دکتر هرمیداس باوند در گفت و گو با ایلنا: احتمال تجدیدنظر کشورهای آمریکای لاتین در رابطه با ایران

سه شنبه, 19ام دی, 1391
اندازه قلم متن

hermidas bavandواکنش آمریکا نسبت به نفوذ ایران در آمریکای لاتین در تکمیل فشار‌ها علیه ایران است/بعد از فروپاشی نظام شوروی در این کشور‌ها نوعی نظام پوپولیستی حاکم شده است.

یک کار‌شناس مسائل بین الملل گفت: تازمانی که نظام کمونیستی در شوروی حاکم بود آمریکا سعی می‌کرد با تحریم کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی به این کشور‌ها اعمال فشار کند، اما حالا که بهانه‌ای ندارد در مقام تنش برآمده و برای محدود کردن فعالیت‌های این کشور‌ها به دنبال بهانه می‌گردد.

داوود هرمیداس باوند در گفت‌و‌گو باخبرنگار ایلنا درخصوص مصوبه جدید کنگره آمریکا که به تازگی به امضای اوباما رسیده و نفوذ ایران در کشورهای آمریکای لاتین را در آینده محدود خواهد کرد‏‏‎‏‏‏‏‏‏، اظهار داشت: آمریکا، کشورهای آمریکای مرکزی و لاتین را حیاط خلوت خود می‌داند. وقتی نظام کمونیستی در شوروی حاکم بود کشورهای آمریکای لاتین به دلیل روابطی که با شوروی داشتند تحریم می‌شدند.

وی افزود: اما بعد از فروپاشی نظام شوروی در این کشور‌ها نوعی نظام پوپولیستی حاکم شده که مواضع غیر دوستانه‌ای با آمریکا دارد و آمریکا با مواجه با این حکومت‌ها رویه‌های متفاوتی را اتخاذ کرده است.

این کار‌شناس مسائل بین الملل تصویب مصوبه جدید را به ضرر دانسته و افزود: باتوجه به منافعی که از سرمایه‌گذاری ایران در کشورهای آمریکای لاتین نصیب این کشور‌ها می‌شود، این مساله می‌تواند تبعاتی را برای دو کشور داشته باشد و اگر مدیریت نشود باعث ضرر رساندن خواهد شد.

باوند در ادامه گفت: از نظر اقتصادی به این دلیل که ما در فروش نفت دچار مشکل شده ایم‏ و امکاناتمان کمتر شده، خط مشی قابل اطمینان و سودآوری پیش رویمان قرار ندارد. مصوبه جدید از جمله فشارهایی است که برای افزایش تحریم‌ها علیه ایران اعمال می‌شود.

به گفته وی فشار علیه جمهوری اسلامی و نوع رابطه ایران با این حکومت‌ها از لحاظ آمریکا قابل حذف و قبول نیست.

هرمیداس باوند در پاسخ به این سوال که آیا تصویب این مصوبه در پاسخ به سیاست ضدآمریکایی ایران و کشورهای آمریکای لاتین و یا پاسخی به شیوه جدید ایران در زمینه دور زدن تحریم‌ها است، گفت: کشورهای آمریکای لاتین سابقه تاریخی در مخالفت با آمریکا و سیاست‌های امپریالیستی ندارند و این موضع برای آن‌ها عمقی نیست اما در ایران ضدیت با آمریکا سابقه تاریخی داشته و عمیق است.

وی ادامه داد: چون کشورهای آمریکای لاتین عضو سازمان کشورهای آمریکایی هستند، تحت تاثیر این سازمان قرار خواهند گرفت و واکنش آمریکا نسبت به نفوذ ایران در آمریکای لاتین در تکمیل فشار‌ها علیه ایران است. ممکن است کشورهای آمریکای لاتین به روابط گذشته خود ادامه دهند و یا در این وضعیت بازنگری کنند اما در هر صورت تصمیمی که می‌گیرند بیشتر آثارش متوجه ایران خواهد بود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.