از هشدار درباره مصرف مواد مخدر بین دانش‌آموزان تا زندگی پانزده درصد مردم تهران در بافت‌های فرسوده

دوشنبه, 24ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

«بسته خبری هفته» عنوان ستونی است که به صورت هفتگی می‌توانید روی وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران دنبال کنید. این ستون به مجموعه‌ای از خبرهای هفته می‌پردازد که اگر چه ممکن است به صورت مجزا در قالب مقاله یا خبر نیامده باشد، اما در شبکه‌های اجتماعی مطرح و یا به دلیل ماهیت خبری آن قابل توجه و تامل است، توسط رسانه‌های دیگر به آن پرداخته شده یا کمتر در میان خبرهای دیگر دیده شده است. شما می توانید خبرهای کوتاه و همچنین لینک به خبر، بیانیه‌ و گزارش‌های کمپین را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

*پایین آمدن سن مصرف مشروبات الکلی در ایران

محمدرضا قدیرزاده دبیر کارگروه تحقیقات مواد مخدر سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به نقص سیستم آموزشی کشور در جلوگیری از گرایش جوانان به موادمخدر گفت: «سن مصرف مشروبات الکلی به ۱۸ سال رسیده است.»

وی با بیان اینکه اعتیاد منجر به از بین رفتن سرمایه های اقتصادی اجتماعی کشور شده است، گفت: «بیشتر پرونده های سیستم قضایی کشور مربوط به مواد مخدر و روانگردان ها بوده و ۸۰ درصد جمعیت زندان‌ها مربوط به جرایم مواد مخدر است. تاکنون آمار معتادین کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بوده و با توجه به اینکه خانواده معتادین نیز با این معضل در ارتباط هستند حدود ۱۰ میلیون نفر درگیر این مهم هستند.» (منبع: ایسنا)

*ادعای عجیب درباره اصول‌گرایان

علی‌محمد بشارتی از چهره‌های قدیمی اصولگرا ادعا کرد: «به نظر من حتماً اصول‌گراها به خدا و امام حسین نزدیک‌تر هستند، قطعاً اگر آقا امام زمان همین امروز ظهور کنند، برای کمک به نهضت عظیم خود دست روی اصولگرایان خواهند گذاشت.»

وی هم‌چنین گفت: « واقعیت امر این است که اصول‌گراها نه در تعریف سیاسی بلکه در میدان اعتقادی قطعاً از اصلاح‌طلب‌ها مومن‌تر، متدین‌تر و اصول‌گراتر هستند و پاسداری‌اشان از مبانی انقلاب از همه آشکارتر و روشن‌تر است و تردیدی در این نیست.» (منبع: شفقنا)

*شهردار تهران: «اطلاعات املاک نجومی شفاف نیست»

محمدعلی نجفی شهردار جدید تهران درخصوص پیگیری موضوع واگذاری املاک نجومی در شهرداری گذشته از سوی نمایندگان و طرح سوال از وزیر کشور به جهت عدم تعیین تکلبف این موضوع، گفت: «درمدت یک و ماه و نیم که مسئولیت شهرداری تهران را برعهده گرفتم، هنوز نتوانستیم اطلاعات دقیقی از این مسأله به دست آوریم؛ البته کمیته ای درکنار سازمان املاک شهرداری تشکیل شده که این مسأله را بررسی کنند.»

شهردار تهران، با اشاره به اینکه متاسفانه برخی اطلاعات مربوط به املاک نجومی شفاف نیست،گفت: «دسترسی به اطلاعات دقیق زمان بر است.» (منبع: خانه ملت)

*آمار بالای برداشت غیرمجاز آب در زنجان

حسن مظفری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان زنجان گفت: «اگر درهر ثانیه به طور متوسط ۱۵ لیتر از چاه‌های غیرمجاز آب برداشت شود عملاً دچار یک فاجعه و بحران شده‌ایم چرا که هشت میلیون و چهارصدو هفتاد و سه هزار و پانصد لیتر در یک دقیقه بصورت غیر مجاز از حجم سفره‌های آب زیرزمینی با برداشت غیرمجاز کاسته می‌شود. این آمار فقط برای چاه‌های غیرمجاز شناسایی شده است و چنانچه آمار چاه‌های غیرمجاز غیر رسمی نیز بدان اضافه شود عدد اعلامی نجومی است.»

یکی از بزرگترین مشکلات و بحران‌های بی‌آبی در ایران برداشت بی‌رویه وغیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی‌ست که موجب خشکسالی و خشک شدن تالاب‌ها می‌شود. (منبع: میزان)

*نماینده مجلس: «دو عضو دیگر تیم هسته‌ای هم متهم به جاسوسی‌اند»

مجتبی ذوالنور عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، درباره پرونده عبدالرسول دری اصفهانی ادعا کرد:«علاوه بر دری اصفهانی دو نفر دیگر هم در تیم مذاکره کننده به همین اتهام هستند که یکی از آنان در کانادا به سر می‌برد و دیگری هم در یکی دیگر از کشورهاست.»

به گفته وی متأسفانه حکم دری اصفهانی به جاسوسی قطعی شده است و اینکه عرض می‌کنم متأسفانه به این دلیل است که ما خوشحال نیستیم افرادی از زندگی و خدمت به مردم ساقط شوند و درحد جاسوسی برای قدرت‌های بیگانه سقوط کنند و به منافع ملی و وطن خود خیانت کنند. (منبع: باشگاه خبرنگاران)

*دلیل خروج ماموران امنیتی از خانه مهدی کروبی

میرزایی نیکو، عضو کمیته رفع حصر فراکسیون امید با تاکید براینکه این کمیته می تواند از ابتکار عمل برخورد باشد گفت: «خودم در این کمیته حضور دارم و شاهد جلسات و تصمیماتی که گرفته‌شده هستم. نمایندگان هم بنا ندارند سکوت کنند و می‌خواهند تا جایی که امکان دارد موضوع رفع حصر را پیگیری کنند. اینکه بالاخره نیروهای امنیتی، منزل آقای کروبی را ترک کردند حاصل همین جلسات و رایزنی‌ها بود.»

