خبرنگار گیلانی محکوم به حبس و شلاق به دادگاه تجدیدنظر می رود

پنجشنبه, 15ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

آرش شعاع شرق، خبرنگار ۲۴ ساله گیلانی، به شلاق و حبس محکوم شده است. آقای شعاع شرق که مسئولیت سایت «گیلان نو» را به عهده دارد با شکایت «دادستان رشت، شکایت نماینده رشت در مجلس، یکی از مدیران کل استانداری گیلان و شهرداری رشت» طی جلسات جداگانه محاکمه و به ۳ماه حبس تعلیقی، ۴۷ضربه شلاق، ۱۹میلیون ریال جریمه و ممنوعیت از فعالیت رسانه ای محکوم شده است. این فعال مطبوعاتی بزودی در دادگاه تجدیدنظر خود حاضر خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، آرش شعاع شرق خبرنگار گیلانی طی چند پرونده به ۳ماه حبس تعلیقی، ۴۷ضربه شلاق، ۱۹میلیون ریال جریمه و ممنوعیت از فعالیت رسانه ای محکوم شد. در پی اعتراض به آرای صادره، پرونده های این خبرنگار با توجه به اشتراکات با هم ادغام شدند و جلسه تجدیدنظر وی، یکم مردادماه ۱۳۹۶ برگزار خواهد شد.

اتهامات این خبرنگار گیلانی، توهین، افترا، نشراکاذیب، انتشار اسناد دولتی، انتشار اسرار دیگران بدون رضایت و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است.
یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “آقای شعاع شرق در تعدادی پرونده از ۸ پرونده ای که برای وی مفتوح شده، تبرئه شده است. با این حال با توجه به اشتراکات، سایر پرونده های در دست بررسی، در یک پرونده تجمیع شد و دادگاه تجدید نیز وی مردادماه برگزار خواهد شد”.

تارخچه اجمالی و عناوین شکایتی مطروحه علیه این روزنامه نگار گیلانی عبارت است از:
– دادستان این شهر به همراه یکی از نماینده مجلس رشت در یک شکایت مشترک و مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان در شکایتی جداگانه از این روزنامه نگار گیلانی او را به حبس و شلاق محکوم کردند.
– شهردار سابق رشت دو مورد شکایت جداگانه بخاطر انتشار چند خبر انتقادی از جمله انتشار لیست و اسناد پاداش ۹۵۰میلیون تومانی شب عید از ایشان داشت که به تبرئه این روزنامه نگار در تمام مراحل دادرسی منتهی شد.
– یک مورد شکایت توسط رئیس حراست شهرداری رشت بخاطر انتشار عمومی قرارداد مشاوره ماهیانه ۴میلیون تومانی اش صورت گرفت که آن نیز به تبرئه آقای شعاع شرق منتهی شد.
– از سوی دیگر این خبرنگار از بابت پرونده شکایت رئیس روابط عمومی شهرداری به پرداخت ۱میلیون۴۰۰ هزارتومان جزای نقدی درحق دولت که به مدت ۲سال تعلیق شده است محکوم شد.
– هشتمین پرونده این شهروند گیلانی مربوط به شکایت مدیرعامل سازمان آرامستانهای این استان است که حکم ۵۰۰هزارتومان جریمه نقدی برای آقای شعاع شرق صادر شده در آن.

در پرونده های هفتم و هشتم دادگاههای تجدید نظر برگزار و حکم قطعی شده است برای همین آقای شعاع شرق صرفا با تجمیع پرونده های دیگر که در آن به زندان و شلاق محکوم شده است به دادگاه تجدیدنظر می رود.

جلسه تجدیدنظر این خبرنگار گیلانی، یکم مردادماه ۱۳۹۶، برگزار خواهد شد. با در نظر گرفتن تجمیع پروندها و اعتراض آقای شعاع شرق به آرای صادره، احتمال می رود که احکام صادره در دادگاه بدوی، مشمول ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی قرار گیرند و حکم ۴۰ ضربه شلاق تعلیقی مربوط به پرونده ای که شاکی آن نماینده رشت درمجلس است، قابلیت اجرایی پیدا کند”.
هرانا پیشتر گزارش داد، در یکی از پرونده های آرش شعاع شرق، در ۲۲بهمن ماه ۱۳۹۵، نماینده رشت درمجلس که شاکی اصلی پرونده بود ادعا کرد که رضایت خواهد داد. اما تا اسفندماه ۱۳۹۵ و فروردین ۱۳۹۶چند مرحله از شعبه ۲ اجرای احکام برای آقای شعاع شرق ابلاغ آمد و در پی مراجعه به شعبه مربوطه باخبر شد؛ هیچ گونه رضایتی از سوی شاکی در پرونده ثبت نگردیده است. اما غلامعلی جعفرزاده نماینده مجلس هم‌چنان مدعی است که رضایت خود را از طریق وکیل اش اعلام کرده است.”

