انتقاد مولوی گرگیج نسبت به جلوگیری از سفرهای برون استانی چهره های اهل سنت کشور

سه شنبه, 6ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

مولوی محمدحسین گرگیج با بیان اینکه “ممانعت از سفرهای برون استانی علمای برجسته اهل سنت کشور معنایی ندارد” از ایجاد برخی محدودیت ها در خصوص شرکت علمای اهل سنت به همایش های برون استانی به شدت انتقاد کرد. وی در ادامه در خصوص لزوم شایسته سالاری و حمایت از آزادی بیان تاکید کرد و گفت “اقوام کشور، مذاهب مختلف اسلامی از جمله اهل سنت و ادیان کشور مانند زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان انتظاراتی از شما (دکتر ر وحانی) دارند که باید محقق شوند”.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از پایگاه خبری دفتر مولانا گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در مراسم نماز عید فطر (۵ تیر ۹۶) این شهرستان با اشاره به ممانعت از سفر مولوی عبدالمجید مرادزهی به تایباد جهت شرکت در مراسم ختم قرآن گفت: نباید جلوی سفر علمای اهل سنت برای شرکت به جلسه های برون استانی گرفته شود که این گونه مسایل، تبعات منفی را در داخل و خارج کشور در پی خواهد داشت”.

ایشان افزود: “مولانا عبدالحمید هم چند مدت پیش قصد شرکت در تشییع جنازه مولانا شهیدی را داشتند که باممانعت هایی روبرو شدند”.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در ادامه افزودند:”ممانعت از سفرهای برون استانی علمای برجسته اهل سنت معنایی ندارد، طبق اخبار رسیده در ماه رمضان از سفر عالم سرشناسی که به نمایندگی از طرف شیخ الاسلام قصد شرکت در جلسه ای خارج از استان را داشتند جلوگیری شد.”

عضو مجمع فقهی ایران با بیان اینکه ”اِعمال محدودیت ها موجب دلسردی مردم می شود” خاطرنشان ساختند: “این نوع حرکات، نام نیکی از ما بجا نمی گذارد لذا عزیزان در مورد عواقب ناگوار آن بیندیشند و بدانند چنین رفتارهایی موجب دلسردی مردم می شود، بارها در مورد تحریم انتخابات تحت فشار قرار گرفتیم ولی ما به خاطر دلبستگی زیاد به وطن اینگونه عمل نکردیم”.

عالم سرشناس اهل سنت کشور ادامه دادند: “ما نمی خواهیم کشورمان به سرنوشت سوریه و عراق دچار شود و شیعه و سنی به جان هم بیفتند از این رو مردم را به شرکت گسترده در انتخابات فرا خواندیم، ما حقوق خود را با گلوله نمی گیریم بلکه با قلم، گفتمان و زبان، مطالبه خواهیم کرد”.

مولانا گرگیج با تاکید بر اینکه “آزادی مذهبی و برگزاری شعائر دینی حق مسلم اهل سنت است” تصریح کردند: “قانون اساسی چنین حقی را به ما داده است که آزادی مذهبی داشته باشیم و هیچ فردی حق ندارد بر خلاف قوانین اساسی کشور ما را مکلف به انجام کاری کند”.

اهل سنت باید در کابینه دولت دوازدهم وزیر داشته باشند

استاد تفسیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش در بخش دیگری از سخنانشان با اشاره به حضور گسترده مردم در انتخابات اخیر به تشریح بخشی از مطالبات آنان پرداختند و خطاب به دکتر روحانی گفتند: “در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، علمای اهل سنت به طور علنی از دکتر روحانی حمایت کردند، آقای روحانی میزان، رای ملت هست و شما نیز با رای مردم، این پُست را تصاحب کردید؛ شما منتخب هستید نه منتصب لذا مردم ولی نعمت شما هستند”.

وی در ادامه تصریح کردند: “اقوام کشور، مذاهب مختلف اسلامی از جمله اهل سنت و ادیان کشور مانند زرتشتیان، کلیمیان و مسیحیان انتظاراتی از شما (دکتر ر وحانی) دارند که باید محقق شوند، در دولت شما، رابطه بر ضابطه حاکم نشود بلکه بر اساس شایسته سالاری عمل نمایید”.

