روحانی: ده تا ترامپ هم نمی‌تواند برجام را برگرداند

شنبه, 15ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در سخنرانی در دانشگاه تهران گفت ایران در توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی به منافعی غیرقابل بازگشت دست یافته است.

آقای روحانی گفت: “در توافق برجام به منافعی رسیدیم که غیرقابل بازگشت هستند و هیچ کس نمی‌تواند آنها را برگرداند. نه آقای ترامپ، که ده تا ترامپ هم در دنیا درست شوند، آنها غیرقابل بازگشت هستند.”

او در حالی این مطلب را بیان کرده است که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند احتمال دارد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در روزهای آینده از تایید پایبندی ایران به برجام خودداری کرده و به این ترتیب امکان وضع دوباره تحریم‌ها از طرف کنگره را فراهم کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است و اتحادیه اروپا و روسیه خواهان اجرای توافق هسته‌ای به شکل فعلی آن شده‌اند.

حسن روحانی در سخنرانی خود گفت: “امروز اگر آمریکا تخلف کند، همه دنیا آمریکا را محکوم می‌کند، نه ایران را.”

آقای روحانی گفت با این وجود منتقدان داخلی “بعد می‌گویند که پس چرا به آمریکا اعتماد کردید و با آن قرارداد بستید؟”

“اعتماد به آمریکا”، که حسن روحانی امروز انتقادها از آن را رد کرده است، موضوعی است که پیش از این محافظه‌کاران منتقد توافق هسته‌ای و همچنین آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، علیه دولت مطرح کرده‌اند.

آقای خامنه‌ای چند ماه پیش در حضور آقای روحانی گفت در توافق هسته‌ای “در مواردی به علت اعتماد به حرف طرف مقابل از مسائلی صرف نظر کردیم یا اهتمام لازم را به خرج ندادیم که در نتیجه خلاهایی باقی ماند که دشمن در حال استفاده از آنها است. می توانستیم به دشمن اعتماد نکنیم .

دفاع روحانی از محمد خاتمی

آقای روحانی در صحبت‌های خود بدون نام بردن از محمد خاتمی از محدودیت‌هایی که برای او وجود دارد انتقاد کرد.

او گفت: “همه جناح‌هایی که در انتخابات مشارکت کرده‌اند باید جایزه بگیرند، اما یک جناح جایزه می‌گیرد و یک جناح تنبیه می‌شود. این می‌شود انتخابات و اعتماد عمومی؟”

“اگر کسی خیلی تاثیرگذار باشد و مردم را تَکرار کند که بیایند پای صندوق، او نباید تشویق بشود. باید تنبیه بشود. یک جناح همیشه تشویق شود و یک جناح همیشه تنبیه شود.”

حاضران در سالن وقتی آقای روحانی از واژه “تَکرار” استفاده کرد برای او دست زدند.

این کلمه در پیام‌های انتخاباتی محمد خاتمی برای هواداران اصلاح‌طلبان به نمادی از اثرگذاری آقای خاتمی بدل شده است.

در روزهای اخیر برخی از اصلا‌ح‌طلبان از اعمال محدودیت‌های جدید بر آقای خاتمی خبر داده‌اند، خبری که از طرف مقام‌های قضایی تکذیب شده است.

اصلاح‌طلبان می‌گویند نامه دستور محدودیت‌های جدید برای آقای خاتمی را ابراهیم رئیسی، دادستان ویژه روحانیت و نامزد بازنده انتخابات ریاست جمهوری، امضا کرده است.

آقای روحانی با انتقاد از نهادهای قضایی و امنیتی گفت: “شاید بعضی از دستگاه‌ها بیکارند و باید شغلی داشته باشند و ناچارند یک عده‌ای را احضار کنند.”

آقای روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌های ایران سخن می‌گفت

او گفت انتقاد باید در جامعه “و به خصوص در دانشگاه‌ها” آزاد باشد.

چند رسانه‌ محافظه‌کار و اصلاح‌طلب از این بخش‌های صحبت آقای روحانی انتقاد کرده‌اند و گفته‌اند او در حالی از ضرورت انتقاد در دانشگاه می‌گوید که در مراسم امروز فرصتی برای صحبت نمایندگان گروه‌های مختلف دانشجویی در نظر گرفته نشد.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.