عفو بین‌الملل خواستار لغو کلی مجازات اعدام برای جرائم مواد مخدر شد

شنبه, 7ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای درخواست کرد که ایران به طور کل مجازات اعدام را برای جرائم مربوط به مواد مخدر را ملغی کنند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به طرح تخفیف مجازات اعدام قاچاقچیان مخدر در مجلس ایران، خواستار آن شد که نمایندگان به طور کلی مجازات اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر را لغو کنند.

در این بیانیه مگدالنا مغرابی، معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل، گفته است: «به جای لغو مجازات اعدام برای جرائم مربوط به مواد مخدر، مسئولان ایران خود را برای اتخاذ یک قانون بسیار ناامیدکننده آماده می‌کنند که به ریختن بنزین در ماشین اعدام‌ها ادامه خواهد داد و جایگاه ایران در جهان به عنوان یکی از کشورهای صاحب بالاترین میزان اعدام را همچنان ثابت نگاه خواهد داشت.»

این بیانیه با استناد به گفته مقام‌های ایرانی شمار اعدام‌شدگان مجرمان مواد مخدر از سال ۱۳۶۷ تا کنون را نزدیک به ۱۰ هزار نفر اعلام کرده است.

معاون خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان عفو بین‌الملل همچنین با اشاره به نسخه‌های اولیه این طرح که تخفیف‌های بیشتری در مورد مجازات محکومان مجرمان مواد در نظر گرفته بود، گفت اعضای کمیسیون قضایی به خاطر مخالفت نهادهای امنیتی از طرح خود عقب‌نشینی کردند.

مطابق به آمار سازمان عفو بین‌الملل، کشورهای چین، ایران، عربستان سعودی، عراق و پاکستان به ترتیب بیشترین اعدام‌ها را در سال ۲۰۱۶ داشته‌اند.

برپایه این گزارش سال ۲۰۱۶ دستکم ۵۶۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند که نسبت به سال پیش از آن ۴۲ درصد کاهش داشته است. در سال ۲۰۱۵ مطابق این آمار در ایران دست‌کم ۹۷۷ نفر اعدام شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.