«زغال‌سنگ ایران با تکنولوژی نیم قرن پیش استخراج می‌شود»

یکشنبه, 14ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

کار در یکی از معدن‌های زعال‌سنگ ایران، عکس از آرشیو

یک مدیر ارشد شرکت ذوب آهن اصفهان “ماشین‌آلات کاملا قدیمی” را از بزرگترین معضلات استخراج زغال‌سنگ عنوان کرد. او می‌گوید به‌روز نبودن تجهیزات هزینه استخراج زغال‌سنگ را بالا می‌برد و این بخش با کمبود سرمایه‌گذاری روبروست.

محمدرضا بهرامن، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی  و رئیس خانه معدن ایران می‌گوید در حالی که استفاده از ظرفیت معادن برای افزایش صادرات غیرنفتی ضرورت دارد “درآمدهای روان نفتی” مانع توجه و برنامه‌ریزی در این حوزه شده است.

بهرامن روز شنبه ۱۳ آبان ماه با اشاره به حذف معافیت مالیاتی صادرکنندگان محصولات معدنی به وب‌سایت خبرآنلاین گفت: «بسیاری از کشورها از مشوق‌های مالیاتی، جوایز صادراتی و … بهره می‌برند، زمانی در ایران نیز هم مشوق‌های مالیاتی می‌دادند و هم جوایز صادراتی اما حالا به دلیل تنگناهای بودجه‌ای امکان پرداخت مشوق‌های صادراتی وجود ندارد.»

بسیاری از معادن ایران به علت‌های مختلف، به خصوص به دلیل کمبود سرمایه‌گذاری با مشکلات زیادی روبرو هستند و دولت فاقد برنامه‌ریزی و امکانات لازم برای حمایت از آنهاست.

رئیس خانه معدن در این باره به خبرآنلاین گفت: «وقتی می‌توانیم از نفت فاصله بگیریم که از همه قابلیت‌هایمان بهره‌مند شویم، معدن در سال‌های گذشته با توجه بالایی از سوی دولت روبرو نبوده و اتفاقا پتانسیل توسعه را داراست.»

حسن محمدی، معاون مدیر خرید مواد اولیه شرکت ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید یکی از بزرگترین معضلات معادن استخراج زغال‌سنگ برای این شرکت، استفاده از تکنولوژی و تجهیزاتی است که روس‌ها حدود نیم قرن پیش وارد ایران کرده‌اند و همچنان مشغول کار هستند.

زیان هنگفت به‌روز نبودن تجهیزات

احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان در پی امضای موافقت‌نامه همکاری‌های فنی و اقتصادی میان حکومت پهلوی و شوروی سابق در سال ۱۳۴۴ آغاز شد. عملیات اجرایی این پروژه توسط شرکت “تیاژ پروم اکسپورت” روسیه انجام شد که به موازات ساخت کارخانه، تجهیزات استخراج زغال‌سنگ را نیز وارد ایران کرد.

محمدی ۱۳ آبان به خبرگزاری ایلنا گفت: «کشور در ارتقا تکنولوژی استخراج زغال‌سنگ هیچ پیشرفتی نداشته است. متاسفانه در فرآوری زغال‌سنگ در بحث زغال‌شویی به دلیل نبود تکنولوژی به‌روز حدود ۳۰ درصد از سرمایه از بین می‌رود و این نیز از مهم‌ترین مشکلات هدر رفت سرمایه می‌باشد.»

این مقام مسئول در ذوب آهن اصفهان با بیان این که ایران به ۶ تا ۷ تن افزایش تولید زغال‌سنگ نیاز دارد و معادن کشور نیز از ظرفیت نسبتا خوبی برخوردار هستند، ابراز تاسف کرد که سرمایه‌گذاران به دلیل بالا بودن هزینه و نبود تکنولوژی به‌روز، انگیزه لازم برای همکاری را ندارند.

محمدی به ایلنا گفت: «متاسفانه با توجه به استفاده از ماشین‌آلات کاملا قدیمی، قیمت تمام شده در بخش زغال بالا رفته و همیشه دغدغه مدیران در بخش زغال این بوده که سال آینده با افزایش هزینه‌های تولید و حقوق و مزایا چه برنامه‌ای باید داشته باشند؟»

ناتوانی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی

او خاطر نشان کرد که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات پروانه معدن را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند و شرکت‌های خارجی نیز به علت عدم “اطمینان خاطر کامل” و بی‌ثباتی قوانین رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این بخش ندارند.

به گفته‌ی محمدی در بیشتر کشورها دولت مراحل اولیه اکتشاف را که هزینه‌بر است انجام می‌دهد و سپس در مرحله بهره‌برداری، شرکت‌های خصوصی وارد عمل می‌شوند.

معاون مدیر خرید ذوب آهن اصفهان گفت. «دولت اگر بتواند به تنهایی یا با مشارکت شرکت‌های خارجی در بحث اکتشاف در معادن وارد عمل شود می‌توانیم کسری ۷ میلیون تنی را جبران کنیم و زغال‌سنگ می‌تواند به بحث اشتغال و رفع محرومیت کمک کند.»

دولت برای تامین هزینه‌های جاری کشور با تنگناهای مالی زیادی روبروست و خوش‌بینی‌ها نسبت به جذب سالانه ده‌ها میلیارد دلار سرمایه خارجی پس از برجام نیز تاکنون تحقق پیدا نکرده است.

مطابق برآورد کارشناسان که مقام‌های دولتی نیز آن را تائید می‌کنند، ایران برای خروج از رکود اقتصادی به دست‌کم ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در سال نیاز دارد. مطابق آمار رسمی در سال ۲۰۱۶ میلادی کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار بیشتر نبوده است.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.