هشدار خودروسازان نسبت به استفاده از متانول در بنزین تولید ایران

پنجشنبه, 28ام دی, 1391
اندازه قلم متن

aludegi-metanol

در حالی که سران نادان رژیم سرگرم جدال های درونی برای کسب قدرت و مال هستند و به مسائل مردم و کشور بی توجه اند، آگاهان با اعتراض خود کوشش دارند جامعه را نسبت به خطراتی که در اثر ادامه سیاست های رژیم متوجه آنهاست با خبر سازند. انجمن خودروسازان ایران با انتشار نامه‌ای خطاب به معاونت سازمان حفاظت محیط زیست درباره رونمایی از تولید بنزین با مخلوط ۳۵ درصدی متانول هشدار داده است.

به گزارش سایت تابناک انجمن خودروسازان طی نامه هشدارآمیز خود نوشته است که «در حالیکه در اغلب کشورهای جهان برای ارتقاء کیفیت سوخت، از ۵ تا ۱۵ درصد “اتانول” استفاده می‌کنند متاسفانه ما به دنبال استفاده از “متانول” آن هم با ترکیب ۳۵ درصدی هستیم که حتی بخار آن باعث کوری چشم می‌شود».

به نقل از رادیو فردا، خط تولید بنزین با ۳۵ درصد متانول ۲۴ آبان ماه در حضور رستم قاسمی وزیر نفت ایران افتتاح شد. به گزارش خبرگزاری مهر آقای قاسمی در خصوص تولید این نوع بنزین گفت که «با اجرای این پروژه قرار است بنزین یورو ۵ تولید شود».

اظهارات آقای قاسمی در حالی است که بر اساس استاندارد یورو ۵، عدد اکتان بنزین باید ۹۸ و گوگرد بنزین باید پایین‌تر از ۱۰ پی پی‌ام باشد و اتانول (نه متانول) مخلوط در آن نباید بالا‌تر از ۵ درصد باشد.

عدد اکتان به زبان ساده یعنی میزان بهسوزی بنزین و پی پی‌ام به معنی جزء در میلیون است.

خبرگزاری مهر و سایت الف هفته گذشته طی گزارشهایی از وجود ۱۸۰ تا ۱۰۰۰ پی پی‌ام گوگرد در ترکیب بنزین ساخت ایران خبر داده و عدد اکتان آن را پایین‌تر از ۸۵ عنوان کرده بودند.

نامه انجمن خودروسازان همچنین هشدار می‌دهد که با بنزین متانولی سیستم سوخت رسانی، باک، فیلتر و پمپ بنزین، لوله‌های فلزی، واشر‌ها و قطعات پلاستیکی دچار خوردگی شدید و در نتیجه نشت بنزین می‌شود که خطر آتش سوزی خودرو‌ها را تشدید می‌کند.

بخارات متصاعد شده از متانول به شدت سمی بوده و علاوه بر صدمات ریوی، حتی ممکن است باعث کوری چشم شود.

بنا به گزارش سایت الف در ۲۱ دی ماه، از سال ۱۳۸۸ بخاطر تحریم‌ها، واردات کاتالیست‌های استاندارد برای تولید بنزین به ایران متوقف شده و در نبود کاتالیست‌ها، پالایشگاه‌های داخلی مجبور به استفاده از سرب یا ماده سمی «ام‌تی‌بی‌ای» شده‌اند که ماده‌ای به شدت سرطانزا است و استفاده از آن در دنیا برای تولید بنزین ممنوع است.

اما بر اساس گزارش این سایت نزدیک به احمد توکلی نماینده اصولگرای مجلس، هم اکنون روزانه تا دو میلیون لیتر ماده «ام تی بی‌ای» به بنزینهای تولید اضافه می‌شود.

پیشتر در رسانه‌های ایران خبرهایی درباره جایگزینی الکلهایی مانند متانول و اتانول با این ماده سرطانزا منتشر شده بود.

جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در گفتگو با خبرگزاری مهر در رابطه با بنزین متانولی گفته بود که «این ترکیب جدید بنزین فاقد ترکیبات آروماتیکی، بنزن و برخی از آلاینده‌های زیست محیطی است و برنامه ریزی برای تولید روزانه ۶ تا ۷ میلیون لیتر بنزین با ۳۵ درصد متانول آغاز شده است».

موضوع آلودگی هوا بخاطر بنزینهای «خطرناک» چندین ماه است که به مناسبتهای مختلف از طرف رسانه‌ها مطرح می‌شود.

سعید دستگیری یکی از اساتید دانشگاهی ۹ دی ماه در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به نتایج آخرین پژوهش‌های خود بر تاثیر مخرب آلودگی هوا بر جنین‌ها گفته بود که آمار‌ها از افزایش ۳۰ درصدی سقط جنین و اختلالات ژنتیکی بر اثر آلودگی هوا حکایت دارد.

وی تاکید کرد: «به طور معمول از هر هزار تولد، دو نوزاد در ایران مبتلا به اختلالات کروموزومی هستند که با افزایش آلودگی هوا این میزان به ۲۴ درصد افزایش می‌یابد. در واقع می‌توان گفت آمار تولد نوزادان با نقص ژنتیکی با پدر و مادر کاملا سالم افزایش یافته است که منشا همه اینها آلودگی هوا است.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.