وعده وزیر فعال در توییتر برای برداشتن فیلترینگ این شبکه‌اجتماعی در ایران

پنجشنبه, 18ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

وزیر ارتباطات ایران محمدجواد آذری‌جهرمی برای چندمین بارطی ماه‌های گذشته اعلام کرد برای رفع فیلتر توییتر تلاش می‌کند در حالی که نه تنها خود در توییتر حاضر است بلکه بسیاری از مسوولین دولتی و حکومتی ایران در این شبکه اجتماعی حضور دارند و از آن به صورت مداوم استفاده می‌کنند.

آذری‌جهرمی و مسوولین ایران طی سال‌های گذشته بارها با این انتقاد مواجه شده‌اند که اگر یک شبکه اجتماعی در ایران فیلتر است چرا آنها مجاز به استفاده از آن هستند و بقیه شهروندان نمی‌توانند از آن بدون استفاده از فیلترشکن استفاده کنند.

جهرمی پیش از این در تاریخ ۴ شهریور ۱۳۹۶ گفته بود که خودش مجوز استفاده از اینترنت بدون فیلتر دارد. با وجود آنکه وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات در ۷ آبان ۱۳۹۶ خبر از مصوبه کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه برای ارایه اینترنت بدون فیلتر به خبرنگاران داد و گفت: «متولی این سرویس وزارت ارشاد است و ما آمادگی داریم زیرساخت فنی آن را برای همکاری با وزارت ارشاد آماده کنیم.» وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تا کنون نحوه دریافت این درخواست‌ها و ارایه اینترنت بدون فیلتر برای خبرنگارا را اعلام نکرده است.

هرچند بسیاری از فعالان مدنی و حوزه اینترنت، صدور چنین مجوزهایی را باعث تبعیض قائل شدن میان شهروندان می‌دانند و به جای چنین مکانیسم‌هایی خواستار رفع فیلتر شدن از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و وب سایت‌هایی که به لحاظ خبری، آموزشی و فرهنگی، موجب ارتقاء کیفیت زندانی شهروندان می‌شود.

وعده رفع فیلتر توسط محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات فقط مختص شبکه اجتماعی توییتر نیست. او در تاریخ ۱۰ ابان ۱۳۹۶ نیز در واکنش به اعتراض‌های کاربران ایرانی نسبت به فیلتر کردن سه وب‌سایت و اپلیکیشن Zoho.com، Foursquare، SwarmApp در حساب توییتر خود نوشت: «سایت‌های فیلتر شده‌ اخیر، توسط مقام قضائی در دسته خلاف عفت عمومی تشخیص داده شده‌اند. طی نامه‌ای از دادستان محترم درخواست بررسی مجدد کرده‌ام.»

وب‌سایت Zoho.com یک روز پس از توییت وزیر ارتباطات رفع فیلتر شد اما دو اپلیکیشن Foursquare و SwarmApp همچنان مسدود هستند و با گذشت یک هفته پس از اعلام خبر مخالفت وزارت ارتباطات با فیلترینگ این سه وب‌سایت و اپلیکیشن، هنوز هیچ یک از مقامات وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و قوه قضاییه پاسخی به درخواست رفع فیلتر این سه سرویس نداده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.