وی هم‌چنین درباره وضعیت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد نیز گفت: «در رابطه با آقای موسوی و همسرشان هم گشایش‌هایی اتفاق افتاده ولی موضوع آقای موسوی و خانم رهنورد با آقای کروبی متفاوت است چون حضور نیروهای امنیتی در منزل آقای موسوی به‌مانند آقای کروبی وجود نداشت.» (منبع: رویداد۲۴)

* اظهارات عجیب رییس سازمان نظام پزشکی درباره عباس کیارستمی

روزنامه بهار در گزارشی به موضوع پرونده پزشکی عباس کیارستمی و هم‌چنین اظهارات رییس سازمان نظام پزشکی و واکنش هنرمندان به این سخنن پرداخته است. رییس سازمان پزشکی درباره این پرونده گفته بود: «در مورد این پرونده از کاه، کوه ساخته شد و علت فوت کیارستمی خونریزی مغزی ناشی از تجویز داروها در خارج از کشور بود.»

در بخشی از این گزاش آمده است: «یک سال و سه ماه است که عباس کیارستمی را از دست داده ایم. نه ما که جهان بی کیارستمی شده است. که داوری بسیاری از جشنواره‌ها خالی از حضور این هنرمند صاحب نام و سبک شده است و بر کسی پوشیده نیست که رفتن او چه شوک بزرگ و چه فاجعه عظیمی بود. نقطه ننگی بر سابقه جامعه پزشکی که روزگاری برترین افتخارات و مباهات ملی را از آن خود کرده بود»

*انتقاد تند علی مطهری از قوه قضاییه

علی مطهری نایب رییس مجلس با انتقاد شدید از رییس قوه قضاییه درباره بازداشت‌های روزنامه‌نگاران و فعالین سیاسی در ماه‌های اخیر خطاب به وی نوشت: «رییس محترم قوه قضاییه که هر چند وقت یک بار درباره سیاست جهانی و برجام و مسائل خاورمیانه اظهارنظر می‌کنند و البته این کار در ذات خود مذموم نیست بلکه مفید است، خوب است که هر چند وقت یک بار نیز شخصا در جمع خبرنگاران یا دانشجویان حاضر شوند و به سوالات گوناگون آنها پاسخ دهند و این کار را خلاف شأن خود ندانند. ما از علی علیه السلام بالاتر نیستیم که در زمان خلافت خود فرمود از من در پنهان و آشکار انتقاد کنید.»

علی مطهری نایب رییس مجلس خطاب به رییس قوه قضاییه نوشت: «متهم‌ها برخلاف قانون در بازداشت انفرادی باقی می‌ماند به این امید که تحت فشار روحی و جسمی اعترافی در جهت اتهام خود انجام دهد.»

گفتنی‌ست دادستانی تهران نیز در واکنش به نامه علی مطهری گفت: ««تا کی قضات و قوه قضاییه باید دخالت‌های امثال آقای مطهری را در پرونده‌های قضایی تحمل نمایند؟»

دادستان کل کشور نیز در واکنش به علی مطهری گفت: «چه طور است که از هر چه حمایت می کنی افراد مساله دار و کسانی است که وابسته به ضد انقلاب و اپوزیسیون هستند»

*هشدار درباره خشک شدن تالاب «بند علیجان» در نزدیکی تهران

محمدرضا یوسفی فرماندار ورامین گفت:« اگر تالاب بندعلیخان خشک شود، بحران ریزگرد منطقه ورامین و استان تهران را فرا گرفته و زندگی مردم در این استان را مختل می کند.»

وی با بیان این که تالاب فصلی «بندعلیخان» در معرض نابودی کامل قرار دارد، گفت: «تالاب فصلی «بندعلیخان» با وسعت آبگیر ۲۵ هزار هکتار یکی از مهم ترین مناطق زیست محیطی استان تهران است»

به گفته وی در ابتدای سال جاری و با بارندگی های مناسب صورت گرفته ، بخشی از این تالاب آبگیری شد ولی این منطقه باید به طور دائم آبگیری شود تا علاوه بر حفظ حیات تالاب، مراتع اطراف آن که حدود ۵۴ هزار هکتار وسعت دارد سیراب شده و دامداران و مرتع داران منطقه بتوانند از گیاهان آن برای چرای دام استفاده کنند. (منبع: مهر)

*زندگی پانزده درصد شهروندان تهران در بافت‌های فرسوده

بنا به آمار واطلاعات سازمان نوسازی شهر تهران ۵درصد تهران بافت فرسوده است که ۱۵درصد جمعیت را در برگرفته است؛ ۳۲دستگاه متولی برون رفت از این وضعیت هستند اما در عمل، نوسازی از برنامه پیش بینی شده بسیار عقب تر است.

بر اساس آمار، حدود سه هزار و ۲۷۰ هکتار، یعنی حدود ۵ درصد مساحت کل تهران را بافت فرسوده تشکیل می دهد، بافتی که هم به لحاظ ایمنی در برابر حوادثی مانند زلزله آسیب پذیر است و هم به لحاظ آسیب های اجتماعی با چالش اساسی رو به رو است.

گفتنی‌ست چندی پیش آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود: «تهران بیش از ۳۲۰۰ هکتار بافت فرسوده دارد که بیش از ۱۵ درصد جمعیت شهر را در خود جای داده است.»

*خودسوزی خانوادگی در استان مازندران

پدر خانواده خود، همسر و دو دخترش را در “کلارآباد بخش عباس آباد” استان مازندران به آتش کشید. بر اثر این خودسوزی پدر و یکی از دختران خانواده بالای ۹۰ درصد آتش سوزی داشتند. همچنین مادر و یکی از دختران سوختگی کمتری داشتند که قرار است به بیمارستان سوانح سوختگی ساری انتقال یابند.اورژانس مازندران حضور نیروهای اورژانس در این حادثه را تایید کرد.

کلارآباد در شهرستان عباس‌آباد است که در غرب استان مازندران واقع شده‌است. (منبع: الف)

*آمار دسترسی زنان در استان‌های کشور به اینترنت و رسانه‌های جمعی

استان سمنان بالاترین میزان استفاده از اینترنت در میان زنان ۱۵ تا ۵۴ ساله را با ۳۸.۵۴ درصد به خود اختصاص داده است. استانهای تهران با ۳۱.۹۳، اصفهان با ۲۵.۸۴ ، البرز با ۲۴.۱۶ و گیلان با ۲۳.۱۷ درصد در رتبه‌های بعدی دسترسی زنان به اینترنت در کشور قرار دارند. در مقابل این آمار، استان سیستان و بلوچستان تنها با ۴.۴۷ درصد در انتهای این جدول قرار گرفته است.

