وضعیت بحرانی حمزه درویش در شانزدهمین روز اعتصاب غذا

جمعه, 3ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در شانزدهمین روز اعتصاب غذای اعتراضی خود به سر می برد، روز گذشته به علت وخامت حال به بیمارستان انتقال داده شد. آقای درویش در طول مدت اعتصاب ۱۱ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. در حال از دست دادن توان تکلم است و همچنان شاهد خونریزی در مجاری ادراری و کاهش فشار خون است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز گذشته ۱ شهریورماه ۱۳۹۶، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد برای چندمین بار در طول دو هفته اخیر به دلیل وخامت حال از زندان به بیمارستان منتقل شد هر چند که بعد از ظهر همان روز مجدد به زندان بازگردانده شد.

یک منبع نردیک به خانواده درویش ضمن تایید وخامت حال این زندانی به گزارشگر هرانا توضیح داد: “صدای حمزه بصورت غیرمعمولی ضعیف شده است دکتر در بیمارستان به او گفته بود تارهای صوتی حنجره اش در حال از کار افتادن است، همچنین دچار اختلال در بینایی شده است، خون اش به حدی غلیظ شده که حتی بدن اش سرم هم قبول نمی کند، فشارش نوسان دارد و بعضی مواقع افت فشارش به ۸ روی ۶ میرسد، ۱۱ کیلو وزن از دست داده است و دیگر توان راه رفتن وحرف زدن را ندارد”.

این منبع در ادامه گفت: “وضعیت حمزه به شدت وخیم شده است و از ادرارش خون می آید و کلیه هایش بشدت درد می کند، حمزه در حال مرگ تدریجی است”.

گفتنی است که روز ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۶، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که در اعتصاب غذای اعتراضی به سر می برد از بیمارستان رجایی به زندان بازگردانده شد. پس از بازگشت این زندانی در پی وضعیت وخیمش مجدد از زندان این بار به بیمارستان امام خمینی اعزام گردید.

پیش از این نیز روز شنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۶، حمزه درویش زندانی سنی مذهب زندان رجایی شهر کرج که اقدام به اعتصاب غذای اعتراضی کرده بود، به علت بیهوش و به اغما رفتن به صورت اورژانسی به بیمارستانی بیرون از زندان منتقل شد.

این زندانی علیرغم وخامت حال امروز شانزدهمین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر گذاشت. او در روزهای اخیر از نوشیدن مایعات نیز پرهیز کرده است.

حمزه درویش، زندانی ۲۴ ساله اهل تالش مدعی است در سال ۹۳ نیروهای داعش با فریب، او را به ترکیه کشانده و سپس به سوریه منتقل کرده اند. مدتی را در زندان داعش بوده و سپس به ایران فرار کرده است و خود را به نیروهای امنیتی معرفی کرده است و حتی این شانس را داشته که با قید ضمانت آزاد باشد و به شغل پرورش بلدرچین مشغول شود. وی مدتی پیش بصورت غیرمنتظره بازداشت و به تحمل ۱۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. آقای درویش از شرایط روحی و جسمی بسیار نامناسبی برخوردار است بطوریکه قادر به انجام امور روزمره و فردی خود نیست.

یک منبع نزدیک به خانواده درویش در رابطه با آخرین وضعیت این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “حمزه در وضعیت بدی به سر می برد، دیگر حتی قادر به راه رفتن و ایستادن بر روی پای خود نیست و با ویلچر جابجا می شود، دیگر قدرت تکلم هم ندارد و وزنش بیش از ۸ کیلوگرم کم شده است”.

این منبع در ادامه افزود: “حمزه این روزها بشدت افسرده شده و در حقیقت مرده ای متحرک است، او تا حد مرگ مقاومت میکند تا به حقوق خود برسد حاضر است بمیرد اما شرایطش عوض شود”.

گفتنی است تا کنون مسئولین زندان هیچ واکنشی به این اقدام اعتراضی و وضعیت بحرانی درویش نشان نداده اند.

پیشتر یک منبع نزدیک به خانواده این زندانی به گزارشگر هرانا گفت: “حمزه از نظر خانواده که او را دیده اند و می شناسند عملا بیماری جدی روانی دارد. جای او اساسا در زندان نیست بلکه باید هر چه سریعتر به یک مرکز درمانی منتقل شود”.

لازم به یادآوری است هرانا پیش تر نیز گزارش کرده بود حمزه درویش زندانی جوانی است که از مشکلات جدی روحی و روانی در رنج است. آقای درویش ماهها قبل و پیش از اینکه وضعیت روحی او آنقدر نامناسب شود که امکان نگارش منظم را از دست بدهد نامه ای خطاب به افکار عمومی نوشت و در آن به شرح سرگذشت خود پرداخت و از نهادهای مدافع حقوق بشر طلب استمداد کرد.

این زندانی سنی مذهب در انتهای یکی از این نامه ها می آورد “من جوانی ۲۴ ساله بودم قربانی یک جنایت شدم . طبق کدام قانون و کدام منطق و کدام وجدان کسی که قربانی شده را مجازات باید کرد؟ اکنون از سازمان عفو بین الملل و نهادها و سازمانهای حقوق بشری و تمام وجدانهای بیدار میخوام ندای مظلومیت و بی گناهی من را بشنوند و از آنها خواهانم تا در راستای احقاق حقوق حقه ی من تمام تلاششان را بکار گیرند.”

همانطور که اشاره شد نامه مورد اشاره به تاریخ ماهها قبل است که اکنون قسمتهایی از آن منتشر می شود. در طی مدت سپری شده وضعیت روحی آقای درویش به وخامت گذاشت.

او که در نامه خود از اعلام اعتراض به حکم صادره می گوید در روزهای اخیر حکم تایید نهایی مجازات صادره را دریافت کرده است، به این معنی که اساسا اعتراض او به حکم در نظر گرفته نشده و از محکومیت ۱۸ سال حبس تعزیری با احتساب ماده ۱۳۴ مدت ۱۵ سال را لازم است تحمل کند.

وضعیت این جوان تالشی در زندان رجایی شهر کرج به حدی وخیم شده است که عملا قادر به همزیستی با سایرین و انجام امور اولیه خود در زندان نیست. شرایط روانی وخیم او در سایه بی توجهی مسئولین هر روز به وخامت می گراید.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.