احمدرضا جلالی از زندان اوین: «هیچ اتهامی را در مورد جاسوسی تأیید نکرده‌ام»

چهارشنبه, 29ام آذر, 1396
اندازه قلم متن

احمدرضا جلالی، پزشک زندانی، در یک تماس تلفنی اتهاماتی که از سوی وزارت اطلاعات به او وارد آمده را تکذیب کرده است.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران، احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر، در پی بخش فیلمی منتسب به «اعترافات جلالی» در پیامی از زندان اوین عنوان کرد: «بنده درهیچ‌یک از بازجویی‌ها و هیچ جای این ویدیو به انتقال اطلاعات به این گروه اروپایی اعتراف نکرده‌ام و اساسا اطلاعاتی هم در اختیار نداشته‌ام. در این فیلم فقط درخواست‌های این گروه نمایش داده شده و پاسخ‌های من به این درخواست‌ها حذف شده‌اند»

این پژوهشگر می‌گوید که برای انجام فیلمبرداری، چندین ماه او را در سلول انفرادی بدون دسترسی به وکیل و بازپرس و بدون اجازه تماس با خانواده نگه داشته‌اند.

او هم‌چنین در این تماس تلفنی از ده‌ها مورد تهدید علیه خود و اعضای خانواده‌اش خبر داده است.

طبق اظهارات جلالی وی را بدون رضایت مقابل دوربین قرار داده‌اند تا مطالب دیکته شده توسط ماموران وزارت اطلاعات را تکرار کند. این پژوهشگر از مدتی پیش تحت درمان با داروهای آرام‌بخش توسط پزشکان بند قرار داشته است.

در این فایل صوتی جلالی می‌گوید: «درست قبل از فیلمبرداری، بازجوها لباس‌های مرا آورده‌اند و قسم خورده‌اند که بعد از فیلمبرداری و ظرف دو ساعت آزاد خواهم شد و به سوئد برمی‌گردم.»

جمهوری اسلامی با پخش اعترافاتی ضبط‌شده از احمدرضا جلالی که تحت‌ فشارروانی و سلول انفرادی درازمدت اخذ شده، مدعی شد که این پزشک و پژوهشگر زندانی در انتقال اطلاعات مربوط به چند محقق هسته‌ای ترور شده ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

در اعترافات تلویزیونی بخش شده از احمدرضا جلالی که از سوی وزارت اطلاعات تهیه شده، این پژوهشگر زندانی عنوان می‌کند که در زمان تحصیل در اروپا، از سوی فردی برای جذب در سرویس اطلاعات خارجی در ازای دریافت شهروندی یک کشور اروپایی، پیشنهاد شغلی دریافت کرده است.

در این ویدئو که ترکیبی از اظهارات آقای جلالی و یک فرد اطلاعاتی است، ادعا شده که این پزشک زندانی در انتقال اطلاعات منجر به ترور چند محقق ایرانی به اسرائیل نقش داشته است.

احمدرضا جلالی، استاد و پژوهشگر مدیریت حوادث مترقبه و دارای اقامت سوئد است. او فوق دکتری خود را در رشته مدیریت بحران در دانشگاه پیه مونتو ایتالیا گرفته و پس از آن به همراه همسر و دو فرزنش ساکن کشور سوئد شدند. آقای جلالی در تاریخ پنجم اردبیهشت ماه ۱۳۹۵ پس از سفر به ایران به قصد شرکت در یک کنفرانس علمی توسط ماموران وزارت اطلاعت دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد.

در مهرماه سال جاری شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برای احمدرضا جلالی حکم اعدام صادر کرد.

به دنبال صدور این حکم عباس جعفری دولت آبادی مدعی شد که «یکی از اقدامات محکوم‌علیه، اعلام نشانی و برخی مشخصات سی نفر از افراد شاخص پروژه‌های تحقیقاتی، نظامی و هسته‌ای به افسران اطلاعاتی موساد بوده است.»

احمدرضا جلالی در ماه آگوست نامه‌ای از داخل زندان به زبان انگلیسی نوشته که در روزهای اخیر، پس از اعلام حکم دادگاهش منتشر شد. احمدرضا جلالی در این نامه با عنوان «چرا من از سوی وزارت اطلاعات بازداشت شدم؟» به طور کامل توضیح می‌دهد که به دلیل همکاری نکردن با وزارت اطلاعات برای جاسوسی به نفع ایران بازداشت و سپس تهدید به اعدام شده است..


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.