رشد ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در ایران طی سه سال گذشته

پنجشنبه, 15ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی از رشد ۵۰ درصدی فرزندخواندگی در ایران طی سه سال گذشته خبر داد.

محمد نفریه روز چهارشنبه ۱۴ تیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری مهر گفت که کودکان شیرخوار به ویژه شیرخواران دختر بیشترین انتخاب در فرزندخواندگی است.

آن‌طور که آقای نفریه اعلام کرد سالانه هزار و ۴۰۰ کودک از سوی بهزیستی به فرزندخواندگی سپرده می‌شود و میزان فرزندخواندگی در ایران از سال ۹۲ تاکنون دارای رشدی نزدیک به ۵۰ درصد بوده است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی همچنین گفت که برخی خانواده‌ها «حتی کودکان معلول را نیز به فرزندخواندگی پذیرفته‌اند».

وی با این حال خواستار تغییر «دیدگاه به فرزندخواندگی» شد و افزود باید به «کودکان با سنین بالا و کودکان معلول نیز در فرزندخواندگی توجه شود».

محمد نفریه همچنین با اشاره به تصویب قانونی مبنی بر اختیار دختران مجرد بالای ۳۰ سال برای پذیرش کودک، گفت که از این قانون٬ «در همه جای کشور استقبال شده و متقاضی نیز داشته است».

بر اساس این قانون٬ دختران مجرد بالای ۳۵ سال تنها می‌توانند فرزندخواندگی کودکان دختر را قبول کنند و به آنها کودک پسر اعطا نمی‌شود.

از جمله شرایط لازم برای این افراد٬ «نداشتن محکومیت جزایی موثر با رعایت مواد مقرر در قانون مجازات اسلامی، تمکن مالی،‌ عدم حجر و اعتقاد به یکی از ادیان مصرح در قانون اساسی، سلامت جسمی و روانی لازم، توانایی مالی و عملی برای نگهداری و تربیت کودکان و نوجوانان تحت سرپرستی، نداشتن اعتیاد به موادمخدر، روان‌گردان‌ها و الکل، صلاحیت اخلاقی و ابتلا نداشتن به بیماری‌های واگیر و صعب‌العلاج» اعلام شده است.

این اظهارات در حالی بیان شده که رئیس سازمان بهزیستی اخیرا گفته است بیشتر کودکانی که در مراکز این سازمان نگهداری می‌شوند٬ «بد سرپرست هستند و زمینه واگذاری دائم آنها وجود ندارد».

انوشیروان محسنی بندپی به خبرگزاری ایسنا گفته که این نوع کودکان می‌توانند به صورت «امین موقت» به خانواده‌ها سپرده شوند که البته در این زمینه «متقاضی کم است».

سازمان بهزیستی در حال حاضر از ۲۵ هزار کودک در ایران نگهداری می‌کند و ۱۰ هزار کودک نیز در مراکز شبه خانواده بهزیستی تحت پوشش قرار دارند.

به گفته مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان این سازمان٬ «اغلب پسران تحت پوشش بهزیستی٬ بعد از ۱۸ سالگی به دانشگاه یا سربازی می‌روند» و «دختران نیز تا زمانی که آمادگی نداشته و ازدواج نکرده باشند تحت پوشش هستند و در خانه‌های حمایت‌شده نگه‌داری می‌شوند».

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.