مصاحبه مشکوک داورزنی در مورد شجاعی و حاج صفی؛ محروم می شوند!

جمعه, 20ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش گویا خواهان محرومیت دو ملی پوش ایران شده است

شهریار نکوزاد، شهروند خبرنگار

اظهارنظری جدید به «محمدرضا داورزنی» معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان منصوب شده است. روز چهارشنبه خبرگزاری میزان ابتدا مصاحبه ای «محمدرضا داورزنی» را منتشر کرد که براساس آن، معاون اول وزارت ورزش به صورت رسمی از حذف مسعود شجاعی و احسان حاج صفی از تیم ملی ایران سخن گفته بود.

«مسعود شجاعی» و «احسان حاج صفی» دو کاپیتان تیم ملی ایران هستند که به اجبار در ترکیب تیم پانیونیوس یونان مقابل مکابی اسرائیل قرار گرفتند.

 اتفاقی که باعث شد مسئولین وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال علیه این دو بازیکن واکنش نشان دهند. وزارت ورزش و جوانان ایران در بیانیه ای رفتار این دو ملی پوش فوتبال ایران را تقبیح کرده است. در بیانیه این وزارت خانه آمده است: «وزارت ورزش پس از دریافت اطلاعات و گزارش های لازم از فدراسیون فوتبال و سایر منابع در چارچوب اصول و مبانی سیاست خارجی نظام و حفظ منافع ملی، تصیمات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

فدراسیون فوتبال ایران هم پس از وزارت ورزش، در بیانیه ای تصمیم دو ملی پوش خود را به شدت محکوم کرد. در بیانیه فدراسیون فوتبال تاکید شده بود که ابتدا باید نظر هر دو بازیکن و حرف های آنها شنیده شود. اما نه در بیانیه وزارت ورزش و نه در بیانیه فدراسیون فوتبال، نشانه ای از عزم این دو نهاد برای محرومیت دو ملی پوش ایرانی به چشم نمی خورد.

«مسعود سلطانی فر» وزیر ورزش و جوانان ایران هم روز سه شنبه در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری وزارت ورزش و جوانان گفته بود: «اقدام این دو ورزشکار تحت هر نظر از دید من محکوم است.» وزیر ورزش ایران سپس از قهرمانان و ورزشکاران که آن‌ها را الگوهای نسل جوان دانسته درخواست کرده که حامی مردم فلسطین باشند و اسرائیل را به رسمیت نشناسند. سلطانی فر در پایان هم گفته: «امیدوارم با تمهیداتی که بعمل می‌آید دیگر شاهد تکرار چنین مواردی در ورزش کشور نباشیم.» این واکنش وزیر ورزش پس از آن اتفاق افتاد که «بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در قبال حضور این دو بازیکن مقابل تیمی از کشور اسرائیل به خبرنگاران گفت: «در خصوص اتفاقی که افتاده باید وزارت ورزش پاسخ‌گو باشد»

اما این بار معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان (که در عین حال سرپرست فدراسیون والیبال ایران هم هست) موضعی تند علیه دو ملی پوش نامدار فوتبال ایران گرفت. موضعی که نمی توان در مورد صحت آن اطمینان داشت. ابهام از جایی آغاز می شود که ابتدا کانال خبری خبرگزاری میزان، روز چهارشنبه مصاحبه ای از قول آقای داورزنی منتشر می کند. در این مصاحبه معاون ورزشی وزارت ورزش گفته است: «مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به دلیل بازی در مسابقه باشگاه پانیونیوس یونان مقابل تیم مکابی اسرائیل از حضور در تیم ملی فوتبال ایران محروم شده‌اند.»

سایر جملات «محمدرصا داورزنی» هم تندی های خاص خودش را داشت. از قول آقای داورزنی نقل شده که هیچکس حق ندارد خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران را رد کند و رفتار این دو بازیکن برای مردم ایران قابل تحمل نیست. در پایان این مصاحبه هم از قول «محمدرضا داورزنی» نوشته شده بود: «طبیعی است که فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی آن تصمیم جدی درباره آینده این دوبازیکن فوتبال بگیرد اما در حال حاضر به طور قطع مسعود شجاعی و احسان حاج صفی به تیم ملی فوتبال ایران دعوت نخواهند شد زیرا آنها خط قرمزها را زیر پا گذاشتند.»