زنان سیستان و بلوچستان با محرومیت از وسایل ارتباط جمعی در شاخص‌های مربوط به رسانه‌های جمعی نیز در پایین ترین سطح از میانگین‌های کشوری قرار دارند و بیش از ۳۹. ۸ درصد از زنان این استان به هیچکدام از رسانه‌ها، درطول هفته دسترسی ندارند.

زنان کهگیلویه و بویر احمد با ۳.۴۳ درصد، خراسان جنوبی با ۲.۱۱ درصد، گلستان با ۲.۰۶ درصد و بوشهر با ۲.۰۳ درصد در رتبه‌های بعدی کمترین دسترسی به رسانه‌ها در کشور قرار گرفته اند. (منبع: ایسنا)

*دستگیری پنج نفر به اتهام تخریب بانک‌ها

سردار رحیمی فرمانده انتظامی تهران از دستگیری ۵ نفر در ارتباط با شکستن شیشه بانک‌ها و آتش زدن یک مسجد خبر داد. وی به نقل از بازداشت شدگان گفت: «آنهاتحت تأثیر جوسازی یک شبکه ماهواره‌ای اقدام کرده اند.گفته میشود محمدحسینی مجری سابق صدا و سیما که اکنون در خارج کشور به فعالیت سیاسی روی آورده است متولی برنامه ای است که هواداران خود را به فعالیت هایی تحت عنوان «چالش سنگ» فراخوانده است.

هم‌چنین علی اسمعیل‌پور معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی آذربایجان‌شرقی از دستگیری یک نفر در رابطه با ماجرای آتش زدن مسجد علی‌ابن ابیطالب در تبریز خبر داد.

*شناسایی سالانه ۹۰‌هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور

شهپر حقیقت معاون آموزش و پژوهشی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با بیان اینکه به طور متوسط سالانه حدود ۹۰ هزار بیمار مبتلا به سرطان در ایران شناسایی می‌شوند، گفت: «سرطان سومین علت مرگ و میر ،۱۴درصد از کل مرگ و میر، و ششمین علت بار بیماری در کشور است و افزایش دو برابری بروز آن تا دو دهه آینده پیش‌بینی شده است.»

به گفته وی افزایش طول عمر و تغییر سبک زندگی مردم همراه با افزایش تماس با بسیاری از عوامل خطر بروز بیماری‌های مزمن، منجر به تغییر بار ناشی از این بیماری‌ها شده و درحال حاضر تهدیدی جدی برای سلامت وطول عمر انسان به شمار می رود.

*برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای کشور

جمعی از دانشجویان شبانه دانشگاه تهران به دلیل عدم اختصاص خوابگاه مقابل کوی دانشگاه تهران تجمع کردند.تعدادی از دانشجویان شبانه این دانشگاه برای پیگری مشکلات خود مبنی بر عدم اختصاص خوابگاه در مقابل کوی دانشگاه تجمع کردند. این دانشجویان اعلام کردند که در دفترچه راهنمای پذیرش موضوعی مبنی بر اختصاص خوابگاه وجود نداشت اما در زمان ثبت نام مسئولان این دانشگاه تاکید کردند که مشکل آنها را برطرف می کنند و سال گذشته به دانشجویان شبانه خوابگاه اختصاص یافت.

هم‌چنین جمعی از بازنشستگان کشوری در تهران و برخی شهرستانها تجمع کردند. بازنشستگان که پیش از این بارها مقابل نهادهای مختلف، ازجمله مجلس و سازمان برنامه و بودجه تجمعات اعتراضی برگزار کرده‌اند؛ خواسته‌های خود را همسان‌سازی مستمری‌ها، اجرای دقیق قانون خدمات مدیریت کشوری و بهبود کیفی سطح خدمات بیمه عنوان می‌کنند.

شماری از کارگران کارخانه رینگ‌سازی مشهد در اعتراض به تغییر رویکرد مدیریت این کارخانه در محل ساختمان مدیریت تجمع صنفی برپا کنند. تحقق تمامی مطالبات ازجمله افزایش حقوق، پرداخت پاداش‌ها، ترفیع رتبه شغلی به صورت سختگیرانه‌ای با معیارهای رقابتی سنجیده می‌شود و همین مسئله باعث افزایش فشار روانی و نارضایتی کارگران شده است.

هم‌چنین جمعی از مردم اصفهان امروز در اعتراض به خشک شدن زاینده رود اقدام به تجمع اعتراضی کردند.

*شناسایی ۹۰ هزار کودک دچار سوء‌تغذیه در کشور

پرویز فتاح رئیس کمیته امداد از شناسایی ۹۰ هزار کودک دچار سوء تغذیه خبر داد و گفت: «برای تغذیه آنها مبلغ ۷۰ هزار تومان به صورت ماهانه واریز می شود. مشخص نیست تعداد واقعی کودکان مبتلا به سوتغذیه در کشور چه تعدادی است و آیا پرداخت این میزان کمک هزینه به حل نهایی مشکل منجر میشود یا خیر» به گفته وی بیشترین جمعیت تحت پوشش کمیته امداد را زنان سرپرست خانوار با حدود یک میلیون نفر تشکیل می دهند.

فتاح هم‌چنین گفت: «درحال حاضر ۳۵ هزار خانواده تحت پوشش کمیته امداد هستند که سرپرست این خانواده ها در زندان به سر می برند» (منبع: مهر)

*محرومیت مربی فوتبال به دلیل حضور در دیسکو

کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال یک مربی لیگ برتری را به دلیل حضور در کلوپ شبانه در جریان یکی از اردوهای خارج از کشور این تیم به مدت سه ماه از هر گونه فعالیت فوتبالی محروم کرد. بعد از ارائه گزارش حضور یک مربی لیگ برتری در یکی از دیسکوهای خارج از کشور، کمیته اخلاق اقدمات خود برای بررسی این موضوع را آغاز کرد و درنهایت بعد از مشاهده و بررسی مستندات این اتفاق از حضور این مربی در کلوپ شبانه، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال تصمیم نهایی خود را به منظور مقابله و جلوگیری از رواج این قبیل بدرفتاری‌ها اتخاذ کرد. (منبع: ایسنا)

*شرایط سخت زندگی کودکان در کوره‌های آجرپزی

خبرگزاری ایرنا درگزارشی تصوری به شرایط سخت و دشوار زندگی کودکان در مجاورت و داخل کوره‌های آجرپزی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «کارگران کوره های آجر پزی مردمانی سخت کوش هستند که در میان خاک و آتش، دشواری های این حرفه را به جان خریده و مصالح ساخت و ساز بناها و برج های عظیم در کلان شهرها را تولید می کنند. در این میان کودکانشان همپای دیگر اعضای خانواده مشغول کار می شوند. آنها در فضای سخت و زیان آور کارگاه های آجر پزی، رویاهای خود را در میان خشت ها جست و جو می کنند.»

