دفاع آموزش و پرورش ایران از محدودیت‌های شیوه‌نامه استخدامی

یکشنبه, 5ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

آموزش و پرورش می‌گوید معلمان در تربیت دانش‌آموزان “وظایف خطیری” دارند که انجامشان نیازمند سلامت روحی و جسمی است

وزارت آموزش و پرورش ایران با انتشار اطلاعیه‌ای از محدودیت‌های وضع‌شده در شیوه‌نامه پذیرش دانشجو برای معلمی، دفاع کرده است.

مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی گفته است که معلمان نیازمند سلامت جسمی و روحی هستند و محدودیت‌های شیوه‌نامه مورد بحث “با مشارکت متخصصان مربوط” تهیه و برای اجرا در پذیرش دانشجویان دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی در سال ۱۳۹۶ ابلاغ شده است.

به تازگی انتشار شیوه‌نامه آموزش و پرورش برای جذب معلم جدید از طریق پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، موجی از انتقادها را به دنبال داشته و بسیاری شرایط آن را تبعیض‌آمیز دانستند.

در این شیوه‌نامه مواردی چون “ناباروری” و “موهای زاید صورت” زنان، “اختلالات زنانگی”، “سابقه جراحی بیماری‌های رحمی”، میگرن شدید، دیابت بی‌مزه، گواتر، اعتیاد به سیگار، کوتاهی یک پا بیش از ۱۰ سانتیمتر و “لهجه غلیظ” (برای معلمان دوره ابتدایی) به عنوان مواردی ذکر شده‌ که افراد به واسطه آن از استخدام به عنوان معلم منع می‌شوند.

چند روز پیش اسفندیار چهاربند، رئیس برنامه‌ریزی منابع انسانی در آموزش و پرورش، به روزنامه اعتماد گفت که شیوه‌نامه جنجالی اصلاح و “قسمت مربوط به زنان کلا حذف شده” است ولی “معاینه چشم و یک سری موارد فیزیکی” دیگر هنوز در شیوه‌نامه جدید وجود دارد.

امروز، شنبه ۴ شهریور، مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی در اطلاعیه خود از بخش‌هایی از شیوه‌نامه دفاع کرده است.

در این اطلاعیه آمده است که سیاست آموزش و پرورش بر استخدام معلمان بومی است و این وزارتخانه “گویش‌ها و لهجه‌های متعارف محلی”‌ برای معلمان را کمکی در راه آموزش می‌داند. بر همین مبنا شیوه‌نامه مورد بحث فقط “لهجه غلیظ غیر قابل تغییر” را منع می‌کند، آن هم در صورتی که در تدریس شیوه بیان کلمات در دوره ابتدایی موثر باشد.

اطلاعیه آموزش و پرورش می‌گوید دولت به دنبال استخدام معلمان زن و مرد به طور یکسان است و نتیجه معاینه‌های پزشکی به جا‌به‌جایی سهمیه بین زنان و مردان داوطلب استخدام منجر نمی‌شود و بنابراین تبعیض جنسیتی در استخدام وجود ندارد.

این اطلاعیه می‌گوید یک اصلاحیه شیوه‌نامه این است که معاینات پزشکی، از جمله معاینه‌های بیماری زنان، پس از پذیرش قطعی و ثبت نام دانشجویان معلمی انجام می‌شود و در صورتی که “مانع انجام وظایف شغلی یا اطاله مدت تحصیل” شود، مطابق بخشنامه قبلی عمل خواهد شد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.