میزبان سه ساله معاون وزیر خارجه بریتانیا در تهران

چهارشنبه, 18ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

در روزهایی که هیئت‌های خارجی برای مراسم تحلیف حسن روحانی به تهران رفته بودند، یکی از مقام‌های غربی موفق به دیدار با دختری سه ساله شد. آلیستِر بِرت معاون وزیر خارجه بریتانیا در امور خاورمیانه و شمال آفریقا که نماینده پارلمان بریتانیا نیز هست، روز جمعه ۱۳ مرداد با دختر سه ساله نازنین زاغری دیدار کرد.

گابریِلا راتکلیف که تابعیت بریتانیایی دارد، از زمانی که مادر ایرانی بریتانیایی‌اش، در ایران زندانی شده، نزد پدربزرگ و مادربزرگش است. خانم زاغری، به تحمل پنج سال زندان محکوم شده است.

درباره دیدار روز جمعه، رادیوفردا با ریچارد راتکلیف، همسر خانم زاغری، که ساکن بریتانیاست گفتگو کرده است.

آقای راتکلیف در دیدار روز جمعه چه گذشت؟

والدین نازنین به همراه گابریلا روز جمعه با آلیستر بِرت که معاون وزیر خارجه در امور خاورمیانه و شمال آفریقاست در تهران دیدار کردند. آقای برِت برای مراسم تحلیف ریاست جمهوری به ایران رفته بود. این فرصتی ایجاد کرد که او گابریلا رو ببیند و یک خرس عروسکی برای او ببرد.

این دیدار همچنین این فرصت را ایجاد کرد تا والدین نازنین درباره دخترشان،‌ نگرانی‌هایشان و وضعیت جسمانی نازنین با او صحبت کنند و از او درخواست کمک کنند . او گفته نازنین یکی از اولویت‌های اصلیش است و حتی عکس نازنین را روی میز کارش دارد و هر کاری بتواند برای آزادیش خواهد کرد.

خانواده نازنین از اینکه این فرصت فراهم شد، خوشنود بودند، گابریلا خوشحال بود که یک خرس گرفته و من از اینکه آن اهمیتی که لازم بود به این پرونده داده شده راضی هستم. من هنوز نمی‌دانم در دیدارهای بعدی آقای بِرت در تهران چه گذشته و تلاش خواهم کرد تا در این زمینه اطلاعاتی کسب کنم.

با توجه به اینکه نازنین، همسرتان، تابعیت بریتانیایی نیز دارد، آیا تلاشی برای دیدار با او در زندان هم شد؟

من پیشتر این موضوع را مطرح کردم که آیا او می‌تواند تلاش کند نازنین را ببیند و او گفت که از سفیر در این زمینه درخواست خواهد کرد که برای دیدار با نازنین تلاش کند اما هنوز نمی‌دانم که خود او شخصا در این زمینه کاری کرده است یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه ایران انجام دیدار نماینده بریتانیا با خانواده زاغری را تایید کرده اما گفته هیچ بحثی در مورد تبادل زندانی بین ایران و بریتانیا وجود ندارد. شما راه پیش رو برای آزادی همسرتان را چگونه می بینید؟

راستش نمی‌دانم. آنچه که وزارت خارجه بریتانیا در کل به ما گفته این است که بریتانیا تبادل زندانی نمی‌کند. در نتیجه مثلاً آنچه که پیشتر در مورد زندانیان آمریکایی رخ داده و یا برخی الان درباره آمریکایی‌های زندانی می‌گویند، در مورد بریتانیا مطرح نیست و من درباره آن نمی‌دانم. و فکر هم نمی کنم اساساً این موضوعی باشد که وزارت خارجه درباره آن اطلاع‌رسانی کند.

شما در طول این ماه‌ها بسیار تلاش کردید تا درباره وضعیت همسرتان اطلاع رسانی کنید و در عین حال انتقادهایی را درباره نحوه عملکرد دولت بریتانیا در این زمینه مطرح کردید. بعد از این دیدار آیا تغییری در این رویکرد شما ایجاد شده است؟

بله من از وزارت خارجه انتقاد کردم چون به نظرم قوی عمل نکرده‌اند. ما خواهان دو موضوع بودیم. یکی اینکه آنها از نازنین دفاع کنند، بگویند که او بی‌گناه است،‌ از حقوقش محروم شده و خواستار آزادی او شوند. این کار به اندازه کافی به صورت عمومی انجام نشده است.

دومین موضوع این است که در کنارش باشند و بر اهمیت پرونده او تأکید کنند. این دیدار اخیر به نوعی این اقدام بود، که معاون وزیر گابریلا دخترمان را دیده و نشان داده که این موضوع برایش مهم است.

تجربه من با آقای بِرت این بوده که صادق و مهربان است و اینها نشانه‌های خوبی است و من از این اقدام او سپاسگزارم. من هنوز منتقد هستم و فکر می کنم دولت باید صراحتاً به ایران بگوید که زندانی کردن یک شهروند بریتانیا غیرقابل قبول است. هم اکنون ۱۵ ماه است که هنوز نازنین متن اتهاماتی که علیه او مطرح شده را ندیده است و به ما شواهدی در این زمینه ارائه نشده است و سازمان‌ملل می‌گوید که این در زمره بازداشت‌های خودسرانه است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.