ممنوعیت مبارزه ورزشکاران و تیم های ورزشی ایرانی با تیم ها و ورزشکاران اسرائیلی داستان کهنه و نخ نمایی شده که از عمرش به تعداد سال های عبور از انقلاب ایران می گذرد.   اما «محمدرضا داورزنی» کیست؟ بجز مردی که سال هاست در بدنه ورزش ایران رخنه کرده را باید از زاویه ای دیگر هم شناخت. او از سرداران سابق سپاه پاسداران محسوب می‌شود. «محمدرضا داورزنی» در دهه ۶۰ و در اوج جنگ ایران و عراق، هم قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه بود و هم مسئول آموزش‌های رزمی سربازان سپاه. پس از چنگ به‌عنوان مسئول تربیت‌بدنی سپاه کشوری مشغول به‌کار شد و سپس در کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان مسئولیت‌های ورزشی و رزمی سپاه و همین‌طور قائم‌مقامی لجستیک استانی را بر عهده داشت. او اما ناگهان سر از فدراسیون سوارکاری و چوگان درآورد. ابتدا دبیر کل این فدراسیون شد و بعد از سال ۱۳۸۰ ریاست فدراسیون سوارکاری را بر عهده گرفت. داورزنی پس از ۴ سال مدیریت بر رشته‌ای که «محسن مخملباف» در مستند خود آن را ورزش محبوب عناصر انقلاب نامیده بود، به فدراسیون والیبال رفت. در کارنامه سرپرست کنونی فدراسیون والیبال  و معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش و جوانان، می‌توان مدیریت بر باشگاه صنام (به‌عنوان باشگاه ورزشی وزارت دفاع) در رشته‌های بسکتبال و والیبال هم دید. «محمدرضا داورزنی» را البته با یک جمله تاریخی به یاد دارند. او پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان والیبال ایران در رقابت‌های جام جهانی والیبال روی خط زنده تلویزیونی این موفقیت را فقط به «رهبر» ایران تبریک گفت.

پس با این رزومه می توان پذیرفت که داورزنی خواهان حذف هر دو ملی پوش ایران از تیم ملی شده باشد. اما تاریخ و زمان بندی اخبار شبهه برانگیز است. روز چهارشنبه، پس از آن که خبرگزاری میزان (وابسته به قوه قضائیه) این خبر را نقل کرد، خبرگزاری صداوسیما به نقل از میزان این خبر را بازتاب می دهد. سپس خبرگزاری های ایسنا، مهر و فارس هم همین خبر را به نقل از میزان و خبرگزاری صداوسیما در کانال تلگرام خود بازنشر می کنند. اما ساعاتی بعد، منبع خبر به صورت کلی تغییر کرد.

علامت سئوال بزرگ این بود که چرا میزان در زمان انتشار خبر، مصاحبه آقای داورزنی را به نام خودش ثبت نکرده بود. در متن مصاحبه و همین طور در مطلبی که روز چهارشنبه روی کانال خبرگزاری میزان قرار گرفت، این خبرگزاری در متن خود نوشت: «آقای داورزنی گفته است…» خبرگزاری مهر چهارشنبه شب با انتشار توضیحی کوتاه در کانال بخش ورزشی خود در تلگرام ادعا کرد که این مصاحبه به نقل از خبرگزاری میزان و صداوسیما منتشر شده و «مهر» هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد. یک ساعت بعد، اصل خبر و همین طور توضیح این خبرگزاری از کانال تلگرام مهر حذف شد.

روز پینج شنبه، مصاحبه «محمدرضا داورزنی» با همان ادبیات و در تاریخی جدید منتشر شد. این بار در سایت رسمی خبرگزاری صداوسیما و یک دقیقه مانده به ساعت ۱۲ ظهر.

در این مصاحبه، بخش های جدیدی به مصاحبه معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش اضافه شده است. مثلا محمدرضا داورزنی در قبال این سئوال که آیا «کارلوس کی روش» سرمربی تیم ملی ایران از تصمیم وزارت ورزش پیروی خواهد کرد یا نه گفته است: «مراجع تصمصیم گیری به این موضوع نظام جمهوری اسلامی ایران، وزارت ورزش و جوانان و همچنین فدراسیون فوتبال هستند، نه آقای کارلوس کی روش. هرچند که این سرمربی پرتغالی برای فوتبال کشورمان زحمت کشیده که در جای خود ارزشمند بوده اما این اتفاقی که افتاده زیرپا گذاشتن خط قرمز نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

این تناقض ها با واکنشی از سوی وزارت ورزش و جوانان همراه نبوده. خبر و مصاحبه ای که روز چهارشنبه بدون ذکر منبع دست به دست می شد و از سایت های خبری هم حذف شده بود، روز پنج شنبه با رنگ و رویی جدید در سایت خبرگزاری صداوسیما قرار گرفت و تقریبا مرجعیت پیدا کرد. «محمدرضا داورزنی» پیش از این در فدراسیون والیبال مدعی بود یکی از مدیرانی است که تلاش هایی گسترده برای حضور بانوان در ورزشگاه های کشور انجام داده و فضای سیاست را از ورزش دور کرده است. حالا مصاحبه ای به او الصاق شده که حتی وزیر ورزش و جوانان هم نمونه آن را طی روزهای اخیر با خبرگزاری ها نداشت.

ماجرای احسان و مسعود و حضور آنها در ترکیب تیم پانیونیوس روز به روز پیچیده تر می شود. شاید واکنش بعدی محمدرضا داورزنی در قابل این مصاحبه و تغییر زمان و مکان انتشار آن، کمی اوضاع این دو بازیکن را هم روشن تر کند.

از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.