آتنا دائمی؛ بازگرداندن از اتاق عمل به دلیل خودداری از بستن دستبند و پابند

سه شنبه, 4ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

امروز آتنا دائمی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین بر اساس قرار قبلی برای عمل جراحی صفرا به بیمارستان امام خمینی تهران منتقل شد. علیرغم توافقات قبلی مسئولان زندان قصد بستن دستبند و پابند به این زندانی بیمار را داشتند که با ممانعت او روبرو شدند. خودداری خانم دائمی که روی تخت جراحی بود از بستن دستبند و پابند باعث لغو عمل جراحی و باگرداندن او به زندان شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پس از مدتها کارشکنی بهداری زندان اوین خانم دائمی اجازه اعزام به بیمارستان به هدف جراحی و برداشتن کیسه صفرا را دریافت کرد.

خانم دائمی برای جراحی کیسه صفرا امروز صبح در بیمارستان امام خمینی تهران نوبت جراحی داشت که بر همین این اساس از زندان به بیمارستان اعزام شد.

یکی از نزدیکان خانم دائمی به گزارشگر هرانا در این باره توضیح داد “آتنا بعد از انتظار طولانی ناشی از کارشکنی بهداری اوین که موجب وخامت و پیشرفت بیماری اش شده بود سرانجام با قرار قبلی به بیمارستان امام خمینی برای انجام عمل جراحی اعزام شد. از قبل هم به زندان اعلام کرده بود که در کتار موضوع کرامت انسانی باتوجه به اینکه بستن دستبند و پابند ناقض شرایطی جسمی و روحی هست که برای درمان لازم است از بستن آن خودداری خواهد کرد.”
این منبع مطلع در ادامه توضیحات خود افزود “مسئولین همراه در حالی که آتنا در مراحل بستری شدن و آماده سازی برای جراجی قرار داشت به او گفتند که بدستور رئیس زندان باید دستبند و پابند استفاده کند که این موضوع با مقاومت و مخالفت آتنا روبرو شد. در چنین وضعی پرسنل زندان که همراه آتنا در بیمارستان بودند تصمیم به لغو عمل جراحی و بازگرداندن وی به زندان گرفتند. آتنا ساعتی ظهر امروز به زندان بازگردانده شد و علیرغم وضعیت بد جسمانی هم اکنون در بند زنان این زندان به سر می برد.”
لازم به توضیح است پیگیری نزدیکان خانم دائمی از مسئولان مربوطه به نتیجه خاصی منتهی نشد چرا که قاضی ناظر بر زندان دستور بستن دستبند و پابند را بی ارتباط با حوزه کاری خود دانست و مسئولیت آن را متوجه “چهارمحالی” رئیس زندان اوین دانست از سوی دیگر آقای بختیاری مدعی است بستن دستبند و پابند به این زندانی عقیدتی در حالی که عازم اتاق عمل است ناشی از قوانین حاکم بر زندان است و دستور او نیست و برای لغوش نیاز به دستور دادستانی دارد. توضیحی که البته دادستانی آن را درست نمی داند.

اکنون آتنا دائمی در حالی که به گفته پزشک به تعویق افتادن عمل جراحی صفرا موجب پیشرفت بیماری میشود در زندان اوین در وضعیت نامشخصی به سر می برد. او از سویی بر حقوق انسانی و قانونی خود پافشاری می کند و از سوی دیگر رئیس زندان که پیش از این نیز با دخالت بهداری اوین موجب تعویق رسیدگی پزشکی به این زندانی شده بود حاضر به پذیرش مطالبات انسانی این فعال حقوق بشر دربند نیست.

لازم به یادآوری است در اردیبهشت ماه سال جاری در اواخر دوره اعتصاب غذای آتنا دائمی، پزشک متخصص در یکی از مراکز درمانی خارج از زندان اوین این زندانی را ویزیت کرد و به دلیل مشاهده مشکلات صفراوی دستور بستری شدن او را صادر کرد. با اینحال با دخالت بهداری زندان اوین و شخص “عباس خانی” مسئول این بهداری که خانم دائمی را به تمارض متهم می کرد وی به زندان بازگردانده شد و امکان دریافت خدمات پزشکی لازم را پیدا نکرد.
مشکلاتی که در ابتدا در سطح “آغاز رسوب گیری کیسه صفرا و عفونت اولیه کلیوی” بود در سایه ممانعت بهداری اوین از اعزام این زندانی به مراکز درمانی پیشرفته رو به وخامت گذاشت. خانم دائمی در این مدت بصورت مستمر دچار تهوع می شد، تب داشت، و زرداب صفرا را قی می کرد.

عباس خانی، رئیس بهداری اوین مدعی بود چون خانواده و خود خانم دائمی در تلاش برای تهیه پرونده پزشکی هستند او با اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان مخالف است مگر مراکزی که خود ایشان صلاح بدانند.

نهایتا عباس خانی، دستور اعزام خانم دائمی به بیمارستان امام خمینی را صادر کرد. در آن محل مجدد آزمایشاتی چون سونوگرافی از خانم دائمی گرفته شد و به زندان ارسال شد.

مسئول بهداری اوین همراه با یادداشتی دال بر نبود مشکل پزشکی برای خانم دائمی بر اساس نتیجه آزمایشات بیمارستان امام خمینی، این نتایج را برای نماینده دادستان آقای حاجی مرادی ارسال کرد.

وی بر همین اساس خانم دائمی را متهم به تمارض کرده و بحث و جدل پیشین خود با این زندانی معترض را بعنوان توهین به مسئولان زندان در یک پرونده حقوقی علیه خانم دائمی به جریان انداخته است.

