صدور احکام حبس و جریمه نقدی برای نویسندگان و فعالان مدنی در گرگان

پنجشنبه, 6ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

دادگاه تجدیدنظر استان گلستان روزبه گیلاسیان، نیما صفار و الهه سروش‌نیا را به ترتیب به یک سال زندان، ۸۰ روز حبس و ۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، روزبه گیلاسیان و همسرش الهه سروش‌نیا، نویسندگان ساکن گرگان، به اتهام تشکیل شبه‌جمعیت پاتوق گرگان به قصد اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب در فضای مجازی از سوی دادگاه تجدیدنظر استان گلستان به ترتیب به یک سال زندان و ۸ میلیون تومان جریمه نقدی محکوم شده اند.

این دو نویسنده در ۲۳ آذر ماه ۱۳۹۴ دستگیر و در دی‌ماه همان سال با سپردن وثیقه از زندان امیرآباد گرگان آزاد شدند. بیشتر دوران بازداشت آن‌ها در بازداشتگاه اطلاعات سپاه پاسداران در گرگان سپری شد اما پس از پایان دوره بازجویی به زندان امیرآباد این شهر منتقل شدند.

روزبه گیلاسیان و ۱۸ نفر دیگر از اعضای پاتوق در دادگاه انقلاب گرگان شعبه یک به قضاوت حجت‌الله قربانی چندین جلسه محاکمه شدند. گیلاسیان به پنج سال زندان و با یک درجه تخفیف به دو سال، نیما صفار به دو سال و با یکدرجه تخفیف به یک سال، الهه سروش‌نیا به یک سال و با یک درجه تخفیف به شش ماه زندان محکوم شدند.

در دادگاه دیگری روزبه گیلاسیان به اتهام نشر اکاذیب به شش ماه حبس تعلیقی محکوم شد.

این احکام در شهریورماه سال جاری طی دادگاه تجدیدنظر کاهش یافته است.

روزبه گیلاسیان نیز از رشته عمران دانشگاه خواجه‌نصیرالدین طوسی در مقطع کارشناسی و رشته فلسفه علم در دانشگاه شریف در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل شده است.

گیلاسیان کتاب‌هایی همچون «فلسفه در خیابان»، «انسان ماه بهمن»، «فال‌های عاشقانه»، «جزوه انقلاب»، «فیلسوف کوچولو» و «اکنون دانشگاه» را نوشته است. بیشتر این کتاب‌ها از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز انتشار نگرفته‌اند و در سایت‌های اینترنتی منتشر شده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.