مادران پنج فعال عرب محکوم به اعدام از دیدار با نماینده ولی فقیه در اهواز منع شدند

پنجشنبه, 12ام بهمن, 1391
اندازه قلم متن

madaran panj arab
مادران، خواهر و نزدیکان فعالان فرهنگی و مدنی عرب اهوازی محکوم به اعدام روز دوشنبه ۲۸-۰۱-۲۰۱۳ با مراجعه به دفتر نمایندگی ولی فقیه در اهواز و تجمع در مقابل آن خواستار دیدار با آیت الله محمدعلی موسوی جزایری نماینده رهبری در استان شدند تا شکایتها و رنج نامه های خود و فرزندانشان را کە حاکی از بیگناهی آنان است به وی ارائە کنند، اما نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مانع از دیدار آنها با این مقام مسؤول شدە و آنها را از محل راندند.

مادران زندانیان امروز چهارشنبه نیز در محل فرمانداری شهر رامشیر با شمس الله بهمئی نماینده این شهر در مجلس شورای اسلامی دیدار کردند. شمس اللە بهمنی به آنها قول مساعد داد تا موضوع را در دیدارش با علی لاریجانی رئیس پارلمان ایران در تهران مطرح و پیگیری نماید.

لازم به ذکر است در روزهای گذشته خانواده ها و بستگان فعالان عرب محکوم به اعدام، محمدعلی عموری نژاد، هاشم شعبانی نژاد، هادی راشدی و برادران سید یابر و سید مختار آلبوشوکه به همراه خانواده رحمان عساکره که به ۲۰ سال زندان در تبعید محکوم شده است، با تجمع در برابر اماکن دولتی و قضائی خواستار دیدار با مسئولین و رساندن صدای مظلومیت خود و فرزندانشان به گوش مقامات مسئول شدند که هر بار عوامل حکومتی مانع از دیدار آنها شدەاند.

پنج فعال فرهنگی عرب اهوازی فوق الذکر از فرهنگیان و دبیران شهر رامشیر در ۸۰ کیلومتری شرق اهواز هستند که در چارچوب موسسه فرهنگی – مدنی الحوار (گفتگو) در دوره اصلاحات و پس از آن به فعالیتهای فرهنگی می پرداختند. این فعالان فرهنگی در اوایل سال ۲۰۱۱ دستگیر و به مدت ۹ ماه در اداره اطلاعات بدون دسترسی به وکیل تحت بازجوئی، فشار و شکنجه قرار داشتند و پس از اعترافگیریهای تحت شکنجه از دو تن از آنها به نامهای هادی راشدی و هاشم شعبانی فیلم تهیه کرده و آنرا از شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان ایران، پرس تی وی بر خلاف قوانین جاری در ایران انتشار دادند. در توضیحات این فیلم و با مونتاژهای گزینشی از این اعترافات اجباری این دو تن را بە “محاربه”، “تبلیغ علیه نظام” و “اقدام علیه امنیت ملی” متهم کردند. در دادگاه علی رغم اینکە این زندانیان در دفاعیات خود صراحتاً از شکنجه ها و اعترافات زیر شکنجە پردە برداشتند و بدون توجه به دفاعیات وکلای مدافع در شعبه دو دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی سید محمد باقر موسوی به اعدام محکوم شدند و پس از آن احکام اعدام آنها در دیوان عالی کشور به تایید رسید.

احمد شهید، گزارشگر ویژە حقوق بشر در ایران، بە همراه چهار گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، عفو بین الملل، دیدبان حقوق بشر، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزارتهای خارجه بریتانیا و آلمان و همچنین سی نهاد حقوق بشر دیگر خواستار توقف و لغو فوری احکام اعدام صادره و اعاده دادرسی و محاکمه عادلانه برای این فعالان شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید