کسری نوری: این مقاومت الگوست؛ سناریوی بازداشت‌کنندگان شکست خورد

پنجشنبه, 28ام دی, 1396
اندازه قلم متن

کسری نوری از فعالان حقوق دراویش و همکار سایت مجذوبان نور که شنبه شب ۹ دی‌ماه ۱۳۹۶ به اتفاق تعدادی دیگر از دراویش گنابادی بازداشت و ۱۹ دی ماه پس ازتحصن خانواده‌ها و فعالان دراویش گنابادی در مقابل زندان اوین آزاد شد، در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که سناریوی کسانی که اقدام به بازداشت خودسرانه او و سه درویش گنابادی دیگر کرده بودند شکست خورده است.

او به کمپین گفت با وجود اینکه در اعتراضات اخیر حضور نداشته اما بازجویان می‌خواستند اینطور وانمود کنند که در ارتباط با این اعتراضات بازداشت شده‌اند.

آقای نوری گفت که مقاومت خانواده‌های دروایش گنابادی و تحصن آنها مقابل زندان اوین منجر به آزادی بی‌قید و شرط او و سه درویش گنابادی دیگر شده و این مقاومت باید به الگو و منشی برای همه تبدیل شود.

همزمان با اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف ایران، کسری نوری، فائزه عبدی‌پور، محمد شریفی‌مقدم و محمدرضا درویشی، روز نهم دی ماه و به هنگام عیادت یکی از دوستان‌شان در بیمارستانی در تهران، از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند. خانواده‌های آنها به اتفاق دیگر دراویش گنابادی در اعتراض به بازداشت این چهار نفر از شنبه شب، نهم دی ماه در مقابل زندان اوین تحصن کردند. خانواده‌های آنها به کمپین گفته بودند که فرزندان‌شان در اعتراضات حضور نداشتند و مسوولان باید توضیح بدهند که به چه دلیلی با حمله به بیمارستان دی آنها را بازداشت کرده‌اند.

کسری نوری، همکار سایت مجذوبان نور(سایت متعلق به دراویش گنابادی ایران) و دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تهران در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که بازداشت او خودسرانه بوده است. او به کمپین گفت: «نگاه امنیتی بر جامعه درویشی حاکم است و سر هر بزنگاهی و هر اتفاقی می‌ریزند و بازداشت می‌کنند. آن شب که ریختند بیمارستان دی که ما برای ملاقات آقای مرادی رفته بودیم، گفتم حکم بازداشت شما کجا است؟ حکم ضابطین و دستور قضایی نداشتند و لباس شخصی بودند. گفتیم از کجا معلوم که آدم ربایی نیست؟ تیر هوایی شلیک کردند، اسلحه روی ما کشیدند، منتهی ما مقاومت کردیم. گفتند خیلی خوب، حکم بازداشت می‌آوریم. زنگ زدند چند اکیپ بازداشت دیگر آمدند با باتوم و شوک الکتریکی و ضرب و شتم ما را بازداشت کردند. وقتی رفتیم زندان تازه آنجا از ما می‌پرسیدند کی هستیم. معلوم بود که بازداشت خودسرانه است. اگر خودسرانه نبود حداقل می‌دانستند چه کسی را بازداشت می‌کنند. بازداشت غیرقانونی و خودسرانه انجام دادند.»

آقای نوری به کمپین گفت: «چون برخوردشان با متهمین کاملا غیرقانونی است لذا من و دیگر درویشان هیچ بازجویی پس ندادیم و زیر بار هیچ بازجویی نرفتیم. بازپرس را هم که دیدم اعتراض کردم که هم بازداشت غیرقانونی است هم شیوه بازداشت و هم نگهداری ما غیرقانونی است. تازه امده بودند اتهام تراشی کنند و دلیل و محملی پیدا کنند که ما را نگه دارند. دقیقا مثل ۸۸ شده بود که عده‌ای را محاکمه کردند به عنوان معترضان، در حالیکه در اعتراضات حضور نداشتند. ما را همزمان با اعتراضات بازداشت کردند. خب من هم به واسطه اینکه قبلا زندان رفته بودم در دانشگاه شاخصیتی داشتم. آقای شریفی‌مقدم به عنوان یک درویش و یک فعال اجتماعی مطرح در دانشگاه شریف و خانم عبدی‌پور از اعضای شورای صنفی بود و دانشجوی نمونه بود در دانشگاه و آقای درویشی هم فعال است. میل‌شان این بود که در این شرایط که ما را گرفته‌اند اینطور عنوان بکنند در اتهامات که به خاطر شرکت در این تجمعات بازداشت شدیم یا در تجمعات شرکت داشتیم. گفتم اول اینکه هیچ تجمعی و حضور در تجمعات غیرقانونی و جرم نیست. اما در تجمعات هم ما نبودیم.»

