«دولت به جای ورزشگاه رفتن زنان، نگران گرانی نان باشد»

یکشنبه, 19ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

شیما شهرابی

شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اعلام کرد به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مراجع تقلید شیعه ساکن قم، مصوبه در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «غیرضروری» دانسته است

دو روز پیش شورای فرهنگی، اجتماعی زنان اعلام کرد به دلیل مخالفت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مراجع تقلید شیعه ساکن قم، مصوبه در زمینه حضور زنان در ورزشگاه‌ها را «غیرضروری» دانسته و این موضوع را از دستور کار خود خارج کرده است.

پیش از مکارم شیرازی، آیت الله محمدعلی علوی گرگانی، دیگر مرجع تقلید شیعه ساکن قم هم گفته باید باید حتما جلوی ورود زنان به ورزشگاه گرفته شود.

مکارم شیرازی نیز هفته گذشته در درس خارج از فقه خود، با اشاره به این که حضور زنان در ورزشگاه‌ها خواه ناخواه مفسده در پی دارد گفته: « این طرح در دولت قبل نیز مطرح شد، اما هم رهبری و هم مراجع مخالفت کردند، از هم متاسفانه برخی با وجود اطلاع از این کار به دنبال تصویب آئین نامه هستند.» او توصیه کرده دولت به جای نوشتن آئین‌نامه در این باره فکری به حال گرانی نان کند.

اشاره مکارم شیرازی به تلاش های سال ۸۵ دولت احمدی نژاد است که با مخالفت گسترده مراجع تقلید مواجه شد. احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق درباره این مخالفت ها گفته است:‌ «رهبری گفتند در دولت های دیگر به خاطر اینکه سواستفاده و بهره برداری سیاسی ممکن بود بشود، اجازه ندادم ولی ایشان به بنده اجازه دادند. بعد چون فضا خراب شد، ایشان فرمودند موضوع را جمع کنید، چون فعلا مساله اول مملکت این نیست.»

سال ۹۴ هم دولت روحانی در این زمینه فعال شد، وزارت ورزش آیین نامه ای را تنظیم و تلاش کرد که از طریق شورای عالی امنیت ملی موضوع را پیش ببرد. در کشاکش این تلاش ها، انتشار نظرات مخالف ۵ مرجع تقلید (مکارم شیرازی، علوی گرگانی، گرامی، نوری همدانی و صافی گلپایگانی) سبب شد که بحث به حاشیه برود.

در تازه ترین نمونه، مخالفت مراجع تقلید سبب شد که شورای فرهنگی اجتماعی زنان که «تعیین سیاست حضور زنان در ورزشگاه‌ها» را دستورکار آخرین جلسه اش بوده، بی خیال موضوع شود و پرونده را ببندد. روابط عمومی این شورا در خصوص این تصمیم به «ایران وایر» می‌گوید: «نظر مراجع برای این شورا از اهمیت زیادی برخوردار است و این تصمیم با توجه به نظر مراجع گرفته شده است.»

از زمان اعلام این خبر بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند، به عقیده برخی کاربران تصمیم‌گیری بر مبنای نظر یک مرجع تقلید فقط برای مقلدان آن مرجع تقلید کارآمد است و در مورد همه افراد جامعه کارآیی ندارد. روابط عمومی در پاسخ به این موضع‌گیری فقط یک جمله می‌گوید: «ایشان مرجع تقلیدی هستند که مورد احترام تمام مراجع تقلید هستند. ما به ایشان احترام گذاشته‌ایم.» او حاضر به توضیح بیشتر نیست.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم اما تصمیم شورای فرهنگی و اجتماعی زنان را در خصوص کنار گذاشتن این مصوبه اشتباه می‌داند. او به «ایران وایر» می‌گوید: «این شورا کاملا اشتباه کرده. این شورا باید تابع قانون باشند. قانون هم زیر نظر مجلس و شورای نگهبان و … است. یک مرجع تقلید حداکثر برای مقلدان خودش می‌تواند فتوا دهد، آن ‌هم اگر با حکم حکومتی در تقابل نباشد. اگر حکم حکومتی در کنار آن باشد، فتوای مرجع برای مقلدانش هم کنار می‌رود.»

به گفته او حرف‌های مکارم شیرازی فتوا هم نبوده: « حرف ایشان فتوا نبوده و یک نظر شخصی بوده، حتی اگر کسی که مقلد ایشان باشد هم لازم نیست به این فتوا عمل کند. اگر فتوا هم می‌داد، فقط هم فقط برای مقلدان خودش اجرا می‌شد و نمی‌توان همه زن‌های جامعه را از یک حق به خاطر فتوای آقای مکارم محروم کرد.»

به اعتقاد این روحانی هیچ مبنای شرعی وجود ندارد که ورود به زنان در ورزشگاه را‌ حرام بداند: «نباید به این موضوع بی‌اهمیت بود و باید این قصه را حل کرد. اگر حل نکنیم و بگذریم و بگوییم الان در الویت نیست، کار غلطی است. شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده رویه غلطی را در پیش گرفته است.»

شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده، یکی از شوراهای تخصصی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی است که به منظور سیاستگذاری در مسائل فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده تشکیل شده است. اکثر اعضای آن نمایندگان نهادهای وابسته به رهبر جمهوری اسلامی هستند. روسای سه قوه، حوزه علمیه قم و شورای عالی انقلاب فرهنگی دو نماینده و برخی نهادهای دیگر یک نماینده در این شورا دارند. برای آشنایی با نوع نگاه اعضای این شورا به حقوق زنان، سراغ کارنامه و نظرات سه نفر از اعضای این شورا رفته‌ایم.

زهرا آیت‌اللهی رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و خانواده است. او مهر ماه امسال اعلام کرده بود که موضوع ورود زنان به ورزشگاه‌ها در دستور کار این شورا قرار گرفته است. او حاضر به گفت و گو با «ایران وایر» نیست و مدیر دفترش می‌گوید: «خانم دکتر می‌گویند نظر شورا از طریق روابط عمومی منتقل شده و می‌شود.» او تحصیلات حوزوی دارد و مدتی به عنوان مسئول واحد خواهران نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه تهران حضور داشته. او از مخالفان سر سخت اجرای سند ۲۰۳۰ بود. او در برنامه تلویزیونی «جهان آرا» گفته بود: «سند۲۰۳۰ متضمن اشاعه همه فرقه‌ها از جمله بهاییت است.» سال گذشته نظرات زهرا آیت‌اللهی در خصوص ازدواج دختران با انتقاد فعالان حوزه زنان و کودکان رو به رو شد. او در گفت وگو با «ایرنا» از ازدواج دختر بچه‌ها حمایت کرده بود و گفته بود نباید مانع ازدواج دختران سیزده ساله شویم. او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفته بود: «اینکه دختران با خانواده همسرشان برخورد داشته باشند واجب تر است تا بخواهند انواع و اقسام فرمول های شیمی، فیزیک و ریاضی را یاد بگیرند.»

فرشته روح‌افزا معاون شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده است. تماس با او هم موفقیت آمیز نیست، اما مروری بر حرف‌های او، مواضع روح افزا را درباره ورود زنان به استادیوم کاملا روشن می‌کند. او دو سال پیش در جمع زنان اصولگرا گفته بود: « متأسفانه امروز در همه جا گفته می‌شود باید زن‌ها اجتماعی و دارای اشتغال باشند و به ورزشگاه‌ها بروند و سوت بزنند.» او در بخش دیگری از حرف‌هایش گفته بود: »در دنیایی هستیم که زن در منجلاب بدی‌های گم شده و ارزش و جایگاه خود را از دست داده و حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی و اقتصادی بیش تر جنبه نمایشی پیدا کرده است در حالی که به گفته مقام رهبری، حق زن، حق مادری، همسری، آرامش دادن به خانواده و پوشش است نه این که جنبه ستایش جنس و مدل شدن را پیدا کنند.»

روح افزا از مخالفان اجرای اصلاح ماده قانونی ۱۰۴۱ و بالا رفتن سن ازدواج دختران هم هست. او درباره اصلاح این قانون به خبرگزاری «میزان» گفته: « چیزی که به عنوان اصلاح از آن یاد می‌کنند، به نظر خودشان اصلاحیه است و به وضوح می‌توان ردپای نگرش غربی و فمینیستی را در این اصلاحیه دید. اگر این نمایندگان مجلس می‌خواهند جلوی خطرات احتمالی ازدواج در سن ۱۳ سالگی را بگیرند، بهتر است بگویند چرا جلوی خطرات قطعی که برای دخترانی که در سنین بالا هنوز موفق به ازدواج نشده‌اند را نمی‌گیرند.»

پس از انتشار عکس تاتوی دست ترانه علیدوستی و توضیح این بازیگر درباره نماد فمنیسم، فرشته روح افزا خواستار برخورد قضایی با این بازیگر شد:« قوه قضاییه باید حتما به این موضوع ورود کند، زیرا کسی حق ندارد از یک گروه که رفتاری خلاف انسانیت و شرع را تبلیغ می کند به این شکل حمایت کند. نباید اجازه داد این افراد در فرهنگ ما نفوذ کنند. نیست را اشاعه می دهند در واقع نشانه گروه‌های حامی سقط جنین یا به تعبیر صحیح‌تر کشتار عامدانه کودکان را ترویج می‌کنند.»

کبری خزعلی، رئیس سابق این شورا و از اعضای فعلی شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و خانواده است. او به «ایران وایر» می‌گوید: «من نظرم را در این خصوص در توئیتر نوشته‌ام و حرف دیگری ندارم.» گوشی تلفن را قطع می‌کند. او در صفحه توییترش نوشته: «الویت زنان نخبه و محقق و کارمند و دانشجوی ما مطالبه عمل به سیاست‌های آموزش عالی مصوب نظام در حمایت از ارتقای علمی و اجتماعی آن‌هاست یا تماشاچی شدن برای ورزش مردان!»

تعدادی از کاربران در توئیتر به او پاسخ داده‌اند. یکی از آن‌ها نوشته: «به عنوان یک نخبه، محقق، کارمند و دانشجو باید بگم ورود آزاد زنان به استادیوم و حذف هر گونه جنسیت گرایی اولویت من است.» دیگری نوشته: «تناقضی با هم ندارند. چرا فکر می‌کنین یکی ناقض دیگری است.»
از: ایران وایر


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.