فراخوان “جبهه متحد کرد” به آشتی ملی

یکشنبه, 17ام دی, 1391
اندازه قلم متن

به گزارش آژانس خبری موکریان، جبهه متحد کرد در تهران در بیانیه ای ضمن اشاره به شرایط عمومی کشور در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، راهکارهایی جهت برون رفت از این وضعیت ارائه داده و از همه هم میهنان ایرانی خواسته تا در هر جایگاه و جایی که هستند با اتکا به خرد جمعی، در راستای منافع ملی و احقاق حقوق شهروندی راهگشای تعدیل و حل معضلات جاری و آتی جامعه باشند.

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن جهت انتشار به آژانس خبری موکریان رسیده است، به شرح زیر می باشد:

فراخوان “جبهه متحد کرد” به آشتی ملی

هموطنان عزیز ایران، ملت شریف کرد
احزاب، سازمانها، گروهها و فعالین سیاسی – اجتماعی
کارگزاران نظام جمهوری اسلامی ایران

“جبهه متحد کرد” با درک شرایط تاریخی و حساس کنونی و نگرانی از تداوم شرایط تهدید آمیز موجود ، خود را مسئول و متعهد می داند که عمق و جدیت نگرانی های موجود را با مسئولین و افکار عمومی در میان گذاشته و برای رهیافت غلبه بر بحرانهای فزاینده داخلی و مقابله با تهدیدات روز افزون خارجی ، راه حل های پیشنهادی خویش را در معرض توجه و داوری افکار عمومی قرار دهد؛ باشد که بسیج وجدانهای بیدار و متعهد هموطنان و اتکاء به خرد جمعی ، راهگشای تعدیل و حل معضلات جاری و آتی جامعه ، در راستای منافع ملی و احقاق حقوق شهروندان گردد.

در ابتدا بدون اینکه قصد داشته باشیم تابوت تاریخ را شکافته و با نیشتر زدن بر زخم ها و عقده های دیرینه باعث سر باز کردن آنها شویم ، تنها به بیان این نکته که شما نیز می دانید اکتفا می کنیم که علیرغم تمامی ستمها و تبعیض های ناروای ملی و اعتقادی اعمال شده بر علیه مردم کرد، دغدغه نسبت به آینده این آب و خاک و تعلق خاطرمان به وفاق ملی و فراهم نمودن شرایطی عادلانه برای همه ایرانیان ، اگر از سایر هموطنان بیشتر نباشد کمتر نیست.

دولت های ایران، می توانستند با اتخاذ سیاستی درست و با توجه و تقویت این بخش از کردستان که در جغرافیای ایران مانده است، نقشی تاریخی، مثبت و تشویقی در سرنوشت همه کردها بازی کند. لیکن برعکس، نه تنها از سیاستی عادلانه و برادرانه با کردهای ایران پیروی نکرده ، بلکه در برخورد با سایر کردها نیز کارنامه قابل دفاعی نداشته است.

***********

انتظار می رود به عقب برگردیم و با مقایسه آمال ، آرزوها و توقعات مردم از انقلاب و نتایج حاصله ، در خلوت با وجدان خود به این سوالات که چه می خواستیم و چه شد ، پاسخ داده شود و عملا در راستای اقناع وجدان خویش و نیاز های مردم ، حرکت و تلاشی در خور و شایسته صورت پذیرد .

هیچ انسان مسئول و شرافتمندی نمی تواند نسبت به معضلاتی نظیر عقب ماندن ایران از قافله رشد و پیشرفت در میان کشورهای منطقه و جهان، وابستگی بی سابقه به واردات کالاهای مصرفی، کندی و تعطیلی کم سابقه تولید ملی، کاهش فاحش و نگران کننده ارزش پول ملی، فاصله طبقاتی بین دهک های بالا و پائین جامعه، فشار روز افزون بر کارگران، کشاورزان، حقوق بگیران، طبقه متوسط و پائین جامعه، گرانی روز افزون، بیکاری، بی آیندگی و افسردگی میلونها جوان هم وطن، بالاخص دختران و پسران تحصیلکرده، فرار مغزها و سرمایه ها، بی تفاوتی و تضعیف احساس تعلق ملی، گسترش روز افزون فساد و اختلاس، انسداد فضای سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی، عصبیت فراگیر اجتماعی و در یک کلام، حرکت در مسیر فروپاشی اجتماعی و اخلاقی و … بی تفاوت باشد.

