آمدنیوز: یک‌سال بازداشت موقت؛ مدیر مؤسسه کاسپین یک چشم خود را در زندان از دست داد

چهارشنبه, 26ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

مدیر مؤسسه اعتباری فرشتگان (کاسپین) به دلیل عدم انتقال به موقع از زندان به بیمارستان و ممانعت دادستان از درمان، یکی از چشمان خود را به دلیل عفونت از دست داد.

به گزارش «آمدنیوز»، «محمدعلی تفکر» مدیر موسسه اعتباری فرشتگان (کاسپین) که از آبان‌ماه سال ۹۵، به اتهام «اخلال در نظام پولی و بانکی کشور» تا کنون در بازداشت موقت به سر می‌برد، یکی از چشمان خود را به دلیل عدم مداوای به موقع از دست داد.

بر اساس اظهارات وکلای این پرونده به منابع خبری «آمدنیوز»، «محمدرضا صاحبی پسندیده» رئیس دادسرای پولی و بانکی و «جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران، بارها از اعزام «محمدعلی تفکر» به بیمارستان جلوگیری کرده بودند.

«آقای تفکر» پس از عمل جراحی با تأخیر برای مداوای عفونت چشمان خود، با دستور «صاحبی پسندیده» رئیس دادسرای پولی و بانکی و «دولت آبادی» دادستان تهران، بدون طی دوران نقاهت، سریعا به زندان اوین بازگردانده شد که به دلیل آلودگی‌های موجود در محیط زندان، یکی از چشمان خود را از دست داده است.

این نخستین‌بار نیست که زندانیان به دلیل عدم اعزام به بیمارستان با مشکلات جسمانی مواجه می‌شوند. پیش‌تر نیز «علیرضا رجایی» روزنامه‌نگار و فعال ملی مذهبی، به دلیل عدم اعزام به موقع به بیمارستان و ممانعت مقامات قوه قضائیه از درمان، چشم راست خود را از دست داده بود.

پس از افشای ۶۳ حساب بانکی شخصی صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه در آبان‌ماه سال ۹۵ توسط «آمدنیوز»، صادق لاریجانی با هدف انحراف اذهان عمومی از فساد مالی کلان خود، مؤسسه خوشنام فرشتگان (کاسپین) را به ورطه‌ی نابودی کشاند تا با تجمع مردم در خیابان‌ها، تمرکز و نگاه مسئولان کشور را بر نقطه‌ی دیگری معطوف کند.

«عباس جعفری دولت‌آبادی» دادستان تهران پس از گذشت چند روز از بازداشت «محمدعلی تفکر»، در حالی که پرونده وی هنوز در مرحله تحقیقات مقدماتی قرار داشت، سخنانی را در رسانه‌های جمعی ایراد کرد که نتیجه‌ی آن، هجوم مردم به شعب مؤسسه اعتباری کاسپین برای دریافت سرمایه‌های‌شان بود.

این مؤسسه در مدت کوتاهی مبالغ بالایی از سرمایه‌های سپرده‌گذاران خود را پرداخت کرد، اما پس از گذشت چند ماه از بازداشت «تفکر» و پسرانش، مقامات قضایی شروع به اظهار نظرهای متناقصی کردند که بعدها خلاف واقع بودن برخی از آن سخنان به اثبات رسید، اما مقامات قضایی حاضر نشدند مسئولیت این اشتباه بزرگ را بپذیرند.

«پسندیده» رئیس دادسرای پولی و بانکی تهران در اقدامی نمایشی و بدون بررسی کارشناسانه، به بانک مرکزی دستور داد تمامی حساب‌های موسسه اعتباری کاسپین (فرشتگان) نزد بانک‌ها بلوکه و سود ماهیانه‌ی آن به ۶۳ حساب‌ بانکی رئیس قوه قضائیه واریز شود. این در حالی بود که «فرشتگان» یکی از مؤسسات اعتباری در سطح کشور بود که با مجوز رسمی از بانک مرکزی فعالیت می‌کرد.

پس از اوج گرفتن اعتراضات مردمی، مسئولین بانک مرکزی اظهار داشتند که مسئله‌ی مؤسسه کاسپین را بررسی و مشکل مردم را رفع خواهند نمود اما تا این تاریخ هیچ اقدام موثری از سوی بانک مرکزی و قوه قضائیه برای حل مشکل مردم انجام نشده است.

بنا به اظهار بازپرس شعبه سوم دادسرای پولی و بانکی، در دی‌ماه سال ۹۵، فقط املاک موسسه اعتباری کاسپین می‌توانست به تنهایی پاسخ‌گوی سپرده سپرده‌گذاران این مؤسسه باشد.

به نظر اکثر کارشناسان و سپرده‌گذاران، اگر «محمدعلی تفکر» توسط قوه قضائیه با اتهامات واهی بازداشت نمی‌شد مدت‌ها قبل می‌توانست مشکل این مؤسسه و سپرده‌گزاران آن را حل کند، اما اکنون این معضل پس از بازداشت موقت یک‌ساله‌ی «محمدعلی تفکر» توسط قوه قضائیه، به کلاف پیچیده‌ی اجتماعی و امنیتی برای کشور تبدیل شده که می‌توان تنها علت این وضعیت بغرنج را «سوء استفاده از مقام»، «بی‌کفایتی» و «بی‌تدبیری» صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه دانست.

از: آمدنیوز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.