بازداشت دو شهروند بهایی در شیراز و کرمانشاه

پنجشنبه, 25ام آبان, 1396
اندازه قلم متن

در طی هفته جاری دو شهروند بهایی از جمله حسن ممتازی، از اساتید سابق دانشگاه بهایی و زندانی سابق در شیراز و پیمان بقایی از شهروندان بهایی ساکن کرمانشاه که اخیرا با قید وثیقه آزاده شده بود بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه مورخ ۲۴ آبان ماه حسن ممتازی از اساتید سابق دانشگاه بهایی که در سال ۹۰ به تحمل ۵ سال حبس محکوم شده بود توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

آقای ممتازی در منزل مادری خود در شهر شیراز بازداشت شد، منابع نزدیک به آقای ممتازی به گزارشگر هرانا گفتند احتمالا این زندانی برای اجرای حکم حبس بزودی به زندان اوین منتقل خواهد شد.

آقای ممتازی پس از اینکه در سال ۹۰ بازداشت شد به رای دادگاه در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۹۲ در شعبۀ ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی مقیسه به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد، این حکم حدود هفت ماه بعد در مرحلۀ تجدیدنظر در شعبۀ ۳۶ تجدیدنظر دادگاه انقلاب اسلامی تهران هم عینا تایید شد.

از راست: پیمان قیامی و حسن ممتازی

او که متهم است در تدریس به دانشجویان بهایی در دانشگاه آنلاین این شهروندان که از تحصیلات عالیه در ایران محروم هستند مشارکت کرده در قسمتی از نامه خود پس از محکومیت آورده بود “بنده هم همانند سایر همکارانم به جرمی محاکمه و محکوم شده ام که اساساً نه تنها جرم نیست که وظیفۀ انسانی هر کسی است که توانایی علمی داشته باشد و بتواند به جبران محرومیّتی، که برخلاف حقوق طبیعی و انسانی جوانان بهائی ایران، به جوانان بهائی ایران تحمیل شده است قدمی بردارد و از این نظر خوشحالم و مفتخر که سهمی اندک در این زمینه داشته ام. “

از سویی دیگر گزارش می شوند شیوا اخلافی شهروند بهایی در شیراز که دوران محکومیت خود را سپری می کند، با توجه به اینکه تنها دو ماه به پایان حبس او باقی مانده است اجازه یافته بصورت “رای باز” یا حبس نیمه محصور این مدت را سپری کند. این موضوع به معنی این است که خانم اخلاقی مدت حبس خود را بصورت پاره وقت در زندان خواهد بود.

همزمان با گزارشات شیراز، از شهر کرمانشاه گزارش شده است یک شهروند بهایی این شهر به نام پیمان قیامی پس از احضار به مراجع قضایی بازداشت شده است.

منبع نزدیک به پیمان قیامی به گزارشگر هرانا توضیح داد “۹ نفر از شهروندان بهایی بازداشت شده در کرمانشاه از جمله پیمان قیامی، اواخر مهرماه با تودیع وثیقه از بازداشت آزاد شدند. با اینحال پیمان قیامی از طریق احضار تلفنی و همینطور ارسال پیام با واسطه وثیقه گذار به محل دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه احضار شد.”

این منبع افزود “آقای قیامی به نشانه حسن نیت در معیت مادر خود به بازپرس یازی در دادسرا مراجعه کردند. مدت ۴۵ دقیقه بازپرس با پیمان پشت درهای بسته صحبت کرد و در نهایت مادر پیمان شاهد بازداشت فرزند خود توسط دو تن از ماموران اطلاعات شد.”

از دلایل بازداشت پیمان قیامی اطلاعی در دست نیست اما با توجه به اینکه در دوره پیشین بازداشت این شهروند مورد بدرفتاری قرار گرفته از جمله ساعتها بازجویی توام با توهین و ضرب و شتم در شرایط محروم از خواب و غذا، خانواده او در نگرانی از شرایطش به سر می برند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.