***********

تحولات سیاسی – نظامی در منطقه ، بعد از فروپاشی اتحاد شوروی، تغییرات در سیستم سیاسی کشورهای پیرامون ما و ادامه دخالتهای نظامی در منطقه خاورمیانه، نشان از تداوم و گسترش این حرکات و احتمال سرایت آن به کشور ما دارد. همکاری، هماهنگی و سکوت تائیدآمیز بخشی از کشورهای همسایه با این سیاست ها، خطر ادامه این دخالتها را دو چندان کرده و کشور و مردم ما را به درگیری مستقیم در این ماجرا تهدید می کنند.

ارزیابی ما از شرایط کنونی بدینگونه است که : تحریم ها، تهدیدات و اجماع بخش وسیعی از قدرتهای جهانی و سمت دهی افکار عمومی توسط رسانه ها، به بهانه های مختلف، کشور ما را با چالشهائی واقعا جدی مواجه ساخته است که در صورت عدم مدیریت حکیمانه و واقع بینانه می تواند به فاجعه منجر گردد.

به اعتقاد ما اتخاذ سیاستهای تنش زدا در داخل کشور،منطقه و جهان، می تواند بسیاری از موانع موجود در راه ایجاد ثبات و پیشرفت کشور را تأمین نماید. امری که متأسفانه دیپلماسی ضعیف ما نتوانسته است سیاست های جهانی و منطقه ای را به سود منافع ملی هدایت کند.

ما ضمن اینکه استفاده از فناوری هسته ای را حق مسلم ملل جهان ، منجمله ملت ایران می دانیم ، گره زدن آینده و امنیت کشور و منافع استراتژیک آن را با چگونگی پیشبرد و مدیریت آن ، در شرایط کنونی ، هزینه بر ، بحران زا و تنش آفرین ارزیابی کرده ، هزینه های آن را برای مردم و مملکت بسیار بیشتر از فایده آن می بینیم .

***********

به باور ما استقبال پرشور مردم ایران، از مشارکت در انتخابات خرداد ۷۶ و حرکت گسترده مردم در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و تلاش آنها برای طرح مطالبات و حل مسالمت آمیز مشکلات جامعه، در داخل خانواده بزرگ ایران، می توانست بستری مناسب برای تعدیل تنش ها و وفاق ملی فراهم نماید و با طراحی گفتمانی مسئولانه و عادلانه، گره گشای بخشی از بحرانها، دردها و گله مندی های دیرینه باشد، که شوربختانه نه تنها چنین نشد، بلکه اتخاذ سیاستهای سخت افزارانه ، به وارد آمدن آسیب های جدی بر پیکر جامعه متکثر ایران منجر گردید و شکاف دولت – ملت را عمیق تر نمود.

با همه این احوال باید هشدار داد که اینک، علیرغم سکوت و سکون ظاهری، کینه ها و عقده های فروخورده ای در اعماق جامعه تلنبار گشته که می تواند در آینده منشاء بحرانهای غیر قابل کنترل داخلی گردد و طمع ورزان خارجی را نیز در پیاده کردن برنامه هایشان امیدوارتر کند. امروز آینده ایران در گرو اتخاذ سیاستی مدبرانه، مسئولانه و به دور از خشونت، تعصب و تنگ نظری است. یقینا فراهم نمودن شرایطی که روح نشاط و سرزندگی و اعتقاد و اعتماد به تغییرات عادلانه درون زا را در مردم زنده کند، تنها راه اساسی سد نمودن مطامع سودجویان و بیگانگان به نظر می رسد. راه حل های مشخص این چاره جویی می تواند در دستور کار شخصیتها و نهادهای سیاسی – اجتماعی درون و بیرون از حاکمیت قرار گیرد.