بسیاری از کارگران کوره‌های آجرپزی به دلیل شرایط بسیار سخت کار دچار بیماری‌های زیادی می‌شوند.

*هشدار درباره شیوع اعتیاد به موادمخدر میان دانش‌آموزان دبیرستانی

حمید صرامی مدیر کل دفتر تحقیقات و اموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن هشدار درباره شیوع مصرف مواد میان دانش‌آموزان گفت: «۲.۱ دانش اموزان دبیرستانی به مواد مخدر اعتیاد دارند و ۵ درصد دانش آموزانی که پدر یا مادر معتاد دارند درگیر مصرف مواد مخدر هستند.»

به گفته وی بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانش اموزان معتاد بیشتر انواع مواد روان گردان، ماده مخدر گل، حشیش و کریستال مصرف می‌کنند. وی هم‌چنین با اشاره به طرح فرهنگ‌سازی در زمینه کنترل اعتیاد نیز گفت: «هزار و ۷۷۰ معلم در ۱۳ استان کشور تا کنون در این دوره‌ها شرکت کرده اند» (منبع: میزان)

*مرگ بیش ازهزار کارگر در سال گذشته

همایون توفیقی مدیرایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: «کل حوادث کار منجر به فوت در سال ۹۵ در کشور، یکهزار و ۴۸۰ مورد بوده که از این تعداد ۳ درصد در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی بوده است.» به گفته وی با توجه به اینکه بیش از۵۰درصد اشتغال با ۸۰۰هزار نفر نیرو در صنایع کوچک در شهرک های صنعتی است آمار ۳درصد رقم بالایی نیست.

گفتنی‌ست براساس اعلام پزشکی قانونی حوادث ناشی از کار باعث افزایش ۴۰درصدی فوت کارگران در تهران شده است. (منبع: ایلنا)

*برگزاری چندین تجمع اعتراضی در سراسر کشور

تعدادی از کارگران کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در اعتراض به معوقات مزدی خود مقابل این واحد صنعتی تجمع کردند.کارخانه روغن‌نباتی نرگس شیراز ۲۷۰ نفر کارگر دارد که بین سه تا شش ماه مزد معوقه طلبکارند. براساس گفته‌های کارگران مدیریت کارخانه قول داده‌است تا پایان هفته آینده بخشی از مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند.

هم‌چنین تعدادی از دانشجویان دختر و پسر دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بدلیل مرگ همکلاسی خود بنام “زهره قاسمی” که شامگاه جمعه ۱۴ مهرماه بر اثر گاز گرفتگی هنگام استحمام در خوابگاه دخترانه این دانشگاه جان خود را از دست داد به نشانه اعتراض مقابل دانشگاه علوم پزشکی تجمع کردند. این دانشجویان با در دستن داشتن تعدادی پلاکارت و سردادن شعارهایی از قبیل “ما همه زهره هستیم تفاوتی ندارد” و “مسئول بی کفایت استعفا استعفا” در مقابل دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد تجمع کردند.

جمعی از پزشکان متخصص بیهوشی دراعتراض به کاهش تعرفه بیهوشی مقابل مجلس تجمع کردند. تجمع کنندگان با اشاره به اهمیت نقش متخصصین بیهوشی در روند اجرای طرح تحول سلامت، خواستار بازنگری در موضوع اصلاح تعرفه‌ها شدند.تخصصان بیهوشی همچنین در نامه‌ای به رئیس مجلس خواستار توجه به مشکلات متخصصین این رشته شدند.

شماری از کمک پرستاران دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور از جمله لرستان، سنندج، همدان، کرمانشاه در اعتراض به عدم به کاری گیری کمک پرستاران در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی و خصوصی در مقابل این دانشگاه‌ها تجمع کردند. شماری از کارگران بازنشسته و شاغل کارخانه رنگین نخ سمنان در اعتراض به آنچه بلاتکلیفی چندین ساله در دریافت مطالبات سنواتی و مزدی عنوان می‌شود، مقابل ساختمان استانداری سمنان تجمع کردند.

*آمار بالای مراجعه شهروندان بلوچ به پزشکی قانونی به دلیل نزاع

رضا عبدی مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: «چهار هزار و ۱۰۱ نفر در پنج ماه نخست امسال به دلیل جراحات ناشی از نزاع به پزشکی قانونی استان مراجعه کردند.»

به گفته وی این آمار در مقایسه با سه هزار و ۴۷۶ مراجعه کننده نزاع در مدت مشابه سال گذشته، ۱۸ درصد افزایش را نشان می دهد. گفتنی‌ست از مجموع مراجعه کنندگان به دلیل جراحات ناشی از نزاع در این مدت به پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان سه هزار و ۲۰۲ نفر مرد و ۸۹۹ نفر زن بودند. (منبع: ایرنا)

*تحصیل دومیلیون دانش‌آموز زیر سقف‌های فرسوده

محمدتقی نظرپور رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گفت: «به‌دلیل نبود اعتبارات، مقاوم‌سازی ۹۶ هزار کلاس درس بلاتکلیف باقی مانده است، این درحالی است که اگر متوسط هر کلاس درس را ۲۰ نفر در نظر بگیریم حدود ۲میلیون دانش‌آموز زیر سقف‌های ناپایدار و فرسوده و نایمن تحصیل می‌کنند که هرلحظه باید منتظر حادثه ناگواری برای دانش‌آموزان بود.»

