ادامه تبعیض علیه سنی‌مذهبان ایران به علت “کارشکنی عناصر افراطی”

چهارشنبه, 22ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

در جمهوری اسلامی تبعیض علیه سنی‌مذهبان ادامه دارد. بخشنامه دولت به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها درباره استفاده از نخبگان اقلیت‌ها حاصلی نداشت. دلیل آن کارشکنی “نفوذ بخشی از عناصر افراطی در بدنه دولت” عنوان شده است.

علی یونسی، مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب روز دوشنبه (۲۰ آذر/ ۱۱ دسامبر) در مصاحبه با روزنامه نوبنیاد “جامعه فردا” ضمن تائید تبعیض علیه سنی‌ها می‌گوید که از نخبگان‌ اهل سنت در بدنه دولت استفاده نمی‌شود.او اعتراف می‌کند که “بخشی از عناصر افراطی در سازمان‌های دولتی و حکومتی نفوذ کرده‌اند و کارشکنی می‌کنند”. به گفته یونسی اینها قدرت زیادی دارند و دولت باید با آن “شجاعانه” مبارزه کند.

علی یونسی دولت را فرا می‌خواند که از نخبگان سیاسی کردها، بلوچ‌ها، عرب‌ها و سایر اقوام و مذاهب در دولت استفاده کند. او ادامه می دهد: «اقلیت‌ها توقعات زیادی ندارند، آنها انتظار رئیس‌جمهور شدن ندارند و حتی اگر چنانچه فرصت وزیر شدن پیدا نمی‌کنند، لااقل معاون وزیر شوند. دولت باید با شهامت مقابل افراطی‌گری برخی افراد و حتی روحانیون بایستد و از نخبگان اقلیت‌ها در رده‌های بالای دولت استفاده کند.»

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب خاطرنشان می‌کند: «دولت بخشنامه جامع و کاملی را به وزارتخانه‌ها و سازمان‌های زیردستش صادر کرده و دستور داده تا از شایستگان و نخبگان صالح اقلیت‌ها و اقوام استفاده شود اما متأسفانه در همین بدنه دولت مقاومت‌ها و کارشکنی‌هایی صورت می‌گیرد.»

بی‌حاصلی بخشنامه دولت و نامه رهبر

این مسائل از طرف مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و مذاهب زمانی مطرح می‌شود که دولت حتی استانداران و معاونان آنان را هم منصوب کرده و در استان‌های مناطق قومی سنی‌نشین چون کردستان، ترکمن‌صحرا و استان سیستان و بلوچستان نه تنها استاندار، بلکه معاونان بومی هم منصوب نکرده است.

برخی از روحانیان سنی در مصاحبه با دویچه وله گفتند که ممنوع‌‌الخروج هستند و حتی حق سفر در داخل کشور را هم ندارند. اینها تائید می‌کنند که صدور بخشنامه دولت و نامه رهبر هم به بهبود وضعیت سنی‌ها یا مشارکت نخبگان سنی در بدنه دولت کمکی نکرده است.

گفتنی است که پیش از این مولانا عبدالحمید در نامه‌ای خطاب به علی خامنه‌ای، خواستار فرمان رهبر جمهوری اسلامی برای استفاده از اهل سنت در سطوح ارشد مدیریتی و “آزادی‌های بیشتر دینی” شده بود. آیت الله خامنه‌ای برای نخستین بار به نامه عبدالحمید پاسخ داد. در بخشی از پاسخ رهبر به نامه عبدالحمید آمده بود: «همه ارکان جمهوری اسلامی موظفند بر اساس معارف دینی و قانون اساسی هیچگونه تبعیض و نابرابری بین ایرانیان از هر قوم و نژاد و مذهبی روا ندارند.»

حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان می‌گوید بعد از نامه رهبری هم در وضعیت اهل سنت تغییری ایجاد نشده است. او در مصاحبه با دویچه وله (فارسی) تاکید می‌کند: «مطلقا بعد ازاین نامه تغییری ایجاد نشده و حتی در بسیاری از ارگان‌های تحت نظر رهبری هم تبعیض حاکم است. رهبری می‌تواند این تغییر را از ارگان‌هایی که زیر نظر او اداره می‌شوند، شروع بکند. در این ارگان‌ها کسی از اهل سنت نیست. بنابراین وعده‌ها فقط در مرحله حرف باقی مانده است.»

