رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان: زیرساخت‌ علمی برای ردیابی حرکت‌ گسل‌ها نداریم/ ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری بسیار کم است

شنبه, 2ام دی, 1396
اندازه قلم متن

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان با اشاره به وقوع زلزله در تهران گفت: مشکل اصلی ما این است که تجهیزات لازم برای شناسایی و زیرساخت‌های علمی برای ردیابی حرکت‌ گسل‌ها نداریم. همچنین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری ما به نسبت وسعت خطری که وجود دارد، بسیار کم است.

حسام نراقی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه مقامات مسئول در سازمان‌های متولی مدیریت بحران متخصص نیستند، گفت: مدیران ما در سازمان‌های مسئول در زمان بحران بیشتر مدیران سیاسی هستند. در عکس‌های منتشرشده از جلسات مدیریت بحران زلزله تهران تنها چیزی که مشاهده می‌شود، این است که مدیران در حال گفت‌وگو هستند.

او ادامه داد: برگزاری جلسات و تصمیم‌گیری‌ها باید قبل از بروز بحران انجام شود و در زمان بحران برنامه‌ها اجرا شود، متاسفانه وقتی از قبل برنامه‌ای نداریم و کاری انجام نمی‌دهیم در زمان بروز بحران نمایش کار را بازی می‌کنیم و متاسفانه دستگاه‌های نظارتی ما نیز به خوبی عمل نمی‌کنند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان تصریح کرد: شورای عالی مدیریت بحران باید به طور منظم جلسات خود را برگزار کند، اما متاسفانه جلسات مداوم تشکیل نمی‌شود و مستنداتی در این زمینه وجود ندارد. باید سازمان‌‌های مسئول گزارش‌ها و مستندات خود را ارائه دهند و بگویند نتیجه اقداماتی که ادعا می‌کنند، انجام داده‌اند؛ چه بوده است؟

نراقی با بیان اینکه مطالبه‌گری ما از سازمان‌های مسئول باید آگاهانه و نه از روی غرض‌ورزی باشد، گفت: متاسفانه مقامات مسئول ما کار نکردند یا کم‌‌کار کرده‌اند. اقدامات باید سنجیده و براساس آن کارهای اساسی انجام شود.

وی با اشاره به مدیریت بحران در زلزله چهارشنبه شب در تهران گفت: خصوصیت و ماهیت شرایط اضطراری این است که هرج و مرج و بهم‌ ریختگی ایجاد می‌کند، اما مسئله مهم این است که این هرج و مرج و ناهماهنگی چه مدت زمانی ادامه پیدا می‌کند و چه زمانی به حالت نظم برگردد. یکی از معضلاتی که ما در زلزله تهران با آن مواجه بودیم این بود که مقامات بی‌ربط درباره این موضوع نظر دادند.

او با بیان اینکه در زلزله تهران افرادی که کارشناس نبودند، اظهار نظر می‌کردند، ادامه داد: در این زلزله نیز شاهد بودیم که فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی اطلاع‌رسانی مردم بودند. وب‌سایت سازمان‌های مسئول هیچ نوع اطلاع‌رسانی در این زمینه نداشتند و در فضای تلگرام پیام‌هایی به اسم افراد و سازمان‌ها منتشر می‌شد که سندیت و صحت نداشت.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان خاطرنشان کرد: یکی از دلایل آشفتگی که در زلزله چهارشنبه شب تهران با آن مواجه بودیم این است که مردم نمی‌دانستند از کجا باید اطلاعات و اخبار را دریافت کنند. صداوسیما در زلزله دو شب گذشته قصد اطلاع‌رسانی داشت، اما با هیجانی که مجری برنامه با لحن بیانش ایجاد کرده بود و زیرنویس‌هایی که بعضا پر از اشتباه بود، باعث شده بود تا مردم بیشتر دچار استرس شوند.

نراقی خاطرنشان کرد: رفتارهای غلط و اشتباه مجریان نشان دهنده این است که هیچ سناریویی برای این مواقع نوشته نشده است و درباره چنین موضوعاتی فکر نشده است.

