بازداشت سه نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر در تجمع اعتراضی دراویش گنابادی شهر کوآر

پنجشنبه, 28ام دی, 1396
اندازه قلم متن

تعدادی از دراویش گنابادی شهر کوآر استان فارس در روز ۲۴ دی ماه در اعتراض به بازداشت بی‌رویه و بی‌علت دراویش در شهرهای ایران در مقابل ساختمان فرمانداری شهر دست به اعتراض زدند که با حمله پلیس، ضرب و شتم و بازداشت دراویش منتهی شد. از تاریخ ۹ دی ماه تاکنون ۱۸ درویش در شهرهای مختلف از جمله کوآر بازداشت شده‌اند. از این تعداد شش نفر آنها در طی روزها گذشته آزاد شده‌اند اما ۱۲ نفر دیگر همچنان به دلایل نامشخص در زندان به سر می‌برند.

کسری نوری از مدیران سایت مجذوبان نور (سایت خبری دراویش گنابادی) به کمپین حقوق بشر در ایران گفت ۱۰ نفر از دراویش در تجمع روز ۲۴ دی ماه در کوآر از سوی نیروهای پلیس زخمی و سه نفر بازداشت شدند: «ماموران پلیس با باتوم و گاز اشکآور و شوکر به تجمع‌گران حمله کردند. در میان زخمی‌ها حتی یک زن باردار به نام راحله مریخ بودند.»

همچنین به گفته کسری نوری از وضعیت سه بازداشت شده نیز تاکنون اطلاعی در دست نیست: «ما هنوز اطلاع نداریم که آنها به کجا منتقل شده‌اند و اتهامشان چیست.»

نام بازداشت‌شدگان در تجمع روز یکشنبه ۲۴ دی ماه به این ترتیب است ذبیح‌الله گردپور، عبدالله رضاییان و محسن آزادی‌فر. همچنین نام ۱۰ درویشی که از سوی ماموران پلیس در تجمع مجروح شدند عبارتند از راحله مریخ، نورالله گلشن، نصرالله گلشن، خیرالله کرمی، غلام آزادی، احمد دهقان، امین ندومی، ایمان ندومی، سجاد پورفرجام و مهدی نوری.

کسری نوری که خود به همراه سه درویش دیگر در تاریخ ۹ دی ماه بازداشت و در تاریخ ۱۹ دی ماه آزاد شد به کمپین گفت: «درخواست دراویش کوار در تجمع‌شان و به طور کل جامعه دراویش ایران این است که نگاه امنیتی از روی این قشر برداشته شود. چرا باید وکیل، دانشجو، معلم و یا کاسب درویش شغل‌اش را از دست بدهد، زندانی شود و یا مورد بی‌احترامی قرار بگیرد. حق آزادی مذهب و عقیده یک حق عمومی و پذیرفته شده است.»

آقای نوری با اشاره به اصل ۲۷ قانون اساسی که آزادی اجتماعات را به رسمیت شناخته است گفت: «چرا وقتی قانون اساسی آزادی اجتماعات را به رسمیت شناخته است با هر اجتماع دراویش حتی مسالمت‌آمیزش برخورد می‌شود. این برخوردها، ضرب و شتم و حمله با گاز اشک‌اور خلف شان انسانیت است.»

به گفته کسری نوری از تاریخ ۹ دی ماه تاکنون ۱۸ دروایش از شهرهای مختلف ایران به اتهامات امنیتی بازداشت شده‌اند که هنوز ۹ نفر آنها در بازداشت به سر می‌برند. علاوه بر این سه درویش دیگر در تجمع روز ۲۴ دی ماه بازداشت شدند.

در تاریخ ۱۸ دی ماه ایوب و ادریس قاسمی در شهر کمال‌شهر کرج به علت نامشخصی بازداشت و به زندان گوهردشت منتقل شدند.

در تاریخ ۱۷ دی ماه چهار درویش گنابادی در یزد و دو درویش در کوار بازداشت شدند. مسعود سلطانی و حسین سلطانی، فاطمه سلطانی و هانیه سلطانی در شهر یزد بازداشت شدند که فقط هانیه سلطانی تاکنون آزاد شده و بقیه در بازداشت به سر می‌برند. اتهامات آنها اقدام علیه امنیت ملی، عضویت در فرقه ضاله درویشی و تشویش اذهان عمومی عنوان شده است. آنها اکنون در زندان مرکزی یزد به سر می‌برند.

دو درویش ساکن کوار نیز به نام‌های محمد روشن و محمود هاشمی در شیراز بازداشت شدند که همچنان در بازداشت به سر می‌برند و اتهامات آنها هنوز مشخص نیست.

در تاریخ ۱۵ دی ماه علی جمشیدی و رضا سوری در شهر خرم‌آباد بازداشت شدند.

در تاریخ ۹ دی ماه چهار درویش به نام‌های کسری نوری، محمد شریقی مقدم، فائزه عبدی‌پور و محمدرضا درویشی در بیمارستان دی تهران در زمانی که به ملاقات حمیدرضا مرادی درویش بیمار دیگر رفته بودند بازداشت شدند. آنها در روز ۱۹ دی ماه آزاد شدند. یک روز پس از بازداشت آنها جمعی از دروایش در مقابل زندان اوین در اعتراض به بازداشت آنها تحصن کردند که ۱۰ روز به طول کشید.

همچنین در روز ۹ دی ماه علیرضا نیک‌زاده در سمنان بازداشت شد که پس از حمله قلبی و انتقال به بیمارستان آزاد شد و در روز ۱۰ دی ماه نیز ابراهیم شریفی در شهر اصفهان بازداشت که پس از سه روز آزاد شد.

در حال حاضر مجموعا ۱۲ درویش از شهرهای یزد، خرم‌آباد، کوآر در بازداشت باقی مانده‌اند. ۹ نفر از آنها در فاصله ۹ دی ماه تا ۱۸ دی ماه بازداشت و سه نفر از آنها در تجمع اعتراضی مردم کوار در ۲۴ دی ماه بازداشت شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.