دادستان تهران: «نامه‌نگاری دیوید کامرون درباره نازنین زاغری نشانگر ارتباط او با دولت انگلستان است»

چهارشنبه, 26ام مهر, 1396
اندازه قلم متن

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اظهار داشته که ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیرسابق بریتانیا، برای آزادی نازنین زاغری نشان‌دهنده ارتباط این زندانی امنیتی با دولت انگلستان است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، جعفری دولت‌آبادی با اشاره به تابعیت مضاعف خانم زاغری و همچنین بریتانیایی بودن همسرش گفت که او «در سیستم آن کشور فعالیت می‌کرد» و «مسئول آموزش خبرنگاری آنلاین بی.بی.سی فارسی بود».

دادستان تهران از جمله آموزش‌های نازنین زاغری در دوره خبرنگاری آنلاین را شامل «چگونگی استفاده از ایمیل‌ مستعار، پسوردهای پیچیده و طولانی، ذخیره سازی پسوردها و استفاده از نرم‌افزارهای رمزنگاری» ذکر کرد.

دولت‌آبادی افزوده که ارسال نامه از سوی دیوید کامرون، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، «مؤید ارتباط وی با دولت انگلستان و اهمیت این متهم برای آن کشور» است.

مدیر بی.بی.سی جهانی پیش از این اعلام کرده است که خانم زاغری هرگز با بخش فارسی این رسانه همکاری نداشته است.

نازنین زاغری، کارمند بنیاد توماس رویترز از سوم آوریل (پانزدهم فروردین‌ماه ۱۳۹۵) هنگام خروج از ایران به همراه گابریلا فرزند ۲۲ ماهه خود در فرودگاه امام خمینی تهران بازداشت شد. سپاه پاسداران استان کرمان دو ماه پس‌ازاین بازداشت اعلام کرد که نازنین زاغری به اتهام «مشارکت در پروژه‌های براندازی» دستگیر و به کرمان منتقل شده است. پاسپورت بریتانیایی گابریلا دخترخانم زاغری که متولد بریتانیاست نیز ضبط‌شده و او نمی‌تواند از ایران خارج شود و والدین خانم زاغری از او نگهداری می‌کنند.

این شهروند ایرانی-بریتانیایی ۳۷ ساله با بنیاد رویترز همکاری داشته و مشغولیت اصلی او فعالیت با نهادهای خیریه بوده است.

خانم زاغری به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به پنج سال زندان محکوم شده است.

ریچارد رتلکیف، همسر خانم زاغری به رسانه‌ها گفته است در مدت زندان انفرادی در کرمان همسرش را “به امضای اعتراف دروغین مجبور کرده‌اند.”

هم‌اکنون گیسو، دختر دو ساله نازنین جدا از والدین خود و نزد خانواده مادرش زندگی می‌کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.