کسری نوری هنگام بازداشت دور از بازداشت شده‌های اعتراضات نگهداری شده است. او به کمپین گفت: «بازپرس دید ما به قوانین وارد هستیم و مطالبه ما اجرای قانون است. نمی‌خواست این روحیه به بازداشتی‌های دیگر هم منتقل شود. همان جا دستور داد و به من هم گفت که من دستور دادم شما را جدا از بقیه بازداشتی‌ها نگه دارند. در ۲۰۹ هم که بودیم در انفرادی در بخش‌هایی بودیم که دانشجویان و بازداشتی‌‌های تازه صدای ما را هم نشنوند و از بازداشت ما هم خبر نداشته باشند. من هیچ یک از بازداشتی‌ها را ندیدم تا آمدم بیرون و متوجه شدم که دانشجویان را بازداشت کرده‌اند و متاسفانه عده‌ای از دست رفته‌اند.»

به گفته آقای نوری، سناریوی بازداشت کنندگان با تحصن دراویش در مقابل زندان اوین و مقاومت آنها شکست خورده است. او به کمپین گفت: «این را واقعا پیش بینی نکرده بودند و برنامه شان شکست خورد ما ۴ نفر در بند ۲۰۹ بودیم که روز یکشنبه هفته گذشته من و آقای درویشی را به رجایی شهر منتقل کردند چون می‌خواستند متحصنین جلوی اوین را پخش کنند و تجمع را برهم بزنند. اما در نهایت مجبور شدند ما را بدون قید و شرط آزاد کنند.، از جمع دانشجویان بازداشتی هم دانشجویان با کفالت و وثیقه آزاد می شوند اما ما بدون هیچ قید و شرطی آزاد شدیم. متحصنین به آنها گفته بودند که چون غیرقانونی بازداشت کرده اید هیچ وثیقه ای نمی‌گذاریم.»

او تحصن و مقاومت خانواده‌ها و فعالان دروایش در مقابل زندان اوین را الگو و منشی خواند که باید مورد توجه قرار بگیرد و به کمپین گفت: «به واسطه همین مساله ما بی‌قید و شرط آزاد شدیم. وقتی که ما را بازداشت کردند بعد متوجه شدند چه اشتباهی کرده‌اند. اینقدر خودسرانه بود این بازداشت که ما را هم به تعجب واداشت. من به واسطه اینکه سابقه زندان داشتم، حقوقدان هستم و حقوق خوانده‌ام هیچ بازجویی پس ندادم و سکوت کردم هیچ بازجویی از من نتوانستند و نشد. فقط یک مشت تهدید همیشگی که چند سال زندان بودی چند سال دیگر باید زندان باشی و .. گفتم همه کارهای شما غیرقانونی است و من هیچ حرفی ندارم با شما. در واقع وقتی می‌گوییم بایکوت دراویش، همین است. نمی‌خواهند من، کسری نوری به عنوان درویش گنابادی مطرح باشم. نمی‌خواهند این اسم در جامعه مطرح باشد و می‌خواهند وقتی کسی می‌گوید درویش، برای مردم، یک آدم ژولیده‌ای که داخل غار می‌رود و تنها و تارک دنیا است به نظر بیاید نه کسی که فعال است در اجتماع و دغدغه مند و دادخواه و عدالت خواه است و نسبت به غیرقانونی بودن برخوردها اعتراض می‌کند.»


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.