سکوت درباره نتیجه مذاکره وزیر خارجه انگلیس با مقامات ایرانی برای آزادی نازنین زاغری

دوشنبه, 20ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

نازنین زاغری

رییس دادگاه انقلاب تهران به خبرگزاری فارس گفت دادگاه نازنین زاغری، زندانی دوتابعیتی که قرار بود روز ۱۹ آذر ماه یک روز پس از سفر بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا به ایران برگزار شود، تشکیل نشده است. حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران با غیرمستقیم خواندن نازنین زاغری به فرد «بسیار گستاخ» گفت: ««از آنجا که این افراد بسیار گستاخ هستند،‌این احتمال وجود دارد که در آینده تخلفی از آنها سر بزند یا اینکه جرم جدیدی از آنها کشف شود که نیاز به تشکیل دادگاه باشد اما امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.» این رییس دادگاه همچنین گفت: «رسانه‌های غربی مطالب خلاف واقع و کذبی را منتشر می‌کنند.»

حجت‌الاسلام موسی غضنفرآبادی، رییس دادگاه انقلاب تهران در این گفتگو برگزاری دادگاه نازنین زاغری را به شرط و شروطی که اگر «افراد بسیار گستاخ» «در آینده تخلفی از آنها سر بزند» موکول کرده است.

در همین روز بوریس جانسون، وزیر امور خارجه بریتانیا با حسن روحانی رییس جمهور ایران ملاقات کرد. طبق خبرهای از پیش منتشر شده قرار بود بوریس جانسون با حسن روحانی و دیگر مقامات ایرانی درباره آزادی نازنین زاغری، شهروند دوتابعیتی مذاکره کند اما هیچ خبری از مذاکره برای آزادی این زندانی و نتیجه آن تاکنون منتشر نشده است. جانسون ایران را در حالی روز ۱۹ آبان ماه ترک کرد که در جمع خبرنگاران هیچ صحبتی درباره احتمال آزادی او نکرد.

روزنامه گاردین روز ۱۹ آذر ماه نوشت بوریس جانسون ایران را بدون هیچ موافقتی برای آزادی نازنین زاغری ترک کرد. بوریس جانسون که روز ۱۸ آذر ماه برای سفر دو روزه به ایران سفر کرده بود، طبق خبرهای از پیش منتشر شده قرار بود درباره آزادی نازنین زاغری با مقامات ایرانی صحبت کند. او در طی این دو روز با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران، علی لاریجانی رییس‌ مجلس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت‌ ملی و حسن روحانی، رییس جمهور ایران ملاقات کرد.

روزنامه گاردین به بیانیه‌ای کوتاهی که پس از یک ساعت ملاقات بوریس جانسون با حسن روحانی منتشر شده، اشاره کرده که در این مذاکره درباره ایجاد محدویت‌هایی توسط بریتانیا و امریکا برای بانک‌داری ایران و همچین نگرانی بریتانیا از وضعیت شهروندان دو تابعیتی زندانی در ایران گفتگو شده است. اما اطلاع بیشتری از این مذاکرات در دست نیست.

همچنین خبرگزاری‌های داخلی نیز درباره دیدارهای جانسون با مقامات ایرانی هیچ اشاره‌ای به مذاکره برای آزادی نازنین زاغری نکردند و بیشتر خبرها به برداشتن موانع بانکی و وضعیت منطقه‌ای ایران و ادامه برجام پرداختند.

ریچارد راتکلیف همسر نازنین زاغری در روزملاقات ظریف با جانسون در گفت‌وگو با روزنامه تلگراف با اشاره به اینکه همسرش بر خلاف انتظار به دادگاه احضار نشده، گفت «او امروز بسیار احساس راحتی می کرد، انگار وزنی از روی او برداشته شده است.»

بوریس جانسون ۱۱ آبان ماه در پارلمان بریتانیا در انتقاد از حکم خانم زاغری گفته بود نازنین زاغری تنها مشغول آموزش روزنامه‌نگاری به ایرانیان بوده است. سه روز پس از این گفته روز شنبه ۱۳ آبان ماه نازنین زاغری از بند زنان زندان اوین به دادگاه انقلاب منتقل و در آن‌جا با به اتهام تبلیغ علیه نظام متهم شد.

کمپین تلاش برای آزادی نازنین زاغری نوشت در دادگاه به وا گفته شده سخنان وزیر خارجه بریتانیا سندی است که اثبات می‌کند او به منظور دیگری به ایران سفر کرده بوده است.

پس از اظهارات جانسون، خانواده نازنین زاغری و بنیاد رویترز به شدت به آن اعتراض کرده و آن را خلاف واقع دانستند و خواستار عذرخواهی وزیر امور خارجه بریتانیا شدند که وضعیت این زندانی را در ایران به خطر انداخته است.

مدتی بعد خبرهای از تصمیم دولت بریتانیا به پرداخت ۴۰۰ میلیون پوند بدهی خود به ایران در ازای آزادی نازنین زاغری منتشر شد. اگرچه پس از آن مقامات ایران و بریتانیا، ارتباط پرداخت بدهی دولت بریتانیا به ایران در ازای آزادی خانم زاغری را رد کردند.

با این حال یک دیپلمات بریتانیایی که نامش ذکر نشده بود در گفتگو با روزنامه تلگراف در تاریخ ۲۶ آبان ماه گفته بود :«آن‌ها از ایران می‌ترسند خانم زاغری راتکلیف را به عنوان «وثیقه‌ای» برای این بدهی نگه دارند.»

بدهی ۴۰۰ میلیون پوندی دولت بریتانیا به دولت ایران مربوط به حکومت محمدرضا پهلوی، آخرین شاه ایران در دهه ۱۹۷۰ است. در آن زمان این دو دولت قرارداد فروش تانک‌های «چیفتن» امضا شد که بر اساس آن باید دولت بریتانیا ۱۷۵۰ تانک چیفتن و خودروی زرهی به ایران تحویل می‌داد. شاه ایران مبلغ ۶۵۰ میلیون پوند برای این تعداد پرداخت کرد با این حال فقط ۱۸۵ تانک به ایران تحویل داده شد و پس از انقلاب و اشغال سفارت آمریکا در تهران و قطع رابطه دو کشور بقیه تانک‌ها به ایران داده نشد در حالی که دولت بریتانیا پول کامل را دریافت کرده بود.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی– بریتانیایی و مدیر پروژه‌های بنیاد تامسون رویترز در تاریخ ۱۷ مارس ۲۰۱۶ برای سال نو ایرانی به همراه خانواده اش به ایران سفر کرد اما در تاریخ ۱۵ فروردین ماه (سوم آوریل) در«فرودگاه امام خمینی» زمانی‌ که به همراه کودک ۲۲ ماهه‌اش قصد داشت به انگلستان بازگردد، توسط ماموران سپاه پاسداران بازداشت و پس از آن به مکان نامشخصی در کرمان منتقل شد. خانم زاغری چند ماه بعد به بند ۲۲–الف سپاه پاسداران در زندان اوین منتقل شد و در اوایل دی ماه ۱۳۹۵ به بند زنان این زندان منتقل شد. او روز ۱۶ شهریورر ماه (۶۶سپتامبر ۲۰۱۶۶) به پنج سال حبس در دادگاه انقلاب محکوم شد و این حکم در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. همچنین تقاضای تجدید نظر در این حکم از سوی دیوان عالی کشور نیز رد شد.

علاوه بر نازنین زاغری، حداقل دو زندانی ایرانی– بریتانیایی دیگر به نام‌های رویا صابری‌نژاد نوبخت و کمال فروغی با حکم‌های متفاوت در زندان اوین به سر می‌برند. کمال فروغی، ۷۸ ساله از اربهیشت ۱۳۹۰ در زندان اوین به سر می‌برد و با هفت سال حبس محکوم است. همچنین خانم رویا صابری‌نژاد نوبخت در سال ۱۳۹۲ پس از سفر به ایران بازداشت و به پنج سال حبس محکوم شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.