در حالی که عباس خانی مدعی بود نتایج بیمارستان معتمد وی یعنی بیمارستان امام خمینی نشان دهنده عدم مشکل پزشکی است، خانواده دائمی یک کپی از نتایج را در اختیار پزشکان دیگر قرار دادند که در کمال تعجب گفته شد برخلاف گفته مسئول بهداری اوین نتایج آزمایشات نشان دهنده کیسه پر از سنگ و عفونت کلیوی پیشرفته برای این زندانی است که بستری شدن فوری را می طلبد.

حاجی مرادی، نماینده دادستان حسب گفته های متضاد پزشکان و مسئول بهداری اوین، نتیجه آزمایشات را در اختیار پزشکی قانونی گذاشت و از آنان در این خصوص استعلام کرد.

متخصصان پزشکی قانونی نیز ضمن رد ادعاهای مسئول بهداری اوین نتایج آزمایشات بیمارستان امام خمینی را موید وضعیت نامناسب پزشکی خانم دائمی دانسته و برداشتن کیسه صفرای نامبرده را محتمل دانستند.

رویه بهداری اوین در جلوگیری از درمان خانم دائمی صرفا متکی بر قرائت آزمایشات نبوده بلکه با تشخیص اشتباه به خانم دائمی آنتی بیوتیکهای قوی دادن که مربوط به بهداشت زنان است در حالی که عفونت در قسمت کلیوی خانم دائمی ثبت شده است.

لازم به ذکر است، عباس خانی، مسئول بهداری زندانی اوین که پافشاری او در قرائت اشتباه از نتایج آزمایشات پزشکی راه به جایی نبرد در تلاشی دیگر در نامه ای به نماینده دادستان مدعی شد “وقتی کیسه صفرای خانم دائمی بر اثر انباشت سنگ بترکد او را برای جراحی اعزام خواهیم کرد، در غیر اینصورت اعزام برای جراجی ضرورتی ندارد.”

ادعای وی در حالی است که در تشخیص اردیبهشت ماه امسال پزشک ویزیت کننده معتقد بود به دلایل سطح قابل کنترل اختلال صفراوی میتوان با لیزر سنگها را برداشت اما اکنون نه تنها پزشکان به این روش مطمن نیستند، بلکه عنوان می دارند به دلایل زیادی اگر مجبور به جراحی شوند این یک جراحی با خطر عفونت خواهد بود.

مشخصا پیشرفت این بیماری و افزایش خطرات جانی آن ماحصل رویه بهداری زندان اوین و شخص رئیس بهداری است.

تمام موارد فوق در حالی است که عباس خانی، مسئول بهداری اوین پرونده ای را علیه خانم دائمی تحت عنوان “توهین” براه انداخته است. ریشه این پرونده به بحث آتنا دائمی با آقای خانی است چرا که از طرف وی ایشان متهم به تمارض شده بود.

لازم به یادآوری است عباس خانی، رئیس بهداری اوین در اقدام مشابهی بر علیه مریم نقاش زرگران، دیگر زندانی عقیدتی سابق نیز تشکیل پرونده با ذکر دلایل مشابه داده است.

آتنا (فاطمه) دائمی
آتنا (فاطمه) دائمی ۲۹ ساله، پیش تر بیست‌ و‌ نهم مهرماه سال ۱۳۹۳، بازداشت و ۸۶ روز در سلول انفرادی بند دو الف تحت بازجویی بود. وی در تاریخ ۲۸ دی‌ماه ۱۳۹۳ پس از پایان بازجویی ها به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

این زندانی پس از چندین بار به تعویق افتادن جلسه دادگاه نهایتا در تاریخ ٢٣ اسفندماه ٩٣، در دادگاهی به ریاست قاضی مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران با حضور وکیل خود و دیگر متهمین این پرونده به نام‌های امید علی شناس، ئاسو رستمی و علی نوری مورد محاکمه قرار گرفت. وی به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز، به اتهام «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی و اختفای ادله جرم» به ۱۴ سال زندان محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر به ٧ سال حبس تقلیل یافت.

آتنا دائمی اندکی بعد در زمان دستگیری برای اجرای حکم از بابت محکومیت، به همراه خواهران خود به توهین به ماموران متهم شده بود و بر این اساس در شعبه ۱۱۶۲ مجتمع قضایی قدس تهران در مرحله بدوی هر سه نفر به سه ماه و یک روز حبس محکوم شده بودند. در اعتراص به این محکومیت خانم دائمی اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

نهایتا روز شنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۶، دادگاه تجدید نظر خواهران دائمی (آتنا، انسیه و هانیه) در شعبه ۴۸ تجدیدنظر استان به ریاست قاضی میراحمدی برگزار شد و حکم تبرئه آتنا به مثابه تحقق شرط پایان اعتصاب ۱۰ خردادماه ۱۳۹۶ به روئیت وی و اعضای خانواده اش رسید و این فعال مدنی پس از ۵۴ روز به اعتصاب غذای خود پایان داد.
خانم دائمی در مدت اعتصاب حدود ۱۹ کیلوگرم کاهش وزن و افت شدید فشار خون را تجربه کرد، معده او امکان جذب کامل آب را از دست داده بود و در این مدت با واسطه داروهای بی حس کننده امکان نوشیدن برای او فراهم بود با اینحال هیچگاه وضعیت او مورد رسیدگی پزشکی جدی قرار نگرفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.