که اگر حکومت افغانستان به خواست آنها توجه نکند، «به هیچ ایرانی در افغانستان رحم نخواهند کرد.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی دیگر شمار تظاهرکنندگان را ۲۰۰ نفر اعلام کرده و گفته است پیش از اینکه نیروهای امنیتی آنها را عقب رانده و اقدام به شلیک تیرهوایی کنند، شیشه های ساختمان کنسولگری را شکستند.

این گزارش حاکی است که نیروهای امنیتی با استقرار در اطراف ساختمان کنسولگری ایران، راه های منتهی به آن را بستند. معترضان سپس در اطراف ساختمان فرمانداری هرات تجمع کرده و به سر دادن شعار علیه ایران ادامه دادند.

خبرگزاری فرانسه می گوید که از زمان تهاجم شوروی سابق به افغانستان در سال ۱۹۷۹، حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار تبعه افغان به صورت پناهنده یا غیرقانونی در ایران زندگی می کنند. افغان برای یافتن کار و یا به دیگر دلایل سیاسی به ایران و پاکستان مهاجرت می کنند.

بسیاری از این مهاجران از طریق شبکه های قاچاق انسان به ایران می روند که در پاره ای اوقات از سوی مرزبانی جمهوری اسلامی بازداشت و روانه زندان می شوند.

مناسبات میان تهران و کابل در سال های اخیر همواره عادی بوده است ولی ایران در برخی دوره ها متهم شده است که در امور داخلی این کشور دخالت کرده و اقدام به اخراج پناهندگان افغان می کند.

از: صدای آمریکا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.