مراجعه صدها نفر به مراکز درمانی در سیستان‌وبلوچستان به‌خاطر مشکلات چشمی و تنفسی

جمعه, 9ام تیر, 1396
اندازه قلم متن


رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل خبر داد که در سه روز گذشته، ۸۳۱ نفر به دلیل گرد و خاک ناشی از طوفان «۱۲۰ روزه» به مراکز درمانی منطقه سیستان در شمال استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده و ۱۲۰ نفر از آنان بستری شده‌اند.

علی اکبر نصیری ، روز پنجشنبه ،۸ تیر، اعلام کرد که در روزهای سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه، در مناطق زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون ۸۳۱ نفر به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.

به گفته آقای نصیری، دلیل مراجعه ۹۰ درصد از این شهروندان به مراکز درمانی، مشکلات چشمی و تنفسی بوده است.

وی خبر داد که۱۲۰ نفر از این افراد بستری شده و بقیه «به صورت سرپایی» درمان شده اند.

در ماه‌های گذشته نیز صدها نفر به دلیل شدت گرفتن بادهای ۱۲۰ روزه و طوفان و گرد و خاک به مراکز درمانی استان سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌اند.

بادهای ۱۲۰ روزه سیستان و بلوچستان معمولا از اوائل اردیبهشت ماه شروع شده و تا شهریور و یا مهرماه ادامه دارد که به دلیل مدت وزش به نام بادهای ۱۲۰ روزه مشهور است.

براساس گزارش‌ها این طوفان در منطقه سیستان از ۱۸ سال پیش شدت زیادی پیدا کرده و مدت زمان آن اکنون به بیش از ۱۵۰ روز و در سال‌هایی به۱۹۰ روز رسیده ‌است.

حداکثر سرعت این بادها در تیرماه تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برآورد شده اما متوسط سرعت آن در تابستان به حدود ۲۶ کیلومتر در ساعت و در زمستان به ۱۳ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

در همین حال کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت که این بادها در روز پنجشنبه فروکش کرده اما از جمعه شب دوباره از سر گرفته خواهد شد و افزایش سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع و ۱۹ شهرستان و بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می‌شود که امکان دارد همزمان چندین پدیده از جمله طوفان، بارندگی، سیل و مواج شدن دریا را تجربه کند.

منطقه سیستان در شمال این استان در سال‌های گذشته با بحران خشکسالی و وزش طوفان و گردو غبار مواجه بوده و گسترش بیماری‌های چشمی، تنفسی و ریوی ناشی از این طوفان‌ها مردم این منطقه را با مشکلات جدی رو به رو کرده است.

روزنامه ایران پیش از این درگزارشی اعلام کرده بود که «خشکی تالاب هامون و شن‌های روان موجود در منطقه، به منشأ تولید و هدایت ریزگرد در آسیای غربی تبدیل شده که به گفته کار‌شناسان، دامنه تأثیرگذاری آن تا خلیج فارس، دریای عمان و کشور پاکستان نیز ادامه دارد».

درهمین حال دولت حسن روحانی طرح هایی را برای «احیای» این تالاب اجرا کرده اما این طرح ها هنوز به نتیجه نرسیده و مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که این طرح‌ها زمان بر است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.