به گفته وی طرح تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم‌سازی مدارس بدون استحکام از سال ۱۳۸۵ شروع شده است و برای اجرای آن ۱۳۲ هزار کلاس درس باید تخریب و بازسازی می‌شد که از این کلاس‌ها حدود ۶۴ هزار کلاس درس نوسازی شده یعنی ۴۹ درصد این طرح تا امروز اجرا شده است و حدود ۶۲ هزار کلاس درس نیازمند نوسازی است. (منبع: جوان)

*توضیحات محسنی اژه‌ای درباره مداحان بازداشت شده

محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به پرونده سه تن از مداحان معروف کشور گفت: «آنها در حال حاضر با قرار آزاد هستند و کیفرخواست صادر نشده است» در روزهای آخر مرداد ماه ۱۳۹۶ درشبکه‌های اجتماعی، خبری مبنی بر بازداشت «رضا هلالی»، «روح‌الله بهمنی» و «محمدحسین حدادیان»، سه مداح شناخته شده در ایران، منتشر شد. علت بازداشت این افراد ارتباط با یکی از کارمندان زن در سفارت فرانسه و دادن اطلاعات امنیتی به او ذکر شده بود.

اژه‌ای درتوضیح اینکه این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت به چه نحوی بررسی می‌شود گفت: «در دادگاه ویژه روحانیت سه نوع پرونده مورد بررسی قرارمی‌گیرد؛ یکی پرونده‌های مربوط به افرادی که با لباس روحانیت باشند چه روحانی و چه روحانی نما، دسته دوم افرادی که روحانی باشند، چه لباس داشته باشند و چه نداشته باشند و دسته سوم مربوط به افرادی است که با روحانیون در ارتباط باشند» (منبع: ایسنا)

*ابلاغ حکم تعلیق موقت نماینده زرتشتی شورای شهر یزد

رئیس شورای شهر یزد از ابلاغ حکم تعلیق موقت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، توسط فرماندار این شهر خبر داد. غلامعلی سفید گفت: «این حکم روز گذشته به شورای شهر ابلاغ شد؛ از طرفی سپنتا نیکنام هم به مرخصی ۱۵ رفته است.»

به گفته وی با توجه به تبعات سیاسی داخلی و خارجی که می‌تواند لغو عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد برای کشور ایجاد کند، تلاش می کنیم در این فرصت ۱۵ روزه، طی رایزنی با مسئولان کشور، شرایط تغییر حکم را ایجاد کنیم.

فروردین‌ماه سال جاری آیت‌الله جنتی به‌ عنوان دبیر شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای شهر و روستا، ابلاغیه‌ای را برای جلوگیری از تأیید صلاحیت نامزدهای اقلیت‌های مذهبی در انتخابات شوراها منتشر کرد.

*گزارشی از شهر بدون آب در ایران

خبرگزاری مهر در گزارشی به شهر«سیرکان» شهر بدون آب استان سیستان وبلوچستان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «در سال های گذشته یک بند خاکی تحت عنوان «سد سیرکان» وظیفه تامین آب این شهر را برعهده داشته است اما از مهر ماه سال ۹۴ با توجه به خشک شدن آب پشت این سد مشکلات مردم این شهر چند برابر شده است.

مردم این شهر با وجود لوله کشی آب در هر ۳ یا ۴ روز به لطف انتقال آب با تانکر فقط یک ساعت آب دارند آن هم اگر تانکرها به موقع برسند و آب در مخزن‌ها خالی شود.حالا مردم این شهر با وجود لوله کشی آب در هر ۳ یا ۴ روز به لطف انتقال آب با تانکر فقط یک ساعت آب دارند آن هم اگر تانکرها به موقع برسند و آب در مخزن ها خالی شود.نکته عجیب تر با وجود این همه مشکل بی تفاوتی مسئولان استان سیستان و بلوچستان به این بحران است زیرا این روزها این موضوع در واقع به یک موضوع بحرانی در این منطقه تبدیل شده است اما هیچ گونه اقدام عملی از سوی مسئولان انجام نمی شود.»

*شرایط سخت تحصیل دانش‌آموزان در مسجدسلیمان

خبرگزاری فارس درگزارشی به شرایط سخت تحصیلی دانش‌آموزان در روستای تاچل علیشیراز توابع منطقه شاهزاده عبدالله شهر اندیکای شهرستان مسجد سلیمان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «۲۰ مدرسه در منطقه وجود دارد که از این تعداد تنها ۵ مدرسه دارای بنا هستند، آن هم بنایی که با سنگ خالی ساخته شده و هر آن امکان دارد برسر دانش‌آموزان خراب شود، البته دیگر مدارس منطقه همان بنای مخروبه را هم ندارند و برخی در کپر، برخی در چادر و برخی هم در فضای باز درس می‌خوانند. تازه اینجا بود که فهمیدیم مدرسه روستای تاچل بهترین مدرسه این منطقه است.»

به نوشته این گزارش مشکل بچه‌ها فقط به مدرسه ختم نمی‌شود؛ فقر خانواده‌ها تا جایی است که توان خرید لباس و کفش برای کودکان خود را ندارند بسیاری از بچه‌ها با پای برهنه راه می‌روند و لباس مناسبی برای محفوظ ماندن از سرما ندارند. حتی بسیاری از این کودکان توان تهیه کردن کتاب و دفتر و نوشت‌افزار را ندارند و با چنین شرایط باور‌نکردنی مشغول تحصیلند.

*گزارشی از خشکسالی در خراسان شمالی

خبرگزاری مهر درگزارشی تصویری به تشریح وضعیت بد خشکسالی در استان خراسان شمالی پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «مردم روستاهای کالیمانی، عشایر قنبرآباد، عشایر برزل آباد جزو مردمی هستند که زندگی شان را به سختی می گذرانند و برای مصرف روزانه از آب هر روز حداقل ده بار مسافت یک کیلومتری را با خطراتی که در مسیر وجود دارد طی می کنند تا به چشمه تقریبا خشک شده برسند. آبی که مردم برای شست و شوی خود و حیوانات استفاده می کنند هم آلوده است و هم کم.»

به نوشته این گزارش بیش از نصف استان خراسان شمالی درگیر خشکسالی است مسئولان محیط زیست مدام اعلام می کنند که این استان پنجمین استان در کشور است که با این پدیده مواجه شده چرا که میزان اثرات خشکسالی در ۵۱ درصد گستره خراسان شمالی شدید، ۳۶ درصد متوسط و ۹ درصد هم خفیف بیان شده است.

*رشد دوبرابری زنان زندانی جرایم غیرعمد در کشور

اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور درباره زنان محبوس در زندان‌های کشور که به خاطر جرایم غیرعمد پشت میله‌های زندان هستند، گفت: «۹۵ درصد این افراد به خاطر صدور چک یا ضمانت دیگران و ۵ درصد باقی مانده نیز به خاطر وقوع حوادث کارگاهی و ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از این حوادث، راهی زندان شده‌اند.»