او با بیان اینکه این زلزله ممکن است پس لرزه یا زلزله‌های دیگری نیز به همراه داشته باشد، گفت: متخصصان زمین‌شناسی باید اطلاعات دقیق در این زمینه را بیان کنند، اما مشکل اصلی ما این است که تجهیزات لازم برای شناسایی و زیرساخت‌های علمی برای ردیابی حرکت‌ گسل‌ها نداریم. همچنین ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری ما به نسبت وسعت خطری که وجود دارد، بسیار کم است.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان با بیان اینکه حدود سه هفته است که لرزش‌هایی در منطقه البرز دیده می‌شود، گفت: ما به شدت به ابزارها و تجهیزات لازم در این زمینه نیاز داریم و باید از سازمان‌های علمی و تخصصی حمایت لازم انجام شود.

او ادامه داد: زلزله چهارشنبه شب در تهران نشان داد که رسانه‌های اجتماعی بسیار می‌توانند موثر باشند، اما مردم تمایل دارند اطلاعات و اخبار را از سازمان‌های متولی دریافت کنند. در حال حاضر ماهیت سازمانی کنار گذاشته شده و ماهیت فردی حاکم شده است و فرد است که تاثیرگذار شده و هدایت کننده است و جریان‌سازی می‌کند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان تصریح کرد: در مواقع بحران مردم عطش دانستن دارند. در این حادثه مردم به محض اینکه زلزله را احساس کردند از طریق اپلی‌کیشین موبایل مرکز لرزه‌نگاری متوجه شدت و مدت آن شدند و به دنبال اطلاعات سریع هستند.

نراقی ادامه داد: در سازمان‌هایی مانند هلال‌احمر و شهرداری در سطح محلی نیرو داریم، متاسفانه ساز و کار گزارش دهی از پایین به بالا درست نیست و باعث می‌شود که از بالا به پایین پیگیر گزارش بشوند. طبق استانداردهای مدیریت شرایط بحران اعلام آمارهای بحران زمان مشخص دارد. به طور مثال یک ساعت بعد از حادثه باید آمار مشخصی از مصدومان، تلفات و خسارات در دست باشد یا اینکه سه ساعت بعد از حادثه با اطمینان از این آمارها صحبت کنیم.

او تصریح کرد: اصرار و فشار رسانه‌ای و عطش مردم برای دانستن از یک سو و کم‌اطلاعی مقامات باعث می‌شود انتشار اخبار غیرموثق نیز در شرایط بحران شدت می‌یابد اگر سایت‌های موثق وجود داشته باشد که اطلاعات را به موقع در آن منتشر کنند و اعتماد مردم که مهمترین سرمایه اجتماعی است وجود داشته باشد با این مشکلات مواجه نخواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که باید در زمان بحران از سوی رسانه‌ها انجام شود این است که بهترین راهکار را به مردم ارائه دهند، اما زمانی که از قبل آموزشی در این زمینه وجود ندارد در زمان حادثه نمی‌توانیم به درستی عمل کنیم. مشکل ما این است که اقداماتی که باید از قبل انجام شود، انجام نشده و می‌خواهند در زمان بحران به درستی عمل کنند.

رییس هیات مدیره سازمان مردم نهاد انجمن امداد ایرانیان گفت: در سال‌های گذشته بودجه‌های میلیاردی صرف آموزش، دستورالعمل‌نویسی و دوره‌های آموزشی در داخل و خارج از کشور شده است و رسانه باید نتیجه این اقدامات را از سازمان‌های متولی مطالبه کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه سال‌هاست طرح‌هایی مانند امدادگر خانواده هلال‌احمر از سوی مردم مغفول مانده است، گفت: طرح‌هایی مانند آتش‌نشان داوطلب و … وجود دارد اما باید ببینیم که مردم چه اندازه در این طرح‌ها مشارکت داشته‌اند و چه میزان آموخته‌اند.

از: ایلنا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.