نامه به رئیس قوه قضائیه؛‌ حضرتی خواستار رسیدگی قانونی به وضعیت احسان مازندرانی شد

پنجشنبه, 2ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

یکی از نزدیکان خانواده احسان مازندرانی به رادیو فردا می‌گوید: او پس از بازداشت و وضعیت بد نگهداری، دچار مشکلات تنفسی و ریه شد.

الیاس حضرتی، نماینده تهران در مجلس، در نامه‌ای به آیت الله صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، خواستار «رسیدگی قانونی» به پرونده احسان مازندرانی، روزنامه نگار زندانی، با توجه به وضعیت جسمی وی شد.

در روزهای گذشته،‌ اخباری در مورد وضعیت نامناسب جسمانی آقای مازندرانی منتشر شده است و از جمله ملیحه حسینی،‌ همسر او، روز سه شنبه ۳۱ مرداد، در توئیتی خبر داد که این روزنامه‌نگار زندانی «در حالت نیمه بیهوش با فشار زیر ٨ ، قند زیر ۴٠ و ضربان قلب ١٣٠ به بهداری زندان اوین منتقل شده اما دکتر تنها سطح هوشیاری او را کنترل و اعلام کرده برای درمانش نمی تواند اقدامی انجام دهد».

خانم حسینی همچنین روز پنجشنبه دوم شهریور، در توئیت دیگری از عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران،‌ خواست «دست از شکنجه همسرش» بردارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، در نامه آقای حضرتی به رئیس قوه قضائیه با اشاره به وضعیت مدیر مسئول سابق روزنامه فرهیختگان آمده است: «احسان مازندرانی مدت‌ها پیش محکوم شد و مشغول تحمل حبس بود که مدتی پیش آزاد شد و پس از چند روز دوباره با این عنوان که اشتباه صورت گرفته به زندان برگردانده شد. اکنون نیز حدود یک ماه به پایان دوره حبس او نمانده، ولی همسر محترم‌شان نامه‌ای را درباره وضع ناخوشایند جسمی وی نوشته است که جداً مورد تاثر است».

در این میان، یکی از نزدیکان خانواده احسان مازندرانی در مصاحبه با رادیو فردا با اشاره به اینکه او «تا قبل از بازداشت سالم بود و هیچ بیماری نداشت» اضافه می‌کند:‌«احسان مازندرانی بعد از بازداشت و وضعیت بد نگهداری اش دچار مشکلات تنفسی و ریه شد».

به نوشته ایسنا، الیاس حضرتی در نامه خود به رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه «تحمیل مجازات و حبس هر محکومی باید به‌گونه‌ای باشد که رافت و ملاطفت اسلامی هم همراه داشته باشد»‌ افزود: «ای کاش مرجعی برای رسیدگی به این درخواست‌های ساده وجود داشت که نیازی به پیگیری نمایندگان نبود و نفس چنین وضعی برای نهاد داوری‌کننده نقطه منفی محسوب می‌شود».

احسان مازندرانی پیش از این در اعتراض به مواردی چون «بازداشت غیرقانونی» و یا «بدرفتاری ماموران زندان» چند بار اعتصاب غذا کرده بود.

یکی از نزدیکان خانواده این روزنامه‌نگار زندانی به رادیو فردا می‌گوید: «احسان مازندرانی بعد از اعتصاب غذا که اولی به صورت تر بود و ۶۰ روز طول کشید و در دومین اعتصاب غذا فقط آب می نوشید که ١٨روز طول کشید و در نهایت در حالت نیمه بیهوش به بیمارستان اعزام شد دچار خونریزی معده، زخم اثنی عشر و زخم معده شد».

او با اشاره به اینکه آقای مازندرانی «یک سال پیش به درخواست دادیار ناظر بر زندان برای معاینه و مشخص شدن میزان بیماری اش به پزشک قانونی مراجعه کرد»‌ می‌افزاید: «پزشک فوق تخصص به صراحت اعلام کرد ادامه حبس موجب تشدید بیماری احسان می‌شود».

وی همچنین اضافه می‌کند: «مسئولان اوین در چند ماه گذشته هشت مرتبه احسان مازندرانی را به بیمارستان اعزام کرده اند اما متاسفانه شواهد و قرائن حاکی از آن است که قرار نیست درمانی صورت بگیرد و این اعزام‌ها صرفا برای رفع تکلیف است. این در حالیست که مسئولان زندان اوین بارها به صورت کتبی درباره وضعیت او به دادستان هشدار داده‌اند».

به گفته این فرد نزدیک به خانواده آقای مازندرانی، «‌حال بعد از یک سال و خودداری از اعطای مرخصی یا آزادی، وضعیت احسان در شرایط بحرانی قرار گرفته است».

او اشاره می‌کند که در «ادرار احسان مازندرانی خون وجود دارد و شب‌ها نیز خون دماغ می‌شود» و می افزاید: «الان مدت ۱۰ روز است که توانایی خوردن غذا و یا هر چیزی که طعم و بو داشته باشد را ندارد و معده اش پس می‌زند. او همچنین به دلیل بیماری توانایی خوردن غذا ندارد و فقط آب می‌نوشد. ضربان قلبش نیز کم شده و توانایی مکالمه اش هم کاهش یافته است».

این فرد نزدیک به خانواده آقای مازندرانی می‌گوید:‌«سئوال اینجاست در حالی که تا پایان حبس احسان مازندرانی یک ماه بیشتر باقی نمانده است، علت ندادن مرخصی متصل به آزادی که از حقوق اولیه یک زندانی است چه خطراتی می تواند داشته باشد که مسئولان بر روی آن پافشاری می کنند».

او ابراز امیدواری کرد که با توجه به «شرایط جسمانی احسان مازندرانی و قبل از بروز هر حادثه ناخوشایند» دادستان با مرخصی متصل به آزادی او موافقت کند.

پیش از این نیز دختر هنگامه شهیدی،‌ روزنامه نگار و فعال سیاسی زندانی، در حساب توئیتری خود خبر داده بود که مادرش از یک هفته پیش دست به اعتصاب غذای خشک زده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتصاب غذای خانم شهیدی در اعتراض به «بلاتکلیفی و نیز عدم مسئولیت‌پذیری مسئولان قضایی» صورت گرفته است. ‌

در همین حال، ‌از وضعیت یغما فشخامی، روزنامه نگار،‌ که عصر روز دوشنبه ۳۰ مرداد بازداشت شد،‌خبری در دست نیست.

وب‌سایت کلمه، ‌نزدیک به میر حسین موسوی، با اشاره به بازداشت یغما فشخامی به دست ماموران امنیتی نوشت:‌ این روزنامه‌نگار در محل کار خود، سایت دیده‌بان ایران، بازداشت شد.

کلمه افزود: گفته می‌شود بازداشت این روزنامه‌نگار از سوی حفاظت اطلاعات قوه قضائیه صورت گرفته است.

آقای فشخامی در سال ۹۴ نیز بازداشت شد و مدتی زندانی بود. وی خبرنگار ماهنامه «پیام هاجر» و خبرنگار سابق روزنامه «روزان» بوده ‌است.

پیش از او نیز ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد،‌ بازداشت شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایران در رده‌بندی آزادی مطبوعات سال جاری این سازمان، از میان ۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار دارد.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.