آلمان از آمریکا خواهان گشایش کانال تماس با ایران است

دوشنبه, 10ام مهر, 1396
اندازه قلم متن


وزیر امور خارجه آلمان ضمن استقبال از سخنان همتای آمریکایی خود در مورد برقراری تماس با کره‌ شمالی از واشنگتن خواست که رویکردی مشابه در قبال جمهوری اسلامی پیش گیرد و با ایران هم کانالی برای تماس برقرار سازد.

اظهارات اخیر رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا، در مورد تماس مستقیم با کره شمالی واکنش مثبت مقامات دولت آلمان را در پی داشته است.

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان، ضمن استقبال از رویکرد جدید ایالات متحده در مقابل کره شمالی، آمریکا را فراخواند تا با جمهوری اسلامی نیز کانال تماس باز کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز وزیر امور خارجه آلمان در سخنان خود به توافق هسته‌ای با ایران و رویکرد منفی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، به این توافق اشاره کرده و هشدار داده است که خروج آمریکا از برجام سبب می‌شود که نیت واشنگتن در راستای پیشنهادش به کره شمالی خدشه‌دار شود.

آلمان و دیگر امضاءکنندگان توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی برخلاف آمریکا بر پایبندی خود به برجام تأکید ورزیده‌اند.

در حالیکه اظهارات رکس تیلرسون امیدهای تازه‌ای را برای حل اختلاف با کره شمالی برانگیخته، دونالد ترامپ وزیر امور خارجه خود را به خاطر این تلاش‌ها سرزنش کرده و این اقدامات‌ را “وقت تلف کردن” خوانده است.

تیلرسون روز شنبه (۳۰ سپتامبر/ ۸ مهر) در پی دیدار با مقامات چین از دو یا سه کانال ارتباطی باز با کره شمالی سخن گفته بود که آمریکا می‌کوشد از طریق آنها از تمایل و آمادگی پیونگ‌یانگ برای مذاکره مستقیم در مورد فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با خبر شود.

رئیس جمهوری آمریکا با واژه‌های تند و صریح به این اظهارات واکنش نشان داده و با انتشار پیامی در شبکه توئیتر به وزیر امور خارجه‌اش توصیه کرده که “در مصرف انرژی” صرفه‌جویی کند.

ترامپ در پیام خود نوشت: «من به تیلرسون، وزیر خارجه فوق‌العاده ما، گفته‌ام اگر به دنبال یافتن راهی برای مذاکره با مرد کوچک موشکی باشد، وقت خود را تلف می‌کند.»

ترامپ از زمان تشدید اختلاف با پیونگ‌یانگ به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای این کشور رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون را “مرد کوچک موشکی” خطاب می‌کند.

با توجه به اختلاف نظر میان ترامپ و تیلرسون از جمله در مورد چگونگی برخورد با بحران کره شمالی و مسئله برجام برخی ناظران و تحلیلگران احتمال می‌دهند که همکاری رئیس جمهوری آمریکا با وزیر امور خارجه‌اش روزبه‌روز دشوارتر شود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.