روند ۳۸ ساله اعتیاد در ایران: رشد ۲۵۰۰ درصدی ( ۲۵ برابری) شمار معتادین در ایران از سال ۵۷

پنجشنبه, 22ام تیر, 1396
اندازه قلم متن

بر طبق بررسی هایی که بر روی اعتیاد در ایران انجام شده است، در سال ۵۷  تعداد معتادین ایران بین ۲۵۰ هزار تا ۶۳۰ هزار نفر بوده اند و همچنین بر طبق پژوهشهایی که بصورت سی ساله بر روی رشد اعتیاد در ایران انجام شده است، اعتیاد در ایران بصورت سالیانه رشدی ۸ درصدی داشته است (منبع ۵)، بر این اساس هم اکنون تعداد معتادین کشور ۱۲ میلیون نفر تخمین زده می شود به عبارت دیگر از سال ۵۷ تا کنون شمار معتادین در ایران بصورت فاجعه باری افزایش و رشدی  ۲۵۰۰ درصدی ( ۲۵ برابری) داشته است.

در خردادماه ۱۳۵۴، آمارهای رسمی ایران از وجود ۱۶۹ هزار و ۵۰۲ معتاد ثبت نام کرده در کشور خبر می داد، که افیون موردنیاز آن ها به ۱۸۰ تن در سال بالغ می شد. تعداد معتادان غیررسمی نیز بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار نفر تخمین زده می شد(منبع ۴). با توجه رشد سالیانه ۸ درصدی (منبع ۵)، در سال ۵۷ بر این اساس تعداد معتادین بین ۲۵۰ هزار تا ۶۳۰ هزار نفر تخمین زده می شود و اپر رشد هشت درصدی ازدیاد معتادین را بپذیریم، هم اکنون تعداد معتادین کشور ۱۲ میلیون نفر پیش بینی می شود.

در سال ۱۳۶۶ در بین ۵۰ میلیون جمعیت، دو میلیون معتاد وجود داشت. این آمار بصورت رسمی در سال ۱۳۸۳ یعنی در زمان سید محمد خاتمی، در بین ۶۸ میلیون نفر جمعیت، به دو نیم میلیون معتاد و یک میلیون و ۲۶۰ هزار مصرف‌کننده تفننی رسید که در مجموع سه میلیون و ۷۶۰ هزار نفر بودند. این آماری بود که تا قبل از سال ۸۵ اعلام می‌شد، اما این آمار در دولت احمدی نژاد با دستکاری آماری به یک ‌باره به ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در جمعیت ۷۰ میلیونی کاهش یافت (به یک پنجم تا یک ششم میزان واقعی اعلام گردید).‌ در همین سال‌ها بود که دستکاری آمار باعث شد، تمام فعالیت‌های گذشته ستاد، تحت‌الشعاع قرار گیرد. آخرین آماری که از تعداد معتادان اعلام شد در سال ۱۳۹۰ بود که در بین جمعیت ۷۵ میلیونی، یک میلیون و ۳۳۰ هزار معتاد اعلام شد (حدود یک ششم میزان واقعی). متاسفانه آمارسازی در حوزه اعتیاد در پیشبرد اهداف مد نظر برای مبارزه با مواد مخدر خلل وارد کرده است (منبع ۶).

براساس شیوع‌شناسی اعتیادی که خود ستاد در سال ۹۰ انجام داده است آمار چهار میلیون مصرف‌کننده( با احتساب تفننی‌ها) در کشور حقیقت داشت، اما رئیس دولت وقت (احمدی نژاد) اجازه اعلام نتایج آن را نداد.

در سال ۹۲ رئیس کمسیون مجلس خسارت ناشی از اعتیاد در کشور بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد تومان در سال یعنی معادل کل بودجه سلامت کشور اعلام کرد و تعداد معتادان کشور را ۱۰ میلیون نفر اعلام کرد(منبع ۱).

اگر رشد ۸ درصدی سالیانه در افزایش اعتیاد در کشور را بپذیریم که حاصل تحقیقات است، می توان ادعا کرد که هم اکنون تعداد معتادین کشور ۱۲  میلیون نفر می باشد.

در سال ۹۶ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر از دو برابر شدن این آمار خبر می‌دهد؛ جمعیتی بالغ بر ۲ میلیون و ۸۰۸ هزار نفر اعلام کرد که بسیار از میزان واقعی اعتیاد فاصله دارد و بیشتر به آمارهای احمدی نژادی تشابه دارد. (منبع ۲) البته خوشبختانه وزیر بهداشت به فاصله چند روز این حرف سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر را تصحیح کرد و تعداد معتادین کشور را ده میلیون نفر اعلام کرد(منبع ۳).

آمارهای رسمی حاکی از آن است که هم اکنون سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر سنتی در کشور مصرف می‌شود. البته آمار غیر‌رسمی این رقم را تا هزار و ۵۰۰ تن در سال با ناخالصی‌های زیاد برآورد می‌کند. براساس آمار ارائه شده «تریاک» با ۶۶.۸ درصد، «ماری جوآنا» و مشتقات آن شامل ماری گل، گراس، علف با ۱۱.۹ درصد، «کراک افغانی» و «هروئین» ۱۰.۶ و «شیشه» ۸.۱ درصد نحوه شیوع مصرف مواد مخدر در میان معتادین مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور می باشد.

بهر حال تعداد معتادین کشورهم اکنون ۱۲ میلیون نفر صحیح به نظر می رسد و با توجه به آن از سال ۵۷ تا کنون تعداد معتادین کشور افزایشی ۲۵۰۰ درصدی ( ۲۵ برابری) داشته است.

منابع:

منبع ۱:

۱۰ میلیون ایرانی درگیر اعتیاد هستند

منبع ۲:

۲میلیون و ۸۰۸ هزار نفر معتاد در ایران

منبع ۳:

وزیر بهداشت: ۱۰ میلیون درگیر اعتباد داریم

منبع ۴:

مقاله پژوهشی: بررسی چهار دهه تحقیقات شیوع شناسی اعتیاد در ایران

منبع ۵:

روند ۳۰ ساله وضعیت سوء مصرف مواد در ایران

منبع ۶:

آمار واقعی معتادان در کشور چند میلیون نفر است؟

از: بالاترین


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.