حسن امینی: هفت سال  پیش ممنوع‌الخروج شدم

حسن امینى، حاکم شرع مردمى کردستان هفت سال ممنوع الخروج است

این روحانی سنی در ادامه صحبت‌های خود تاکید می‌کند: «من ممنوع‌الخروج شدم و هر سال از طرف مدرسه دینی دارالعلوم در زاهدان مراسمی تحت عنوان “ختم بخاری” برگزار می‌شود که حق مشارکت در آن را ندارم و از طرف وزارت اطلاعات هشدار می‌دهند که اگر به آنجا رفتید و دچار مشکل شدید خودتان مقصر هستید. به ما می‌گویند که به مصلحت نیست که به این مراسم برویم. من حدود ۷ سال است که اجازه خروج از کشور را ندارم و حتی نگذاشتند زیارت حج عمره را انجام دهم.»

امینی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان می‌کند که نسبت به بهبود وضعیت سنی‌ها در ایران خوش‌بین نیست.

با ادامه تبعیض‌ها وحدت شیعه و سنی ممکن نیست

دکتر جلال جلالی‌زاده نماینده کرد در مجلس ششم هم می‌گوید: «چهل سال است دم از وحدت (شیعه و سنی) می‌زنیم اما به یکدیگر اعتماد نداریم، از آرای اقوام و مذاهب استفاده می‌کنیم اما به محض اخذ رای به آنان می‌گوئیم دست‌تان درد نکند کارتان تمام شد بروید دنبال کارتان؛ حتی یک پست تشریفاتی مشاور رئیس جمهور در امور اهل‌سنت در زمان آقای احمدی‌نژاد وجود داشت که آن‌هم برداشته شد. این همه کنفرانس وحدت که در تهران برگزار می‌شود، اگر یک مهمان خارجی درخواست نمود که مرا به مسجد اهل‌سنت ببرید، در شهری که بیش از یک ملیون اهل‌سنت دارد در پاسخ چه می‌گوییم؟»

این نماینده مجلس می‌گوید: «اگر به دنبال وحدت واقعی در بین همه‌ی ایرانیان هستیم، بهترین کار برداشتن تبعیض و حذف نگاه امنیتی و مشارکت همه‌ی ایرانیان در اداره امور و اعتماد متقابل است.»

گرگیج: از اهل سنت چهره کریه نشان ندهید!

بیشترین انتقاد به تبعض علیه سنی‌ها از طرف مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر، است. او به توهین‌هایی اشاره می‌کند که سبب نارضایتی بیشتر سنی‌ها می‌شود: «در گوشه و کنار کشور به مقدسات ما توهین می‌کنند که در آخرین مورد آن به نقل از ایسنا در نقاطی از کشور عیدالزهرا و مراسم عمرکشان برگزار می‌کنند، به طوری که خود علمای شیعه به آن اعتراض داشتند. پس چطور با وجود برگزاری چنین مراسم و توهین‌هایی وحدت به وجود بیاید؟ آیا دین فحاشی است؟ آیا توهین به مقدسات دیگران جزو دین است؟ درحالیکه خداوند حتی ناسزاگویی به یک بت را هم ناجایز دانسته است.»

مولانا محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر

مولانا گرگیج در ادامه خطاب به علما و مراجع عظام گفت: «سکوت مراجع عظام و علما در برخورد با چنین مسائلی معنایی ندارد و باید با افراد افراطی و تندرو، از هر قشر و گروهی که باشند، برخورد نمایند.»

مولانا محمد حسین گرگیج انتقاد می‌کند: «از اهل‌سنت  چهره کریه نشان ندهید، به خلفای ثلاثه و صحابه توهین نکنید و آنها را ظالم  جلوه ندهید که در چنین صورتی وحدتی ایجاد نخواهد شد. تا چنین آسیب‌هایی باشد هزاران هفته وحدت و کنفرانس بگیریم فایده ندارد».

رویگردانی اهل سنت از اصلاح‌طلبان

حبیب‌الله سربازی، مسئول “کمپین فعالین بلوچستان” که درباره اهل سنت کشور گزارش می‌دهد، تائید می‌کند که اوضاع اهل سنت نسبت به قبل بدتر شده است. او در گفت‌وگو با دویچه وله می‌گوید: «حسن روحانی علیرغم اصرار و درخواست‌های مکرر رهبران اهل سنت برای چهارساله دوم خود نیز استانداران اهل سنت را برای استان‌های سنی‌نشین تعیین نکرد.»

به گفته سربازی ادامه فشار بر مدارس دینی اهل سنت و جلوگیری از سفر مولانا عبدالحمید و دیگر رهبران اهل سنت به استان‌های دیگر نشان می‌دهند که “در بر همان پاشنه می‌چرخد” و حسن روحانی نخواسته و شاید نتوانسته به وعده‌های انتخاباتی خود عمل کند. او تاکید می‌کند که این مسئله باعث نا‌امیدی در بین اهل سنت شده است، تا جایی که مولانا عبدالحمید گفته است اگر اصلاح‌طلبان نتوانند و نخواهند به خواسته‌های آنها جامه عمل بپوشانند در انتخابات بعدی احتمال رای به اصولگرایان وجود دارد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.