حسنین هیکل روزنامه نگار برجسته مصری خواهان “نه” گفتن به قانون اساسی شد

جمعه, 24ام آذر, 1391
اندازه قلم متن

محمد حسنین هیکل روزنامه نگار، نویسنده و اندیشمند برجسته مصری در گفت و گویی با انتقاد از محمد مرسی رئیس جمهور مصر مردم این کشور را برای حضور در همه پرسی قانون اساسی و دادن رای منفی به آن تشویق کرد.hassan heikal

هیکل که با تلویزیون “cbc” گفت و گو می کرد، پیش نویس قانون اساسی جدید مصر را “معیوب” توصیف کرد و افزود که این قانون منعکس کننده آینده ملت مصر نیست، چرا که به گفته وی این پیش نویس پاسخگوی خواسته های اقشار گوناگون مصر نیست.

این اندیشمند مصری افزود:”تدوین قانون اساسی جدید برای هر کشوری هیچ ارتباطی به اقلیت و اکثریت پارلمانی ندارد.”

گفتنی است که همه پرسی درباره قانون اساسی جدید مصر در روزهای شنبه ۱۵ دسامبر و شنبه ۲۲ دسامبر برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مردم مصر پس از انقلابی که به سرنگونی مبارک انجامید، به دو گروه “اسلام گرا” و “مدنی” تقسیم شده اند، تاکید کرد که این کشور به یک قانون اساسی موقت با توافق دو گروه نیازمند است.

هیکل فاش ساخت که برخی از اعضای گروه اخوان المسلمین نسبت به صدور متمم قانون اساسی از سوی محمد مرسی شگفت زده شده بودند.

وی با شاره به اینکه اخوان الملسلمین را به خوبی می شناسد در ادامه افزود:” با مرسی ملاقات کردم و به او گفتم که من گروه اخوان را بهتر از تو می شناسم … من با موسس اخوان المسلمین در سال ۱۹۴۶ مصاحبه انجام داده بودم.”

هیکل سپس افزود :”این گروه از ابتدای تاسیس تاکنون دچار سردرگمی بود”.

پایبندی اخوان به صلح با اسرائیل
هیکل درباره روابط اخوان المسلمین و اسرائیل گفت :” مدالی که مرسی به بیوه انور السادات تقدیم کرد یک پیام خارجی داشت و آن اینکه اخوان المسلمین نسبت به معاهده صلح با اسرائیل پایبند هستند.”

وی در این زمینه تاکید کرد کادر رهبری اخوان المسلمین از جمله رهبر کنونی این گروه از ادامه معاهده صلح میان مصر و اسرائیل حمایت می کنند.

نویسنده مصری با اشاره به این که این گروه اسلام گرا بر خلاف مسیر تاریخ حرکت می کند، از اخوان المسلمین خواست که انحلال خود را اعلام کنند و تاکید نمود که این گروه در آینده دست به چنین اقدامی خواهند زد.

هیکل در پایان وضعیت کنونی مصر را به “خودرویی بدون ترمزی تشبیه کرد که به گفته وی باسرعت هر چه تمام در سراشیبی تندی در حال حرکت است” و ابراز امیداوری کرد شخصیتی پیدا شود که بتواند این “خودرو” را کنترل کند.

از: العربیه فارسی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.