وزیر خارجه آمریکا: شبه‌نظامیان وابسته به ایران باید عراق را ترک کنند

یکشنبه, 30ام مهر, 1396
اندازه قلم متن


وزیر خارجه آمریکا که برای مقابله با نفوذ ایران به خاورمیانه سفر کرده، خواهان پایان حضور نظامی ایران در عراق شد. او از کشورهای غربی خواست که از دادوستد با سپاه پاسداران خودداری ورزند.

رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه (۲۲ اکتبر) در کنفرانسی خبری در ریاض گفت: «همه جنگجویان خارجی باید عراق را ترک کنند»؛ او سپس تصریح کرد: «اکنون که مبارزه با گروه داعش به پایان خود نزدیک می‌شود، شبه‌نظامیان وابسته به ایران باید به خانه‌های خود برگردند».

تیلرسون پس از شرکت در اجلاس شورای هماهنگی روابط عربستان و عراق، دو کشور را به اتخاذ سیاستی مشترک در برابر ایران تشویق کرد.

دیپلمات‌های آمریکایی تشکیل جبهه‌ای از عراق و عربستان را برای مقابله با نفوذ ایران و دسترسی نیروهای ایرانی به دریای مدیترانه ضروری می‌دانند.

وزیر خارجه آمریکا که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با عادل الجبیر، همتای عربستانی خود، شرکت کرده بود، گفت که ایالات متحده به دنبال برقراری ثبات و بهروزی در عراق است “چیزی که با منافع ایران در تضاد قرار دارد”.

تیلرسون ضمن انتقاد از نقش سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در عراق گفت: «ما از همه کشورها و شرکت‌ها به ویژه در اروپا تقاضا داریم که با پشتیبانی از تحریم‌هایی که علیه سپاه پاسداران ایران وضع کرده‌ایم، از فعالیت‌های خرابکارانه این نهاد در منطقه جلوگیری کنند».

تیلرسون از عراق و عربستان خواست که با گسترش روابط سیاسی و همکاری‌های اقتصادی پیوندهای خود را مستحکم کنند.

سفر تیلرسون به خاورمیانه در راستای استراتژی تازه دولت دونالد ترامپ برای جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه صورت می‌گیرد. به نظر تحلیلگران، متحد ساختن کشورهای عربی منطقه در برابر ایران، اهرم مهمی است که می‌تواند در جهت تحقق استراتژی جدید ایالات متحده به کار رود.
از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.