کاهش چشمگیر صادرات گاز ترکمنستان به ایران

چهارشنبه, 11ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

gaz

جواد اوجی، مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران، می‌گوید که ترکمنستان از ابتدای سال جاری خورشیدی تاکنون ۴ میلیارد متر مکعب گاز به ایران صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، اوجی روز سه شنبه ۱۰ بهمن ماه اعلام کرد که هم‌اکنون روزانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان وارد ایران می‌شود.

واردات ۴ میلیارد متر مکعب گاز از ترکمنستان طی سال جاری در حالی است که ایران در سال گذشته خورشیدی ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان تحویل گرفته بود.

ترکمنستان در سال ۱۳۸۶ با قطع گاز به ایران، استان‌های شمالی و خراسان را در وضعیت دشواری قرار داد. این کشور زمستان سال گذشته نیز صادرات گاز به ایران را از ۳۰ میلیون متر مکعب به ۱۰ میلیون متر مکعب کاهش داد و بنا بر گزارش خبرگزاری مهر از قول رستم قاسمی وزیر نفت ایران در آذرماه سال جاری، ترکمنستان برای دومین بار صادرات گاز به ایران را قطع کرده بود.

بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۷، قیمت پایه گاز صادراتی ترکمنستان به ایران ۴۲ دلار برای هر هزار متر مکعب تعیین شده بود، این قیمت برای سال ۸۵ به ۷۵ دلار افزایش یافت و بعد از قطع صادرات گاز این کشور به ایران در سال ۸۶، قیمت گاز وارداتی ایران از ترکمنستان به ۱۴۰ دلار افزایش یافت. هم اکنون قیمت گاز صادراتی ترکمنستان به ایران و فرمول محاسبه آن برای عموم معلوم نیست و محرمانه نگاه داشته می‌شود.

ترکمنستان از طریق دو خط لوله «کرپچه – کردکوی» و «دولت‌آباد- سرخس- خانگیران» که به ترتیب از سال ۱۹۹۶ و ۲۰۱۰ به بهره‌برداری رسیده‌اند، بر اساس قرارداد متعهد است که صادرات گاز به ایران را از هشت میلیارد متر مکعب به ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در سال (۳۸ میلیون متر مکعب در روز) برساند.

آقای اوجی در بخش دیگری از گفته‌های خود اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری صادرات گاز ایران به ترکیه به ۷,۷ میلیارد متر مکعب رسیده است. بر اساس قرارداد سال ۱۹۹۶ ایران متعهد است سالانه ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کند.

جواد اوجی، مهرماه سال جاری نیز اعلام کرده بود عشق آباد از زمستان سال گذشته صادرات گاز به ایران را تا ۵۲ درصد کاهش داده و به ۱۵ تا ۱۸ میلیون متر مکعب در روز رسانده است.

ترکمنستان تاکنون بصورت رسمی درباره میزان صادرات گاز به ایران و علت کاهش آن اظهار نظر نکرده است، اما خبرگزاری مهر، ۲۸ آذرماه طی گزارشی از بدهی یک میلیارد دلاری ایران به ترکمنستان خبر داده بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری مهر، «مهم‌ترین مشکل ایجاد شده در تبادلات گازی دو کشور نحوه نقل و انتقال منابع مالی حاصل از خرید و فروش گاز طبیعی بوده که تاکنون راهکارهایی برای حل این معضل اجرایی نشده است».

هم‌اکنون بانک مرکزی ایران از طرف آمریکا و اروپا تحریم شده و انجام هرگونه معامله تجاری با استفاده از ارز دلار و یورو با ایران دچار اخلال شده است.

این موضوع ظاهرا سبب قطع گاز صادراتی ترکمنستان در آذرماه به ایران بوده است.

برخی رسانه‌های خبری ایران، ماه گذشته از مذاکره مقامات وزارت نفت ایران با ترکمنستان برای احیای واردات گاز از ترکمنستان و تفاهم دو طرف برای ایجاد سیستم تهاتری (کالا به کالا) به جای استفاده از ارز دلار برای پرداخت بهای گاز وارداتی از ترکمنستان خبر داده بودند.

خبرگزاری فارس دو هفته قبل، از قول یک منبع آگاه که نامی از وی برده نشد، از توافقات جدید گازی ایران و ترکمنستان خبر داد و گفت: واردات روزانه ۴۰ میلیون متر مکعب گاز به شرط تهاتر تجهیزات صنعت نفت و گاز تا چند روز آینده از سر گرفته می‌شود؛ به عبارتی، صادرات گاز ترکمنستان ترکمنستان به ایران از آذرماه تا دو هفته قبل عملا قطع بوده است.

اما اظهارات آقای اوجی نشان می دهد که هم اکنون ترکمنستان صادرات ۱۵ تا ۲۰ میلیون متر مکعب گاز به ایران را از سر گرفته است که حتی این میزان بسیار کمتر از متوسط صادرات گاز سال گذشته عشق آباد به ایران است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.