مولانا گرگیج با تاکید بر توازن در توزیع پست های کلیدی بین اقشار و مذاهب خاطرنشان ساختند: “همه اقشار با توجه به ترکیب جمعیتی خود سهم داشته باشند، اهل سنت باید در کابینه دولت دوازدهم وزیر داشته باشند، در زیر مجموعه وزارت کشور شامل استانداری ها، فرمانداری ها و بخش داری ها که نمایندگان سیاسی دولت هستند باید به طور چشم گیر از نیروهای شایسته اهل سنت استفاده شود، در وزارت دفاع، اطلاعات و سایر وزارت خانه های کلیدی نیز از نیروهای اهل سنت در پست های مهم استفاده شود”.

عضو مجمع فقهی ایران در ادامه ضمن اظهار امیدواری بر رفع مشکلات مذهبی اهل سنت در برخی از شهرستان ها یادآور شدند: “هر جا که اهل سنت( ایرانی و یا مهاجر ) اقلیت بودند و قصد برپایی نماز را داشتند مسئولین با آنان همکاری کنند و تسهیلاتی را در اختیارشان قرار دهند، بنده پیش از این به وزارت کشور و نیروهای امنیتی نسبت به این موضوع تذکر داده ام و انتظار داریم این مشکلات در سراسر کشور حل شود”.

چهره برجسته اهل سنت کشور گفتند: “اگر شما این مسئله (آزادی مذهبی) را در سراسر کشور رعایت کردید ما از شما تشکر می کنیم و اگر در جایی رفتارهای سلیقه ای و اِعمال فشار مشاهده کردیم مورد انتقادمان قرار خواهد گرفت”.

دولت در راستای محرومیت زدایی تلاش جدی داشته باشد

امام جمعه اهل سنت آزادشهر در ادامه بیاناتشان با بیان اینکه “ایران یکی از غنی ترین کشورهای منطقه به شمار می رود” اظهار داشتند: “در بسیاری از نقاط کشور مردم با محرومیت های جدی مواجه هستند، در کردستان یک کولبر مُسن به علت فقر، مشکلات فراوانی را متحمل می شود تا هزینه های زندگی اش را تامین کند”.

عضو مجمع فقهی ایران افزودند: “همیشه خبرهایی از گوشه و کنار به ما می رسند که افرادی به دلیل کولبری و گازوییل کشی در نقاط محروم کشور به ضرب گلوله کشته می شوند، قاچاق مورد تایید ما نیست اما محرومیت قشر کم درآمد جامعه را هم باید در نظر بگیریم، در کشور، فقر و محرومیت گسترده شده است لذا مسئولین جهت اطلاع از وضعیت نابسامان معیشتی مردم به میان آنان بروند و محرومیت ها را در تمامی زمینه ها رفع نمایند”.

نباید قلم و زبان ها را حبس کرد

مولانا گرگیج در فراز دیگری از اظهاراتشان با تاکید برافزایش آزادی بیان و اندیشه خاطرنشان ساختند: “افرادی که انتقاد صحیح و سازنده دارند و یا با قلم خود، موضوعی را مورد نقد و بررسی قرار می دهند نباید حبس شوند، ما قلم ها و زبان ها را حبس نکنیم بلکه خودمان را اصلاح کنیم و کمبودها را برطرف سازیم، زبان ها را در کام محبوس نکنیم بلکه آزادی بیان را گسترش دهیم”.

مدیر دارالعلوم فاروقیه گالیکش درعین حال تاکید کرد: “نصیحت و تذکر از وظایف مهم مسلمانان به شمار می رود و این مسئله جزو وظایف علما و روشنفکران هست پس باید به تذکرات آنان توجه کرد و به آن جامه ی عمل پوشاند”.

عضو اصلی مجمع فقهی احناف ترکمن صحرا در پایان با اشاره به مشکلات سجلی و منع خدمات برخی از شهروندان خواستار پیگیری جدی این موضوع از سوی مسئولین شدند و از مردم خواستند جهت حل مشکلات شناسنامه ای خود به مراجع ذی ربط مراجعه کنند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.