روزنامه شرق در اتهام “توهین به رزمندگان” مجرم شناخته نشد

دوشنبه, 4ام دی, 1391
اندازه قلم متن

shargh-caricator

مدیرمسئول روزنامه شرق اتهام “تخلف از مصوبه شورای امنیت” را مربوط به تیتری با عنوان “سکه یک میلیون تومانی به بازار بازگشت” دانسته است.

مهدی رحمانیان، مدیر مسئول روزنامه شرق، طبق رأی دادگاه مطبوعات در اتهام “توهین به ایثارگران” و نیز “نشر مطالب خلاف واقع” با اکثریت آرا مجرم شناخته نشد. روزنامه شرق تنها در یک مورد مجرم شناخته شد.

جلسه رسیدگی به اتهامات روزنامه شرق در خصوص انتشار کاریکاتور چشم‌بندان روز یکشنبه (۲۳ دسامبر/ ۳ دی) به ریاست قاضی مدیر خراسانی و با حضور مهدی‌ رحمانیان، مدیر مسئول این روزنامه به همراه وکیل مدافعش برگزار شد.

به گفته آقای رحمانیان هیئت منصفه مطبوعات پس از مشورت، روزنامه شرق را در خصوص دو اتهام “توهین به رزمندگان و نشر مطالب خلاف واقع” مجرم نشناخت. بر اساس نظر هیئت منصفه مطبوعات شرق تنها در مورد “تخلف از مصوبه شورای امنیت” مجرم شناخته شده است.

مدیرمسئول روزنامه شرق اتهام “تخلف از مصوبه شورای امنیت” را مربوط به تیتری با عنوان “سکه یک میلیون تومانی به بازار بازگشت” دانسته است. وی به خبرگزاری ایلنا گفت: «این تیتر مخالف مصوبه شورای امنیت بود که در ۴ یا ۵ روزنامه در‌‌همان روز کار شده است و ما منتظر اظهار نظر قاضی و حکم نهایی هستیم.»

روزنامه شرق روز ۴ مهرماه امسال کاریکاتوری را منتشر کرد که در پی واکنش برخی نمایندگان مجلس و مقام‌های دولتی، هیئت نظارت بر مطبوعات یک روز پس از انتشار این کاریکاتور رأی به توقیف این روزنامه داد.

کاریکاتور شرق افرادی را نشان می‌داد که به صف ایستاده و به یکدیگر چشم‌‌بند می‌زنند. وزیر ارشاد و شماری از نمایندگان مجلس این کاریکاتور را “توهین به رزمندگان دفاع مقدس” قلمداد کردند در حالی‌که هادی حیدری، کاریکاتوریست این روزنامه، اعلام کرد که مقصودش از ترسیم این کاریکاتور نشان دادن “جهل” بوده است.

همزمان جمعی از روزنامه‌نگاران و خانواده‌های کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق نیز حمایت خود را از هادی حیدری اعلام کرده و واکنش‌ها به کاریکاتور وی را ناشی از “سوءبرداشت‌های به وجود آمده” خواندند.

در همین حال محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران، نیز در یک نشست خبری که روز ۱۱ مهرماه برگزار شد، درخواست وزیر ارشاد برای توقیف روزنامه شرق را اقدامی “قطعا اشتباه” توصیف کرد. آقای احمدی‌نژاد در خصوص اتهامات وارده به شرق در آن زمان گفت که این اتهامات “بایستی در دادگاه صالح اثبات شود و کسی نمی‌تواند نظر شخصی خود را اعمال کند.”

شرق تا کنون بارها مورد هجوم اصولگرایان قرار گرفته است. این روزنامه تا کنون چندین بار توقیف شده و مجددا کار خود را از سر گرفته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.