نتانیاهو: ایران طی ۸ تا ۱۰ سال آینده سلاح اتمی خواهد داشت

چهارشنبه, 26ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، چنانچه توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکند، جمهوری اسلامی ظرف ۸ تا ۱۰ سال آینده به سلاح اتمی دست خواهد یافت. نتانیاهو همچنین گفت که اسرائیل وجود پایگاه نظامی ایران در سوریه را تحمل نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز سه‌شنبه (۱۷ اکتبر/ ۲۵ مهر) در اورشلیم (بیت‌المقدس) در جریان دیدار با سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، علاوه بر ابراز نگرانی درباره احتمال دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، در مورد گسترش حضور نظامی ایران در سوریه نیز هشدار داد.

محور اصلی گفت‌وگوهای نخست‌وزیر اسرائیل با وزیر دفاع روسیه، به گفته نتانیاهو، تلاش جمهوری اسلامی برای تأسیس پایگاه نظامی در سوریه بوده است.

طبق اعلام دفتر نخست‌وزیر اسرائیل، نتانیاهو گفته است: «ایران بایستی دریابد که اسرائیل اجازه چنین کاری را نخواهد داد».

نتانیاهو همچنین مدعی شد، چنانچه توافق هسته‌ای با ایران تغییر نکند، جمهوری اسلامی طی ۸ تا ۱۰ سال آینده به سلاح اتمی دست خواهد یافت.

اسرائیل از مصمم‌ترین مخالفان توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵ با ایران است. بر اساس توافق هسته‌ای ۵ قدرت اتمی و آلمان با ایران (برجام)، جمهوری اسلامی متعهد شده است که از غنی‌سازی اورانیوم تا سال ۲۰۲۵ میلادی چشم‌پوشی کند و در مسیر تولید سلاح هسته‌ای گام بر ندارد.

نتانیاهو در همان سال ۲۰۱۵ هشدار داده بود که در صورت امضای برجام، ایران کمتر از یک سال با دستیابی به بمب اتمی فاصله خواهد داشت.

تردیدها در کارآیی برجام

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، جمعه گذشته ضمن امتناع از تأیید پایبندی ایران به برجام، “راهبرد جدید” سختگیرانه‌ی کشورش در قبال ایران را اعلام کرد. او بدین‌ترتیب راه را برای کنگره آمریکا جهت احیای تحریم‌های پیشین علیه ایران گشود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پایبندی ایران به برجام را تأیید نکرد

 

کنگره آمریکا از زمان اعلام موضع رئیس جمهور ایالات متحده ۶۰ روز مهلت خواهد داشت تا درباره احیای تحریم‌های پیشین ایالات متحده علیه ایران تصمیم بگیرد.

به گفته ترامپ، چنانچه کنگره نتواند به راه حلی رضایت‌بخش در راستای وضع قانونی جدید دست یابد، او از توافق اتمی با ایران خارج خواهد شد. نتانیاهو برای این “تصمیم مهم” از ترامپ قدردانی کرده است.

مقابله با نفوذ ایران در سوریه

ایران نیز همچون روسیه از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، حمایت می‌کند. گرچه اسرائیل همواره تلاش کرده که خود را از مناقشه سوریه دور نگه دارد، اما بارها با حملات هوایی محموله‌های تسلیحاتی به مقصد حزب‌الله لبنان را هدف قرار داده است.

شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان نیز که مورد حمایت ایران هستند، در کنار نیروهای نظامی بشار اسد در سوریه می‌جنگند.

اسرائیل روز گذشته به یک سامانه پدافند هوایی سوریه در نزدیکی دمشق حمله و آن را منهدم کرد. به گفته مقام‌های نظامی اسرائیل، پیش‌تر موشک‌هایی از این سامانه به هواپیماهای تجسسی اسرائیلی در آسمان لبنان شلیک شده بود. سخنگوی ارتش سوریه در مقابل گفته بود که دلیل شلیک به هواپیمای اسرائیلی، ورود آن به حریم هوایی سوریه بوده است.

اسرائیل دلیل پروازهای تجسسی خود را جلوگیری از ارسال جنگ‌افزارهای ایرانی به حزب‌‌الله لبنان عنوان می‌کند.

نتانیاهو شهریورماه سال جاری نیز در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفته بود که ایران در پی ساخت موشک‌هایی با کنترل دقیق در کشورهای همسایه اسرائیل، یعنی سوریه و لبنان است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.