به گفته وی یکی از نکات تلخی که باید به آن اشاره کنم افزایش روند ورود زنان به زندان است. موضوعی که در خصوص محبوسان جرایم غیرعمد حتی می‌توان گفت رشدی دو برابری داشته است. براساس آمارها نزدیک به سی‌درصد زنان زندانی جرایم غیرعمد دارند. وی هم‌چنین گفت: «محکومانی که جمعیت‌شان در چند سال اخیر، دوبرابر شده، بیش از آن که نیازمند یک قانون مترقی باشند، محتاج فعالیت‌ نهادهای فرهنگی در راستای پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها هستند» (منبع: خبرگزاری صداوسیما)

*شرایط سخت زندگی در حاشیه شهر کرمان

خبرگزاری ایسنا در گزارشی تصویری به توصیف شرایط بسیار سخت و غیرانسانی ساکنان محله‌یی به نام «سیدی» در حاشیه شهر کرمان پرداخته است. در بخشی از این گزارش آمده است: «کودکانی که در فقر و آوارگی در منطق «سیدی» کرمان بدون داشتن امکانات اولیه زندگی می‌کنند.اغلب کودکان، حتی شناسنامه هم ندارند و همین مسأله، محرومیت آنان را دوچندان کرده است.

خانوادهای آواره منطقه سیدی از ۳۵ سال قبل تا امروز، هنگام برداشت محصول به این منطقه می آیند تا به عنوان کارگران فصلی مشغول به کار شوند و باهمان درآمد، کل سال را سر می‌کنند.خانواده‌های که به علت فقر و آوارگی روزهای گرم کرمان وشب‌های سرد را در چادر سپری می‌کنند.کودکانی که پابرهنه در میان زباله‌ها جست‌وجو می‌کنند تا شاید چیز به‌دردبخوری پیدا کنند.

*نامه‌نگاری عجیب معاون حمل و نقل شهرداری رشت با خودش

جمشید‌پورسرپرست سابق شهرداری رشت طی نامه ای عجیب به خود با استفاده از دو پست حقوقی خودش منزل مسکونی در رشت را در اختیار خود قرار داد. در این نامه که شهریور ماه از سوی معاونت حمل و نقل و زیربنایی شهرداری رشت خطاب به سرپرست شهرداری نوشته شده است فرد تقاضا کننده واگذاری منزل مسکونی متعلق به یکی از شهرداری های مناطق را درخواست کرده است.

به نوشته روزنامه قانون به نظر می رسد موضوع نامه نگاری سرپرست شهرداری رشت، بیش از آنکه از جهت نامه‌نگاری با خود محل مناقشه باشد، از باب مفاد و دوشغله بودن محل بحث است. گاهی واکنش‌های اجتماعی باعث می شود اصل موضوع نادیده انگاشته شود.

جمشیدپور پس از انتشار این اخبار گفته بود: «از مسوولین می‌خواهم جلوی ولنگاری‌ در فضای مجازی را بگیرند.»

*معاون ناجا: «فضای مجازی به تنهایی یک نیروی انتظامی می‌طلبد»

ایوب سلیمانی معاون هماهنگ کننده ناجا گفت: «مأموریت های ناجا به صورت تصاعدی در حال افزایش است و پیچیدگی‌های بسیاری پیدا کرده که مثال آن فضای مجازی است که با وسعت امروزی به تنهایی یک نیروی انتظامی می طلبد.»

وی هم‌چنین ادعا کرد: «براساس بررسی های صورت گرفته از سوی ناجا، به این نتیجه رسیدیم که توان فعلی نیروی انتظامی برای ایجاد، حفظ و ارتقاء امنیت مطابق منویات مقام معظم رهبری حداکثر ۵۰ درصد است؛ از سوی دیگر با توجه به مشکلات و محدودیت هایی که کشور با آن رو به رو است، تأمین امکانات مورد نیاز سازمان نه تنها در کوتاه مدت بلکه در بلند مدت نیز توسط دولت امکان پذیر نیست.»

*آمار بالای ابتلا به سرطان رحم به دلیل ازدواج در سن پایین

به گفته کارشناسان در نشست «کودک همسری» در فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی سرطان رحم و ناباروری آمار بالایی در دخترانی که در سن پایین ازدواج کردند دارند.طبق نتایج مطالعات پزشکی رابطه جنسی زودرس می‌تواند در کیفیت زندگی آتی زنان و خانواده‌ها تاثیر مستقیم بگذارد.

همچنین کارشناسان مرکز تحقیقات اسلامی با اعتقاد به اینکه باید مسیر ازدواج اجباری و کودک همسری را از هم جدا کرد چراکه ممکن است یک کودک با رضایت با شخصی در فاصله سنی مناسب خود ازدواج کند، گفت: «تکلیف فقه در رابط با سن ازدواج مشخص است چراکه طبق آن کودکان حتی در زیر سن بلوغ می‌توانند به اذن پدر ازدواج کنند. هرچند در فقه، حاکم شهر می‌تواند براساس مصلحت، مفسده بودن یا نبودن ازدواج دختر و پسر زیر ۱۳سال را تشخیص دهد» (منبع: مهر)

*مگس‌های سفید در کمین تابستان آینده تهران

روزنامه اعتماد در گزارشی درباره احتمال زیاد هجوم مگس‌های سفید در تابستان سال ۱۳۹۷ به پایتخت هشدار داده است. در بخشی از این گزارش آمده است: «نظریات مختلفی در مورد «چرایی» حضور مگس‌های سفید در پایتخت وجود دارد. به گفته برخی کارشناسان، یکی از عوامل، افزایش گاز‌های گلخانه‌ای در شهر تهران است. به اعتقاد این گروه، آلودگی، یکی از عواملی است که باعث افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و تبدیل شدن شهر تهران به یک گلخانه شده و فضای مناسبی برای تاخت و تاز مگس سفید که یک آفت گلخانه‌ای است را فراهم آورده است.»

به نوشته این روزنامه این مگس‌ها هر از چند گاهی به عابران حمله‌ور می‌شوند. به خصوص اگر شهروندی لباس زرد رنگ پوشیده باشد یا تاکسی زرد رنگی را سوار شده باشد. شهردا سابق تهران مدعی شده بود که با انواع سموم و آبپاشی به مقابله با این مگس‌ها رفته‌اند.

