تشکیل “کارگروه پیگیری رفع حصر” در مجلس

چهارشنبه, 18ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی همچنان در حصر خانگی هستند

عضو فراکسیون امید مجلس از تشکیل کارگروهی برای پیگیری پایان دادن به بازداشت خانگی کروبی، موسوی و رهنورد خبر داد. او از رئیس این فراکسیون گلایه کرد که درباره این موضوع جدیت لازم را نداشته است.

به گفته‌ی غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، پیگیری “مطالبه رفع حصر” در این فراکسیون تا کنون غیررسانه‌ای بوده، اما این روند تغییر می‌کند.

حیدری روز سه‌شنبه، ۱۷ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا علت این تغییر را انتقادات برخی از اعضای فراکسیون از کندی روند کار عنوان کرد.

حیدری می‌گوید از محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید انتظار داشته محوریت پیگیری جدی این مطالبه را برعهده بگیرد و گلایه‌های خود را نیز به او منتقل کرده است.

او گفت: «همین صحبت‌ها منجر به این شد که کارگروه خاصی برای پیگیری مطالبه رفع حصر به دستور دکتر عارف و با محوریت ایشان تشکیل شود.»

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض انتخابات سال ۸۸، و زهرا رهنورد همسر موسوی از بهمن ۸۹ بدون محاکمه و حکم قضائی در بازداشت خانگی به سر می‌برند.

در چهار سال گذشته آزادی این سه نفر یکی از خواسته‌های حامیان رئیس جمهور حسن روحانی بود که در همایش‌های انتخاباتی سال ۹۶ بیش از پیش تکرار شد.

صدای غالب انتخابات

محمدرضا تابش، نایب رئیس فراکسیون امید اندکی پس از اعلام پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری امسال در نشست علنی مجلس گفته بود: «رفع حصر و محدودیت‌ها، فصل مشترک صدای غالب در این انتخابات بود.»

“پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه”، شعاری است که تقریبا در تمام سخنرانی‌های انتخاباتی حسن روحانی به گوش می‌رسید و او نیز بارها وعده داده این موضوع را پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا حیدری گفته است: «اگر کمیته رفع حصر بتواند موضوع را به طور جدی از رئیس مجلس، رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور پیگیری کند قطعا این موضوع نتیجه خواهد داد چرا که اگر روسای سه قوه چنین اراده‌ای داشته باشند موضوع حل می‌شود.»

دی ماه سال ۹۱ اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده وقت نیروی انتظامی در گفت‌وگو با روزنامه کیهان گفته بود بازداشت خانگی کروبی، موسوی و رهنورد با مسئولیت رهبر جمهوری اسلامی علی خامنه‌ای انجام شده است.

غلامرضا حیدری چندی پیش از روحانی خواسته بود برای حل این مسئله از خامنه‌ای “تقاضا کند”. این درخواست بیانگر نقش کلیدی خامنه‌ای در بازداشت خانگی و اعمال محدودیت‌های برای برخی از شخصیت‌های شاخص اصلاح‌طلب است.

حیدری با اشاره به این واقعیت به ایسنا گفت: «البته ما نمی‌گوییم که صرفا رئیس‌جمهور در این زمینه تصمیم‌گیر است اما به هر حال ایشان رئیس شورای عالی امنیت ملی است و موضوع رفع حصر از وعده‌های انتخاباتی ایشان در سال ۹۲ و ۹۶ بود.»

در روزهای گذشته مهدی کروبی و میرحسین موسوی دچار مشکلات جسمی گوناگونی شده‌اند و کروبی در بیمارستان بستری است.

مسئولیت “شخص حاکم”

خانواده کروبی هفتم مرداد در نامه سرگشاده‌ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمی او و موسوی به صراحت اعلام کردند: «در کنار شخص حاکم و سیستم فشل قضایی، رئیس‌جمهور و وزیر اطلاعات مسئول مستقیم جان محصورین می‌باشند.»

حیدری با تاکید بر این که “در شان نظام نیست” اتفاق ناگواری برای کروبی و موسوی رخ دهد افزود: «به نظرم الان بزرگان اصول‌گرا باید بیش از اصلاح‌طلبان به دنبال این موضوع باشند.»

او ابراز امیدواری کرد اقدامات کارگروه “پیگیری مطالبه رفع حصر” به نتیجه برسد و وعده داد “این فعالیت‌ها به شکل رسانه‌ای‌تر دنبال شود”.

الیاس حضرتی، عضو دیگر فراکسیون امید، پس از بستری شدن کروبی پیشنهاد کرد که مسئولان “با صدور مجوز برای انجام ملاقات‌های موردی برای دوستان و اطرافیان محصورین” گامی برای پایان دادن به بازداشت خانگی آنها بردارند.
علی مطهری، نایب رئیس مجلس نیز که بارها حبس خانگی معترضان را اقدامی غیرقانونی خوانده به تازگی پیشنهاد مشابهی ارائه داده که ظاهرا مسئولان صاحب‌نفوذ با آن موافقت نکرده‌اند.

صادق لاریجانی، رئیس منصوب خامنه‌ای در قوه قضائیه چندی پیش به کسانی که پایان دادن به بازداشت خانگی کروبی، موسوی و رهنورد را یک مطالبه عمومی عنوان می‌کنند هشدار داد که اگر “بساط رفع حصر” را جمع نکنند دستگاه قضائی با شدت وارد عمل می‌شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.