گفتنی است، طی دادنامه صادره از دادگستری گیلان، کلیه حسابهای بانکی شعاع شرق بسته شده است که علت این کار کماکان نامعلوم است.

لازم به یادآوری است، آرش شعاع شرق با شکایت مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان و با اتهامات «نشر اکاذیب از طریق درج خبر» و «انتشار عکس شاکی در وبسایت»، توسط رئیس شعبه ۱۰۷ دادگاه کیفری دو شهرستان رشت به ۷ ضربه شلاق و سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

یک منبع آگاه از این پرونده، دراین‌باره به گزارشگر هرانا توضیح داد: “شاکی این پرونده که مدیرکل سابق کتابخانه‌های استان گیلان است، خواهرزاده نماینده رشت در مجلس بوده و این شکایت و پرونده مربوط به سال ۹۴ است.”
لازم به یادآوری است، سال گذشته، مصطفی براری و آرش شعاع شرق، مسئولان دو سایت «گیلان نوین» و «گیلان نو» در دادگاه کیفری شهرستان رشت، با شکایت نماینده مردم این شهر در مجلس، به اتهامات «نشر اکاذیب» و «انتشار نشریه بدون پروانه»، به ترتیب به ۱۱۴ و ۴۰ ضربه شلاق محکوم شده بودندکه این حکم «با فشار رسانه‌ها و نهادهای حقوق بشری» در دادگاه تجدیدنظر به حالت تعلیق در آمد.

آرش شعاع شرق، از روزنامه نگاران گیلانی است که فعالیت رسانه ای خود را از سال ۱۳۸۶ به عنوان خبرنگار، عضو تحریریه و سردبیری با روزنامه های محلی، سایت های خبری و سپس نشریات سراسری آغاز کرد، به دلیل فعالیت های مطبوعاتی خود پیش از این نیز سابقه چندین بازداشت که عمدتا بر پایه شکایت مسئولین شهر رشت بوده است، را دارد؛ در سال ۱۳۸۸ به مدت سه روز، در فروردین ماه سال ۱۳۹۰ دو روز و آخرین بار سال ۱۳۹۴ با شکایت شهرداری رشت به دلیل عدم توانایی در تامین وثیقه ۲۰۰میلیونی به مدت ۴ روز بازداشت بوده است.

این خبرنگار گیلانی که در سال ۱۳۹۳ با شکایت دادستان رشت به اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مسئولان حکومتی و بزرگنمایی مشکلات کشور محاکمه و پس از پنج مرحله بازجویی و بازپرسی با قید وثیقه صدمیلیونی آزاد و نهایتآ در شبعه اول دادگاه انقلاب گیلان از سوی قاضی درویش گفتار تبرئه شد.

هرانا پیشتر گزارش کرد، بهمن ماه سال گذشته، در پی صدور حکم شلاق این فعال رسانه ای اعتراض فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران، انجمن صنفی روزنامه تهران، کانون مدافعان حقوق بشر و انجمن حمایت از روزنامه نگاران آفریقا_سودان را به همراه داشت.

حکم شلاق ازجمله مواردی است که کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی صراحتا آن را از مجازات‌های غیر‌انسانی، موهن و ممنوع کرده است.

لازم به یادآوری است، طی یک سال گذشته، در شش مورد حکم شلاق برای قعالان رسانه ای در شهرستان های ایران صادر شده است؛ حکم ۴۴ ضربه شلاق برای محمدرضافتحی، ۴۰ ضربه شلاق برای حسین موحدی، ۱۱۴ ضربه شلاق برای مصطفی براری، ۴۰ ضربه شلاق برای مدیرشاهرودنیوز و ۴۷ ضربه شلاق طی دو پرونده جداگانه برای آرش شعاع شرق صادر شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.