تلاش‌ برای ثبت “روز کورش بزرگ” در تقویم رسمی ایران

یکشنبه, 19ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

تعدادی از باستان‌شناسان و تاریخ‌پژوهان ایرانی در نامه‌ای خطاب به معاون استاندار فارس خواسته‌اند که هفتم آبان به عنوان “روز کورش بزرگ” در تقویم رسمی ثبت شود. آنها برای اثبات چنین روزی به متن کتیبه بابلی استناد کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا از درخواست گروهی از کارشناسان تاریخ و باستان‌شناسی برای ثبت روزی به نام کورش بزرگ در تقویم رسمی این کشور خبر می‌دهد. این گروه، درخواست خودشان را خطاب به هادی پژوهش‌جهرمی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار فارس و مسئول کارگروه علمی و اجرایی روز کورش نوشته‌اند.

نویسندگان نامه در آغاز توضیح داده‌اند که نام‌گذاری چنین روزی ربطی به “معاندان و سلطنت‌طلبان” ندارد: «موضوع شاهنشاه بنیادگذار سلسله ‌هخامنشی، که اندیشمندان دنیا او را با نام “Cyrus the Great” (کورش بزرگ) می‌شناسند، از گروهک‌های معاند جداست و در صورت مدیریت درست توسط مردم و مسئولان، نه تنها امکان استفاده ابزاری از این روز به دست فرصت‌طلبان نخواهد افتاد، بلکه گرامی‌داشت این روز می‌تواند نقشی مؤثر در ایجاد وحدت ملی و همبستگی همه ‌ایرانیان و دستیابی به توسعه‌ گردشگری در استان فارس داشته باشد.»

معاون استاندار فارس پیش‌‌تر گفته که سندی تاریخی در خصوص هفتم آبان و روز کورش وجود ندارد و کارگروهی برای بررسی این موضوع تشکیل شده است. باستان‌شناسان و تاریخ‌پژوهان با استناد به متن کتیبه بابلی نوشته‌اند: «در کتیبه بابلی معروف به «گاه‌نگار نبو ـ نائید» با قدمت بیش از ۲۵۰۰ سال که اکنون در موزه ‌بریتانیا نگهداری می‌شود، شرح گوشه‌هایی از به قدرت‌ رسیدن کورش‌ بزرگ و پیروزی سریع وی بر بابل، زمان ورود کورش به بابل و رویدادهای چند ماه از سالِ به تخت نشستن او ثبت شده است. به‌گواهی این کتیبه در روز سوم از ماه اَرخسمنو (طبق سال‌نامه ‌بابلی برابر با ۲۹ اکتبر / هفتم آبان) سال ۵۳۹ پیش از میلاد، کوروش بزرگ پس از آزادسازی بابل به آن شهر رفت و مردمان با آغوش باز او را پذیرفتند؛ «در ماه اَرَخسمنو (= ماه هشتم)، روز سوم (= هفتم آبان‌ماه) کوروش به بابل اندر آمد. شاخه‌های سبز در برابر او گسترده شد. حالت “آشتی” در شهر برقرار شد. کورش شادباش‌ها به همه شهرها در (سرزمین) بابل فرستاد…»

آنها در تأییدِ علمیِ برگردانِ تاریخ گاه‌نگار یادشده، به بررسی تطبیقی دکتر احمد بیرشک، ریاضی‌دان، تقویم‌نگار، و پژوهشگر تاریخ علم در کتاب “گاهشماری ایرانی” و هم‌چنین جدول تطبیقی دکتر ریچارد آنتونی پارکر، باستان‌شناس در کتاب گاه‌نگاری بابلی اشاره کرده‌اند: «بر پایه‌ این مستندات غیرقابل انکار و قطعی، زمان دقیق روز صدور منشور کورش بزرگ، روز سوم از ماه اَرخسمنو (طبق سال‌نامه‌ بابلی) برابر با ۲۹ اکتبر/ هفتم آبان‌ماه از سال ۵۳۹ پیش از میلاد است و این روز مستندترین و دقیق‌ترین مناسبت تاریخی برای نامگذاری به عنوان “روز کورش بزرگ” است.»

نویسندگان نامه در پایان ابراز امیدواری کرده‌اند که کارگروه تشکیل شده، ضمن در نظر گرفتن “مصالح ملی”، با پایبندی به اصول علمی در تثبیت و ثبت روز هفتم آبان‌ماه به عنوان روز کورش بزرگ در تقویم رسمی کشور کوشا باشد.

امضاکنندگان این نامه ۱۹ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مختلف، استادان و استادیاران، باستان‌شناسان و مدرسان رشته‌های تاریخ هستند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.