پاسخ تند حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی به انتقادات از عقد قرارداد با توتال

چهارشنبه, 14ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

مشاور رئیس جمهور ایران در واکنش به اعتراض‌ها در کشور به قرارداد با توتال، با تاکید بر این که کمیسیون نظارت بر قراردادهای نفتی «فراقوه‌ای» است، خطاب به منتقدان نوشت که «اختیار آتش خود را نگاه دارید و دستان نه چندان تمیزتان را نفتی نکنید».

حسام‌الدین آشنا، مشاور حسن روحانی، در حساب توئیتری خود نوشت: «نه آی‌پی‌سی، ۲۰۳۰ و نه زنگنه فانی است. کمیسیون نظارت فراقوه‌ای است، پس اختیار آتش خود را نگاه دارید و دستان نه چندان تمیزتان را نفتی نکنید.»

اجرای سند ۲۰۳۰ یونسکو در ایران که در نوشته آقای آشنا به آن اشاره شده پس از موج مخالفت‌هایی متوقف شد که با مخالفت علنی رهبر جمهوری اسلامی به راه افتاد.

شرکت فرانسوی توتال و ایران روز دوشنبه، ۱۲ تیر، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند.

این اولین قرارداد با یک شرکت خارجی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی وزارت نفت ایران تحت نظر بیژن زنگنه موسوم به «آی‌پی‌سی» است.

ایران در پاییز سال ۹۴ قراردادهای جدید نفت و گاز را به شرکت‌های خارجی معرفی کرد، اما مخالفت‌های اصولگرایان و رهبر جمهوری اسلامی باعث شد که اجرایی شدن «آی‌پی‌سی» تاکنون به تعویق بیفتد.

در همین حال علیرضا زاکانی، نماینده اصولگرای مجلس نهم، روز دوشنبه شدیدا از قرارداد ایران با توتال انتقاد کرده و گفت که ایرادهای رهبر جمهوری اسلامی به مدل جدید قراردادهای نفتی هنوز رفع نشده است.

در مقابل وزیر نفت اعلام کرده بود که یک هیئت هفت نفره شامل نمایندگان شورای عالی امنیت ملی، ریاست جمهوری و سازمان حسابرسی و چهار وزیر پیشین نفت این قرارداد را تائید کرده اند.

با این حال انتقادهای اصولگرایان به این قرارداد همچنان ادامه دارد و احمد علم‌الهدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در خراسان رضوی، این قرارداد را «یک حرکت استثماری و استعماری غرب» خواند.

به گفته آقای علم الهدی، «پشت پرده» قرارداد با شرکت توتال «واگذاری ۷۵ درصد این قرارداد به این شرکت فرانسوی است».

سخنان آقای علم الهدی در حالی بیان شده است که شرکت توتال با ۵۰.۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «سی ان پی سی» چین و پتروپارس ایران هر یک با ۳۰ درصد و ۱۹.۹ درصد سهم عضو کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند.

برخی از رسانه‌های اصولگرا نیز دو موضوع را به یکدیگر پیوند زده و به امضای این قرارداد یک روز پس از نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس اعتراض کرده اند.

از جمله حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، در سرمقاله روز چهارشنبه این روزنامه، ضمن اعتراض به ملاقات حسن روحانی و مدیرعامل شرکت توتال این قرارداد را «خسارت‌بار» خواند.

وی همچنین امضای این قرارداد پس از برگزاری همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس و حضور برنار کوشنر، وزیر اسبق خارجه فرانسه، در این نشست را نشانه «وادادگی» دولت آقای روحانی و «جایزه» دادن به فرانسه با وجود «تحقیر» ایران دانست.

اعتراض اصولگرایان به قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در حالی است که این حوزه بین ایران و قطر مشترک است و تاکنون قطر بیشترین سهم را از این شراکت به خود اختصاص داده است.

در همین حال یک روز بعد از امضای قرارداد بین ایران و توتال، قطر اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۴ تولید گاز خود را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، سال گذشته بدون اشاره به جزئیات مدعی شده بود که برخی از کشورهایی که با ایران میدان‌های مشترک نفتی دارند، «در داخل کشور خرج و هزینه می‌کنند» تا مانع قراردادهای نفتی جدید ایران شوند.

ایران ۲۷ میدان مشترک نفت و گاز دارد که، بنا بر گزارش‌ها، برخی کشورها چند برابر ایران از این میادین تولید نفت و گاز انجام می‌دهند.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.