رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس: ۱.۳ میلیون تن به تعداد بیکاران ایران افزوده شد

سه شنبه, 30ام خرداد, 1396
اندازه قلم متن

سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، روز سه شنبه ۳۰ خرداد گفت:‌ «طبق آمار رسمی، در سال گذشته نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن به تعداد بیکاران ایران افزوده شد».

به گزارش خبرگزاری تسنیم،‌ این نماینده مجلس ضمن تاکید بر لزوم اقدامات تحقیقاتی و عملیاتی دولت برای کاهش فقر و بیکاری در ایران افزود که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون بیکار در ایران زندگی می کنند.

او اشاره کرد که آمار بیکاران «گاهی ۱۰ میلیون تن هم گزارش می شود».

با این همه، سلمان خدادادی توضیحی در مورد منبع آمار ۱۰ میلیون بیکار در ایران نداد.

پیش از این، مرکز پژوهش های مجلس پیش بینی کرده بود که «نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۰،‌ در سناریوی خوش بینانه، به حدود ۱۶ درصد و در سناریوی بدبینانه به حدود ۲۶ درصد می رسد.»

خبرگزاری تسنیم روز ۲۲ خرداد با اعلام این موضوع نوشته بود: در قانون برنامه‌ ششم توسعه که از سال جاری آغاز شده، میزان اشتغال زایی سالانه ۹۵۰ هزار شغل تعیین شده است و در ۵ سال آینده باید «حداقل برای ۴ میلیون و ۷۵۰ هزار تن» شغل ایجاد شود.

به گفته مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در سال گذشته ۱۲.۴ درصد بوده و ایران با حدود ۲.۲ میلیون بیکار روبرو است.

به نوشته تسنیم، «اگر دولت می خواهد بر بیکاری غلبه کند چاره ای جز این ندارد که رشد اقتصادی ایران را روی میانگین ۷ تا ۸ درصد برای سال های آینده نگهدارد و سرمایه داخلی و خارجی جذب کند».

پیشتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به مسئولیت سنگین دولت برای اشتغال زایی در برنامه ششم گفته بود: « برای ایجاد ۹۵۰ هزار فرصت شغلی در سال نیازمند ۷۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری هستیم که این منابع باید از طریق سرمایه گذاری خارجی، بودجه دولت، منابع صندوق توسعه‌ ملی، منابع بانکی و منابع و سرمایه گذاری بخش خصوصی تامین شود».

تسنیم با اعلام اینکه بودجه مورد نظر آقای جهانگیری برای اشتغال در ۵ سال آینده نزدیک به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان» خواهد بود‌، افزوده بود که به نظر می رسد این رقم «فضایی» باشد.

قبل از آن هم خبرگزاری مهر روز چهارم اردیبهشت خبر داده بود که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، و نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بیکاری اعلام کردند که «اگر هر سال یک میلیون شغل نیز ایجاد شود، تا سال ۱۴۰۰ نرخ بیکاری موجود تغییری نخواهد کرد.»

بر اساس این گزارش، اکبر رنجبرزاده، عضو هیات رئیسه مجلس، درباره این نشست گفته بود که آمار اعلام شده از سوی علی ربیعی و مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آمار بیکاران با یکدیگر تفاوت دارد.

وی افزوده بود که وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی نرخ بیکاری را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن و مرکز پژوهش‌ها این آمار را شش میلیون و ۵۰۰ هزار تن تا ۷ میلیون تن اعلام کرده است.

به نوشته مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در آبان سال گذشته نیز با هشدار نسبت به افزایش بیکاری و پیامدهای آن اعلام کرده بود که تا سال ۱۴۰۰ بیش از چهار میلیون بیکار در ایران وجود خواهد داشت.

بیکاری در ایران در جریان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۹ اردیبهشت یکی از موضوع هایی مورد توجه نامزدهای انتخابات بود. در حالی که محمد باقر قالیباف و ابراهیم رئیسی،‌ دو تن از نامزدهای اصولگرا وعده حل این مشکل و اشتغال چند میلیون شغل در سال می‌دادند، ‌حسن روحانی و اسحاق جهانگیری وعده های آنان را غیر واقعی می نامیدند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.