*بحران «تلگرام» در قوه قضاییه

محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور با اشاره به شبکه تلگرام «آمدنیوز» که در روزهای اخیر اقدام به افشاگری علیه فرزند رییس قوه قضاییه کرده و مدعی شده که فرزند صادق لاریجانی به جرم جاسوسی بازجویی شده است، گفت: «آمد نیوز از سرور تلگرام استفاده می‌کند و باید فکری به حال تلگرام کرد که به زودی در این باره تعیین تکلیف می‌شود.»

معاون دادستانی کل کشور نیز درباره نظارت بر فعالیت شبکه‌های اجتماعی گفت: «به زودی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی که نتوانند بر اساس معیارها و ضوابط عمل کنند، جلوگیری می‌شود.»

درهمین رابطه آذری جهرمی وزیر ارتباطات گفت: «نباید به خاطر مطالب یک کانال ضدانقلاب، تلگرام را فیلتر و مردم را ناراضی کنیم»

*صادق زیباکلام: «تندروهای داخلی با ترامپ و نتانیاهو در یک قایق نشسته‌اند»

صادق زیبا کلام در گفتگویی با روزنامه ایران ضمن تحلیل شرایط برجام در دولت آمریکا وهم‌چنین نظرات بسیاری از اصول‌گرایان تندرو درخصوص این توافق گفت: «تندروهای داخلی با ترامپ و نتانیاهو در یک قایق نشسته‌اند»

به گفته وی برای مخالفان داخلی برجام، مسأله این است که حربه‌ای برای حمله به دولت پیدا کنند و منافع ملی ایران در برجام، مسأله ثانویه آنان است.

وی هم‌چنین با اشاره به تصمیم احتمالی خروج آمریکا از برجام گفت: «این امر یک پیروزی برای مخالفان داخلی برجام و تندروها خواهد بود. در این صورت آنان فریاد خواهند زد که دیدید گفتیم امریکا قابل اعتماد نیست و نمی‌شود با این کشور به توافق رسید.»

*ادعا درباره بازگشت نخبگان علمی به ایران

علی مرتضی بیرنگ قائم مقام بین‌الملل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه اخبار کذب در خصوص مهاجرت دانشجویان و نخبگان ایرانی فراوان است، مدعی شد: «رفتن دانشجو به خارج از کشور برای تحصیل، مهاجرت نخبگان نیست و توصیه نبوی به کسب علم فراتر از مرزها نشان می‌دهد که این موضوع امری منفی نیست، اما بازگشت به کشور یا قطع ارتباط اثربخش با وطن مساله اصلی است که ما برای این موضوع برنامه‌ای طراحی کرده‌ایم.»

مرتضی بیرنگ هم‌چنین با اشاره به بازگشت دانشجویان ایرانی ادعا کرد: «سال گذشته ۴۵٠ نفر از نخبگان به ایران برگشتند،امروز که داریم صحبت می‌کنیم حدود ٨٠٠ نفر برگشته‌اند و در کشور مشغول به کار هستند.» (منبع: اعتماد)

*نماینده مجلس :«زن حتی برای شرکت در نماز جمعه هم باید از شوهرش اجازه بگیرد»

پس از مطرح شدن بحث تغییر در قانون اجازه خروج زنان از کشور بدون اجازه شوهر توسط برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله طیبه سیاووشی نماینده تهران مخالفت برخی نمایندگان دیگر مجلس را در پی داشت. احمد سالک نماینده اصفهان در مجلس و از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس در جلسه این کمیسیون در خصوص این طرح خطاب به سیاوشی گفته زن حتی برای شرکت در نماز جمعه نیز به اذن مرد نیاز دارد و این تغییر خلاف فقه و شرع است. سیاوشی نیز توضیح داده که تلاش زنان مجلس در مسیر همراهی با زنان و حفظ بنیاد خانواده است.

براساس قوانین موجود زنان متاهل برای خروج از کشور نیاز به اجازه شوهرانشان دارند که این موضوع در سال‌های اخیر امکان خروج بسیاری از زنان ورزشکار را برای شرکت در مسابقات بین‌المللی از آنها گرفته بود. (منبع: شرق)

*اختلاف دولت و قوه‌قضاییه درباره یک پرونده امنیتی

پس ازآنکه قوه قضاییه اعلام کرد که دری اصفهانی که به عنوان کارشناس مسایل بانکی و مالی در مذاکرات هسته‌یی حضور داشت، به جرم جاسوسی به پنج سال حبس محکوم شده است،بهرام قاسمی سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص این محکومیت گفت: «بازگشت یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار به ایران گفته می‌شود از تلاش‌های ایشان است. با این وجود، وظیفه وزارت خارجه بررسی روابط پنهان افراد نیست بلکه در برعهده نهادهای دیگری است که باید اطلاعات لازم را در زمان لازم در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار بدهد. آن فرد توسط ارگان‌های دیگر دولتی به عنوان مشاور و متخصص درامور بانکی معرفی می‌شوند، به همین خاطر در برخی از نشست‌های مذاکراتی حضور داشتند.»

پیش از این نیز وزیر اطلاعات در واکنش به محکومیت دری اصفهانی گفته بود: «مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است واز نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است.»

گفتنی‌ست در روزهای گذشته رییس قوه قضاییه با اشاره به صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر احضار افراد به قوه قضاییه به بهانه‌های مختلف گفته بود: «قوه‌ قضائیه از سر بیکاری افراد را احضار نمی‌کند، بیکار شمایید که ۴ سال دور برجام سینه زدید.»

