حیدر العبادی «آزادی کامل عراق از دست داعش» را اعلام کرد

یکشنبه, 19ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، با اعلام پایان جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) به نیروهای مسلح این کشور تبریک گفت.

حیدر العبادی روز شنبه ۱۸ آذر در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرد: «نیروهای ما مناطق مرزی عراق و سوریه را کاملاً به کنترل خود درآورده‌اند و از این رو من پایان جنگ با داعش را اعلام می‌کنم.»

نخست‌وزیر عراق افزود: «دشمن ما می‌خواست تمدن ما را از بین ببرد، اما ما به‌خاطر وحدت و عزم‌مان پیروز شدیم. در زمان کوتاهی پیروز شدیم.»

نیروهای مسلح عراق هم با صدور بیانیه‌ای در این روز اعلام کردند که عراق «کاملاً آزاد شده است.»

به گزارش شبکه السومریه، ژنرال عبدل امیر یارالله روز شنبه با اعلام پایان نبرد با داعش گفت بیش از ۹۰ روستا و بیش ۱۶ هزار کیلومتر مربع از نیروهای داعش پاکسازی شده است.

روز شنبه نیروهای حشد الشعبی (بسیج مردمی) هم اعلام کردند بر مناطق مرزی عراق با سوریه از شمال، شهر قائم تا جنوب، و سنجار تسلط یافته‌اند.

به گفته ابوعلی البصری یکی از فرماندهان نیروهای حشد الشعبی با کنترل منطقه الجزیره و البادیه در مرز سوریه این عملیات روز شنبه پایان یافت.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ در دومین شهر عراق، موصل، اعلام استقرار خلافت کرد. این خلافت که سوریه و عراق را شامل می‌شد در ماه ژوئیه امسال با از دست دادن موصل، به شدت تضعیف شد.

نیروهای مسلح عراقی در جنگ با داعش از حمایت ایران و آمریکا برخوردار بودند.

ارتش سوریه نیز ۱۹ آبان‌ماه پیروزی در جنگ علیه داعش را اعلام کرد و گفت تصرف آخرین شهر تحت کنترل این گروه در خاک سوریه «نشان‌دهنده پایان سه سال حکومت افراطی و خشن آنها در منطقه است.»

روز پنج‌شنبه نیز ارتش روسیه هم اعلام کرد که با شکست داعش در سوریه عملیات نظامی‌اش در این کشور به پایان رسیده و مأموریت نیروهای این کشور از این پس «حفظ آتش‌بس و استقرار صلح» در سوریه خواهد بود.

قدرت‌های غربی روسیه را متهم کرده‌اند که با حضور خود در سوریه، بیش از آن‌که گروه داعش را هدف قرار دهد به بمباران مخالفان بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه مشغول بوده است.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.