***********

ما به عنوان “جبهه متحد کرد “، با درک شرایط و به دور از هرگونه خود محوری و تنگ نظری، اعلام می داریم که با شرکت در این امر مهم و ارائه راه کارها و پیشنهادات مشخص و ملموس، در حرکتی ملی و گام به گام ، همراه با تمامی ایرانیانی که، در درون و یا برون از حاکمیت، در مسیری آشتی جویانه و به دور از خشونت حرکت می کنند ، همراه و همدل خواهیم بود و دین خویش را به جامعه ادا خواهیم کرد.

از این روی ” جبهه متحد کرد “، نه صرفاً در جایگاه یک سازمان سیاسی ، بلکه مهمتر از آن ، به عنوان حرکتی فکری و بستر ساز که ریشه در تفکرات و باورهای مردم مناطق کرد نشین دارد، خطاب به همه ی دلسوزان ایران، چه در داخل و چه در خارج از مرزهای کشور، راه حل های پیشنهادی خود را برای غلبه بر بحرانها و بی اعتمادی های داخلی و مقابله با تهدیدات خارجی ارائه داده و آمادگی خود را برای مشارکت در هرگونه گفتگو و ارزیابی گزینه های پیشنهادی دیگر اعلام می نماید.

با توجه به مراتب فوق ضروری می دانیم که مختصراً فهرستی از پیش نیازهای حرکت مطلوب جامعه به سمت اعتدال، آرامش و امنیت پایدار را از دیدگاه خود اعلام داشته، در معرض داوری هموطنان قرار داده و خواهان بذل توجه و انتقال آن به نهادهای ذیربط باشیم.

الف – در عرصه بین المللی:

۱- توجه واقع بینانه به تعادل قوا و آرایش نیروها در عرصه جهانی و منطقه ای.

۲- تلاش درجهت تنش زدائی در روابط بین الملل.

۳- گشودن باب گفتگوی سازنده و آشکار در چهارچوب منافع ملی، برای حل مناقشات با سایر کشور ها.

۴- عدم مشارکت در سیاست های سرکوب کردها و تضییع حقوق آنها در کشورهای دیگر به عنوان متحدین استراتژیک ایران.

ب – در عرصه ملی :

۱- اعلام آشتی ملی .نقطه شروع این حرکت انسانی و ملی می تواند با اقدام به توقف اعدامها ، آزادی زندانیان سیاسی . دلجوئی و اعاده حیثیت از خانواده های آسیب دیدگان و جان باختگان ، تلاش برای جبران حداقل بخشی از مصیبت های وارده به آنها ، به نشانه حسن نیت حاکمان ، به عنوان گامی اساسی و مسئولانه تلقی گردد .

۲- دعوت از ایرانیان خارج از کشور و استقبال از سرمایه های مولد انسانی و مادی آنهائی که حاضراند با پذیرفتن قواعد بازی ملی، در تلاش برای آبادی، آزادی و دموکراسی و رفاه ملت بکوشند.

۳- اجرای قانون اساسی، در ارتباط با تأمین آزادیهای سیاسی و اجتماعی، آزادی احزاب و اندیشه های فکری و سیاسی، به منظور فراهم نمودن زمینه های تبادل آراء و مشارکت آزادانه عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش.

۴- اصلاح نارسائی ها، تناقضات و ابهامات موجود در قانون اساسی در راستای رفع تبعیض از شهروندان، منجمله اقوام و مذاهب ایرانی و نحله های فکری. چرا که عدم توجه به حقوق اقلیت ها، ضمن اجحاف به آنها، بزرگ‌ترین ظلم و تهدید برای اتحاد و همبستگی ملی است.

۵- اجتناب از اعمال محدودیت های استصوابی.