*آیت‌الله جنتی: «زمان شاه در ذلت بودیم و الان در عزتی بی‌سابقه قرار داریم»

آیت‌الله جنتی با بیان این ادعا که شاه سابق برابر استکبار جهانی و آمریکا در کمال ذلت بود و در مقابل آنان تعظیم می کرد، گفت: «ما درآن شرایط بودیم و امروز به کجا رسیده ایم، ما در دوران شاه در ذلت بودیم و حالا در عزتی بی سابقه قرار داریم تا جایی که جاسوس هایی که در سفارت آمریکا کار می کردند را گرفتیم و چشمشان را بستیم و دستگیرشان کردیم، کجا چنین اتفاقی افتاده است؟ آن زمان هم خیلی‌ها می ترسیدند که آمریکا کشور را بمباران کند اما امام فرمود آنان هیچ غلطی نمی تواند بکند.» (منبع:ایسنا)

*عزت‌الله ضرغامی: «نظام پارلمانی جمهوریت را تضعیف می‌کند»

عزت الله ضرغامی رییس سابق صداوسیما و از نزدیکان آیت‌الله خامنه‌ای نوشت: «امکان جابجایی قدرت و جریان‌های سیاسی در نظام ریاست جمهوری از نقاط قوت قانون اساسی است. معتقدم طرح نظام پارلمانی که اخیراً از طرف برخی نمایندگان مجلس مطرح شده، به دلیل فقدان زیرساخت‌های لازم سیاسی در کشور، نهایتاً به تضعیف جمهوریت نظام منجر می‌شود.»

به نوشته وی نظام پارلمانی در ایران به سرعت به نظام «لابیگری» تبدیل می شود و کسانی که در این زمینه تخصص و مهارت دارند سرنوشت ملت را به دست می گیرند.

وی هم‌چنین با اشاره به ردصلاحیت‌های تعدادی از کاندیده‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری نوشت: «هرچند هنوز دلایل مصلحت‌های نظام در مورد رد صلاحیت تعدادی از کاندیداهای ریاست جمهوری ۹۶ نسبت به افراد تأیید شده برای مردم روشن نشده، ولی رعایت تعادل ۳-۳ تاحدی افکار عمومی را قانع کرد. معتقدم شورای نگهبان باید به مرّ اسلام و تشخیص شرعی و قانونی تصمیمات خود توجه کند و مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی را به نهادهای دیگر مسئول بسپارد و نسبت به خلأهای قانونی در این زمینه تذکر دهد.»

*احمد توکلی: «برای احمدی‌نژاد کیفرخواست صادر شده است»

احمد توکلی نماینده سابق مجلس و رییس سازمان دیده‌بان شفافیت ایران در پاسخ به اینکه آیا سازمان دیده بان، برای برطرف کردن مشکل تبعیض در برخورد با فساد اقدامی انجام داده است؟ گفت: «اگر منظورتان آقای احمدی نژاد است؛ باید بگویم که سازمان ما کاری انجام نداد اما به هر حال کیفرخواست برای ایشان صادر شده است بنابراین قوه قضائیه کار خود را انجام می دهد. البته به عقیده من بهتر بود همان زمان به موضوع رسیدگی می شد چون این تصور پیش می آید که افرادی که در مسند قدرت نشسته اند مصون از قانون هستند.»

محمود احمدی‌نژاد در هفته‌های گذشته و پس ازخبرهایی مبنی بر احتمال دادگاهی شدن وی به انتقاد شدید از قوه قضاییه و اطرافیان صادق لاریجانی پرداخت. (منبع: خبرآنلاین)

*آخرین وضعیت پرونده دکل مفقود شده نفتی

علیزاده طباطبایی وکیل مدافع محسن مهاجرانی فرزند وزیرارشاد دولت اصلاحات که یکی از متهمان پرونده دکل نفتی به شمار می‌رود، گفت: «در آخرین مراجعه‌ای که به دادگاه داشتم، قاضی اعلام کرد هنوز مطالعه پرونده را تمام نکرده است و احتمالاً پایان مهر ماه، زمان محاکمه و تشکیل جلسه دادگاه مشخص می‌شود.» این وکیل دادگستری با اشاره به حجم زیاد پرونده دکل نفتی گفت: «در پرونده‌ای که به دادگاه ارسال شده، برای موکل من کیفرخواست صادر نشده است و نامی از مهاجرانی نیست. به همین دلیل به شعبه بازپرسی مراجعه کردم که بازپرس پرونده گفت وثیقه موکل را کاهش داده است.»

در دولت دوم محمود احمدی‌نژاد یک دکل نفتی گم شد که پرونده بررسی این تخلف اقتصادی هنوز درجریان است. (منبع: تسنیم)

*انتقاد از گزارش صداوسیما درباره معتادین موادمخدر

روزنامه اعتماد در گزارشی به انتقاد از گزارش صداوسیما درباره معتادین به موادمخدر در چند محله تهران پرداخته است. تلویزیون جمهوری اسلامی در گزارشی به محله شوش در تهران رفته است و مصاحبه‌هایی بسیار تحقیرآمیز با معتادین و کارتون‌خواب‌های این محله ضبط کرده است.

دربخشی از این گزارش آمده است: «در این گزارش، با وجود آنکه اکثر معتادان با دیدن میکروفن گزارشگر تلاش می‌کردند از چنگ او گریخته و دربیماری و درد خود، گمنام بمانند، رسانه ملی حتی از عمل به یک الزام حرفه‌ای هم چشم پوشی کرد و برخلاف رویه معمول اخلاقی در تهیه گزارش‌های رسانه‌ای، چهره هیچ یک از مصاحبه شوندگان، پوشانده نشد و این افراد، بدون هیچ روتوش و حجابی، رودررو با دوربین رسانه ملی به پاسخگویی وادار شدند.»

هم‌چنین محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس با انتقاد شدید از صداوسیما گفت:« به صراحت می گویم روز به روز عرصه آزادی بیان در صداوسیما محدودتر شده و رفتار این سازمان جناحی تر شده است. حتی در شات‌های تلویزیونی که از مجلس در صداوسیما نشان داده می شود، کاملا جهت دار بودن برنامه سازان این سازمان مشخص است.»

*مرگ سالانه ۳۳هزار نفر به دلیل مشکلات بهداشت محیط و محیط زیست ناسالم

علیرضا مصداقی نیا رئیس شبکه تحقیقات بهداشت محیط کشور گفت: «سالانه به علت مشکلات بهداشت محیط و محیط زیست ناسالم حدود ۳۳ هزار نفر در کشور جان خود را از دست می دهند.»

به گفته وی آلاینده های موجود در آب، غذا و هوا بطور نسبی سلامت مردم را تهدید می کند ودر بسیاری از شهرهای بزرگ کشور دچار معضلات زیست محیطی هستیم .

وی هم‌چنین تاکید کرد که هم اکنون معضل آلاینده‌ها و ریزگردها از اهمیت زیادی برخوردار است که باید با برنامه ریزی اصولی و منسجم برای برطرف کردن آنها اقدام کرد. (منبع: ایرنا)


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.