علیرضا نادر: چرا قیام ایران نخواهد مُرد

سه شنبه, 19ام دی, 1396
اندازه قلم متن

AppleMark

تحلیلی در پولیتیکو از علیرضا نادر، تحلیلگر ارشد در موسسه رند

ایران معاصر از زمان انقلاب مشروطیت صحنه تظاهرات و قیام ها و شورش های فراوانی بوده است. قیام سراسری دی ماه ۱۳۹۶ بزرگترین چالشی است که حکومت مذهبی ایران تا کنون با آن روبرو شده است.

خشم تظاهرکنندگان علیه آیت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، و کلیت نظام سیاسی و مذهبی حیرت آور بوده است. این تحول می تواند فرصتی کم نظیر برای واشنگتن به منظور افزایش اهرم فشار علیه تهران باشد.

حتی اگر این تظاهرات خاموش شود، خط جدیدی پشت سر گذاشته شده است که از آن بازگشتی نیست. دیوار ترس از رژیم جمهوری اسلامی فرو ریخته است. این نظام نه تنها مشروعیت خود را از دست داده است بلکه دیگر توان کنترل مردم از طریق خشونت را هم ندارد.

قیام کنونی ممکن است به سقوط فوری رژیم نیانجامد، اما ما شاهد درد مرگ جمهوری اسلامی هستیم. حتی اگر اعتراضات همین امروز به پایان برسد، یک گام به پیش در تقلا برای حکومتی مردمی، منتخب و دموکراتیک بوده است.

علی خامنه ای و حسن روحانی ممکن است خارجی ها را مقصر جلوه بدهند، اما دشمن آن ها مردم گرسنه و سرکوب شده ایران هستند. آن ها بیدار شده اند.
از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

۲ نظر

  1. به نظر من قیام کنونی به سقوط نظام نمی انجامد بلکه سقوط نظام باعث این قیام شد. دیگه نظامی باقی نمونده یه سری اتصالات برجا مونده که به امید بازوی توانای جوانان خوب میهن قطع شده و از کار خواد افتاد.

    زنده باد آزادی

  2. من در این مملکت زندگی می کنم در میان مردم با مطالب بالا کاملا موافق هستم حاکمیت کاملا مشروعیت خود را از دست داده با اینکه بیشتر خانواده ها به علت داشتن خانواده و فرزند نمی توانند خود را درگیر کنند ولی نه تنها از از جمهوری اسلامی خسته شده اند بلکه از دین گریزان هستند حکومت همیشه دل به راهپیمایی حکومتی خوش کرده ولی واقعیت این است که مردمی برای حکومت در راهپیمایی ها وجود ندارد بلکه اینها کارمندان دولت و دانش آموزان و یا سربازان بدبخت هستند که چاره ای عیر از این ندارند ما که در شهرمان همیشه شاهد این شعبده بازی در جلوی چشمانمان هستیم در شهرهای دیگرنیز همینگونه است ۹۰ درصد مردم ایران از این حکومت ناراضی هستند ولی فرصتی برای ابراز آن ندارند چون درگیر زندگی روزمره هستند فقط جوانان هستند که چیزی برای از دست دادت ندارند و آنها بودند که مشروعیت نظام را زیر سوال برده و خواهند برد