اعتصاب غذای رضا شهابی پس از چهارده روز کماکان ادامه دارد

سه شنبه, 31ام مرداد, 1396
اندازه قلم متن

در حالی که رضا شهابی، فعال سرشناس کارگری ایران چهاردهمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر می گذارد شش تشکل بین المللی کارگری از جمله فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل (آی تی اف) نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت وی و تدام اعتصاب غذای این زندانی اعلام کردند. سازمان های مورد اشاره خواستار آزادی این فعال اتحادیه ای شده اند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، رضا شهابی چهاردهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر می گذارد.
سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه روز بیست و یک مرداد با صدور بیانیه‌ای در رابطه با بازگشت رضا شهابی به زندان گفت که دادستانی تهران مرخصی درمانی رضا شهابی را بر خلاف قانون جز ایام محکومیت محسوب نکرده و علاوه بر آن با پرونده‌سازی در دوران زندان، این فعال کارگری را به یک سال دیگر محکوم کرده است: «با وجود اینکه مرخصی پزشکی جز ایام زندان محسوب می شود دادستانی پنج ماه از مرخصی پزشکی این کارگر زحمتکش زندانی را که پیش از این مورد تایید پزشکی قانونی قرار گرفته بود؛ غیبت محسوب کرده است. علاوه بر این در حین گذراندن زندان با پرونده‌سازی مجدد، دادگاه شهابی را یک سال دیگر محکوم به حبس کرده است که بلافاصله پس از محکومیت قبلی به اجرا در می‌آید و شهابی باید یک سال و پنج ماه دیگر و تا مورخ ۹۷/۱۰/۱۸ در زندان باشد.»

بر اساس گزارشات این تشکل کارگری، آقای شهابی از ۱۷ مردادماه سال جاری اعتصاب غذای اعتراضی خود را آغاز کرده است.

در طی روزهای اخیر که این اعتصاب ادامه دارد تشکلات کارگری بین المللی حمایت خود از آقای شهابی را اعلام داشته و خواستار آزادی او شدند از جمله ۵ سندیکای فرانسوی سِ. اِف .دِ.تِ، سِ. ژِ.ت، اونسا، اتحادیه سندیکائی سولیدر، افِ. اِس. او (فرهنگیان) و همینطور فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل، آی تی اف (ITF).
در قسمتی از بیانیه فدراسیون جهانی کارگران حمل و نقل بعنوان یکی از اصلی ترین تشکلات کارگران این بخش که جمعیت عظیمی را در دنیا نمایندگی می کند آمده است “رضا شهابی نباید به خاطر فعالیت های سندیکائی مجرم شناخته شود. آی تی اِف درباره این تصمیم جدید مقامات ایرانی علیه یکی از اعضای ما سخت آشفته است.”

“آی تی اف، حمایت خود را از توصیه های «کمیته آزادی انجمن های» سازمان جهانی کار را که از دولت ایران می خواهد از رضا شهابی رفع اتهام شود قویا تجدید کرده و بر خواست قاطعانه این کمیته مبنی بر لغو قطعی احکام زندان رضا شهابی و نیز همکار سندیکائی او ابراهیم مددی تاکید می کند. آنان نباید دوباره به زندان برگردند.”
در اوایل سال جاری نیز اتحادیه کارگران خدمات عمومی کانادا در همین رابطه با صدور بیانیه ای خواستار عدم برگرداندن رضا شهابی به زندان شده بودند، در قسمتی از این بیانیه آمده است “رضا شهابی هر لحظه در خطر دستگیری مجدد و باز گرداندن به زندان برای تحمل مابقی حکم شش سال زندان بسر می برد (به ادعای مقامات حکومتی او باید سه ماه زندان دیگر را تحمل کند). آقای شهابی بعد از گذراندن ۱۹ ماه در سلول انفرادی، توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به شش سال زندان و پنج سال ممنوعیت از فعالیت های سندیکایی و پرداخت هفت میلیون تومان جریمه محکوم شد. آقای شهابی به دلیل تحمل فشار های جسمی و شکنجه در جریان چندین نوبت بازجویی، از دررفتگی مهره های گردن و کمر رنج می برد و دوبار مورد عمل جراحی قرار گرفته است. ایشان بعد از تحمل ۵ سال زندان، مشمول مرخصی استعلاجی قرار گرفت. با توجه به بیماری های جدی آقای شهابی، زندانی شدن ایشان باعث خواهد شد سلامتی اش در معرض خطر قرار گیرد.”


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.