۶- فراهم نمودن شرایط برای انتخاباتی آزاد و عادلانه که در آن شایستگی و وزن نیروهای سیاسی – اجتماعی واقعاً موجود در جامعه ، مشخص گشته و هر جریانی ضمن برخورداری کامل و برابر از حقوق اجتماعی، در چهارچوب اعلامیه جهانی حقوق بشر، به تناسب وزن خود، در مشارکت اجتماعی و مدیریت سرزمین خود حضور یابند.

۷- تمرکز زدائی از قدرت، از طریق تقسیم عادلانه مدیریت کلان کشور در بین همه ایرانیان و سپردن مدیریتهای محلی به مدیران توانمند بومی.

۸- استفاده از نظرات کارشناسان حوزه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

ج – در عرصه محلی :

۱- به رسمیت شناختن حقوق سیاسی ، اجتماعی ، عقیدتی و فرهنگی اقوام مختلف ایرانی که بعضاً در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز تصریح شده اند.

۲- توجه جدی به زبان، ادبیات و ویژگی های فرهنگی مناطق مختلف کشور و فراهم نمودن امکانات آموزش زبانهای مادری برای رشد و شکوفائی فرهنگ غنی و ملی همه ایرانیان.

۳- لغو نگاه امنیتی به اقوام ایرانی ، از جمله کردها، که سبب ایجاد نگرانی و تنش های دائم التزاید گشته و زندگی آرام ، مولد و پر نشاط را برای مردم این دیار غیر ممکن کرده است.

۴- توجه به منابع طبیعی و ظرفیت های کار و فعالیت های اقتصادی، امکانات ژئوپولیتیک، ژئواکونومیک و سایر توانمندی های این مناطق که نادیده گرفته شده اند.

۵- ایجاد تعادل در تخصیص منابع و سرمایه های ملی بین مرکز و حاشیه و مخصوصا مناطق مرزی، جنگ زده و عقب نگاه داشته شده، به منظور زدودن آثار تبعیض و جنگ.

۶- رفع موانع گزینشی در مدیریت و مسئولیت ها برای پیروان عقاید و مذاهب مختلف بالاخص پیروان اهل سنت و یارسان ( اهل حق) در ارگانهای دولتی و نهادهای حکومتی و تأئید صلاحیت آنها برای نمایندگی در نهادهای انتخابی.

۷- فراهم آوردن شرایط بهره مندی پیروان آئین های مختلف از حق احداث مراکز مذهبی، آموزشی، فرهنگی و انتشار کتب و نشریات مربوطه و حق دفاع آنها از ارزشهای آئینی خود.

************

بعد از تجربه جنگی تحمیلی و فاجعه آمیز که ۸ سال به طول انجامید و آثار و عواقب انسانی و اجتماعی و اقتصادی آن هنوز پا برجاست، شبح دائمی تحمیل جنگی دیگر، هنوز بر سر مردم ایران سایه افکنده است . مردم ایران سالهاست، هر لحظه در هراس از جنگ خانمان برانداز دیگری به سر می برند که ابعاد و اثرات فاجعه بار آن قابل تصور نیست. وظیفه تاریخی همه ماست که با درایت و از خود گذشتگی، از گرایش رویدادها به سوی بروز چنین فاجعه ای پیشگیری کنیم.

ما اعتقاد راسخ داریم که تنها با توسل به خرد جمعی و توجه عملی به راهکارهای صاحبنظران ، کارشناسان و مصلحان اجتماعی است که راهی به سوی امید و روشنائی گشوده شده و جامعه به سمت آرامش و تعادل پایدار پیش خواهد رفت. در غیر اینصورت کشور ما در چنبره بحرانهای مزمن و پی در پی گرفتار خواهد ماند و مسئولیت اصلی عواقب مخرب آن به عهده جریانات و کسانی است که انحصار قدرت و خود رأیی پیشه کرده ، منافع آنی و آتی مردم ایران را نادیده می گیرند.

به امید آینده ای سرشار از صلح، آزادی و عدالت فراگیر

جبهه متحد کرد

دی ماه ۱۳۹۱


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.