ابراز نگرانی عمیق گزارشگران سازمان ملل متحد از وضعیت زندانیان اعتصابی در رجایی شهر کرج

جمعه, 10ام شهریور, 1396
اندازه قلم متن

روز جاری اسما جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد ایران با صدور بیانیه ای که به تایید دو تن دیگر از گزارشگران این سازمان رسیده است نسبت به وقایع زندان رجایی شهر کرج واکنش نشان داد. خانم جهانگیر ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت زندانیان اعتصابی و بدرفتاری با آنان خواستار اقدام سریع دولت در مذاکره با زندانیان بر اساس احترام به شان انسانی آنان شده است.

اسما جهانگیر، طی بیانیه ای که به تایید دایانوس پراس و احمد شهید، دو تن دیگر از گزارشگران سازمان ملل متحد در امور مرتبوط با حقوق بشر رسیده است نسبت به وضعیت زندانیان اعتصابی زندانیان رجایی شهر کرج واکنش نشان داد.

ترجمه متن بیانیه خانم جهانگیر را به نقل از هرانا بخوانید؛

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، آسما جهانگیر، امروز نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت تعدادی از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج که در اعتراض به انتقال به یک بند امنیتی اعتصاب غذا کرده اند اعلام کرد. خانم جهانگیر همچنین نگران بدرفتاری با این زندانیان است.
خانم جهانگیر گفت: “من عمیقا از گزارش های مربوط به وخیم تر شدن شرایط پزشکی زندانیانی که در اعتصاب غذا به سر می برند نگرانم، همینطور در مورد شکنجه و بدرفتاری که پس از انتقال آنان به بند جدید کماکان ادامه دارد.”

طی چند هفته گذشته، ۵۳ زندانی، از جمله بیش از ۱۵ بهائی، بدون اطلاع قبلی و بدون اطلاع از دلایل انتقال، به بند جدیدی که شرایط امنیتی بالایی دارد منتقل شدند. هیچکدام از آنها اجازه نیافتند اقلام شخصی خود از جمله داروهای ضروری خود را همراه خود ببرند. همچنین گزارش شده است که آنها از دسترسی به لوازم بهداشتی، لباس مناسب، مراقبت های مناسب پزشکی و مواد غذایی که با پول خود خریداری کرده بودند محروم شده اند.

کارشناسان حقوقی می گویند: “محروم کردن زندانیان از داشتن تماس خانوادگی، وکیل و عدم دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب، متناسب با قوانین بین المللی نیست.”

“من از دولت ایران می خواهم گام های فوری برای حل بحران اعتصاب غذا از طریق مذاکره توام با حسن نیست در مورد مشکلات و نارضایتی زندانیان و موارد نقض حقوق بشر بردارد و نسبت به احترام به شان زندانیان اطمینان حاصل کند.”

این بیانیه توسط دایانوس پراس گزارشگر ویژه “حق عموم به بهره‌مندی از بالاترین استاندارد قابل حصول سلامت جسم و روان” و احمد شهید گزارشگر آزادی دین و اعتقادات تایید شده است.
لازم به یادآوری است زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج که بیش از ۵۰ تن برآورد می شوند در هفته های اخیر به بندی امنیتی و تازه منتقل شدند. در این بند که حتی سرویس های بهداشتی آن نیز مجهز به دوربین های مداربسته است محرومیت های کم سابقه ای به زندانیان تحمیل شده. وضعیت حاصله زندانیان سیاسی را به اعتراض وادار ساخته است. هم اکنون تعداد زیادی زندانی در این سالن در شرایط بغرنجی سی امین روز از اعتصاب غذای اعتراضی خود را پشت سر می گذراند. پیگیری خانواده های این زندانیان نیز راه به جایی نبرده است.

برای اطلاعات بیشتر بنگرید به : علیرغم گذشت یک ماه؛ تداوم بحران و اعتصاب زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر کرج


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.