یک فدراسیون کارگری خواستار دخالت خامنه‌ای برای مختومه شدن پرونده داود رضوی شد

پنجشنبه, 5ام بهمن, 1396
اندازه قلم متن


فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل در نامه‌ای به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، خواستار دخالت فوری او برای مختومه شدن پرونده داود رضوی، فعال کارگری در ایران، شد.

پیشتر سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ خبر داده بود که آقای رضوی، عضو هیات مدیره این تشکل صنفی، به دادگاه انقلاب فراخوانده شده است. در این گزارش به دلیل احضار این فعال کارگری به دادگاه انقلاب اشاره نشده بود.

وی پیشتر روز ۱۳ آبان در دادگاه انقلاب تهران به اتهام‌های امنیتی محاکمه شده و در انتظار حکم دادگاه است.

‌استیو کاتن، دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل، در نامه روز چهارشنبه چهارم بهمن خود به رهبر جمهوری اسلامی، با اشاره به این موضوع که احضار داود رضوی نقض جدی حق قانونی او برای فعالیت مسالمت‌آمیز صنفی است، افزود که ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران سازمان بین‌المللی کار و یکی از اعضای فعلی این نهاد جهانی،‌ موظف است که به حقوق کارگران احترام بگذارد.

اشاره آقای کاتن به آزادی تشکل‌یابی و حق کارگران برای ایجاد تشکل‌های صنفی و عضویت در آنها است.

دبیرکل فدراسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل در نامه خود اشاره کرده که آزادی سریع و بی قیدوشرط داود رضوی، نه تنها به عنوان یک اقدام مثبت در نظر گرفته خواهد شد، بلکه باعث بهتر شدن وجهه حکومت جمهوری اسلامی ایران در سطح جهانی خواهد شد.

این درخواست در شرایطی مطرح شده که به نوشته وب‌سایت فدارسیون جهانی کارگران حمل‌ونقل، دو هفته پیش نیز نامه دیگری در مورد رضا شهابی، عضو دیگر سندیکای‌ کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه، به رهبر جمهوری اسلامی نوشته شده بود.

استیو کاتن در نامه خود به آیت‌الله خامنه‌ای خواستار آزادی آقای شهابی از زندان شده و در این ارتباط به وضعیت جسمانی وخیم این فعال کارگر زندانی اشاره کرده بود.

در همین حال، سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد که دادگاه تجدیدنظر داود رضوی که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، برگزار نشده است.

بر اساس این گزارش، تاریخ مجدد برگزاری دادگاه آقای رضوی به روز سه‌شنبه ۱۰ بهمن موکول شده است.

آقای رضوی و ابراهیم مددی، نایب رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ دو روز پیش از روز جهانی کارگر سال ۱۳۹۴، در منزل خود بازداشت و پس از ۲۲ روز بازداشت موقت، با قرار کفالت ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

داود رضوی پس از آن در شعبه ۲۶ دادگاه بدوی انقلاب تهران به پنج سال و همچنین آقای مددی به پنج سال و چهار ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

در این میان، کانال تلگرامی کانون مدافعان حقوق کارگر گزارش داد که پنج تن از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری و اتحادیه آزاد کارگران ایران باید روز ۱۲ اسفند در دادگاه انقلاب سنندج حاضر شوند.

اتهام غالب حسینی، خالد حسینی، مظفر صالح‌نیا، شریف ساعد پناه و حبیب‌الله کریمی «شرکت در مراسم نوروز سال ۹۶» عنوان شده است.

به گفته کانون مدافعان حقوق کارگر، حدود ۸۰ تن در روزهای اخیر در ارتباط با برگزاری مراسم نوروز ۹۶ در سنندج، احضار و بازجویی شده‌اند.

همچنین محمود صالحی، فعال کارگری در کردستان ایران در صفحه فیس بوک خود خبر داد که نجیبه صالح‌زاده، ‌همسرش، به دلیل آنچه «شکایت اداره اطلاعات سقز» خواند،‌ به دادسرای سقز احضار شده است.

به نوشته آقای صالحی،‌ شعبه سوم دادیاری دادگستری شهر سقز روز اول بهمن در تماسی تلفنی، به خانم صالح‌زاده گفته است که تا روز ششم بهمن خود را به همان شعبه معرفی کند.

دلیل احضار نجیبه صالح‌زاده، «گزارش اداره اطلاعات شهرستان سقز» علیه او عنوان شده است.

در سال‌های اخیر،‌ گزارش‌های بسیاری در مورد برخوردهای امنیتی و قضایی با کارگران و فعالان کارگری در مناطق مختلف ایران منتشر شده است.

از جمله گزارش‌هایی که بازتاب گسترده‌ای داشتند،‌ منع اجتماع و اعتصاب کارگران منطقه ویژه بندر امام خمینی از سوی دادگستری استان خوزستان در آذر سال ۹۲، از دست رفتن کلیه‌های محمود صالحی در اداره اطلاعات سنندج در اردیبهشت سال ۹۴ و اجرای احکام شلاق برای ۱۷ کارگر اخراجی معدن طلای آق دره در استان آذربایجان غربی در اردیبهشت سال ۱۳۹۵ بوده اند.

در این میان، شماری از فعالان کارگری و صنفی مانند رضا شهابی، اسماعیل عبدی، مختار اسدی و محسن عمرانی به اتهام‌های امنیتی زندانی‌اند.

برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان کارگری و صنفی انتقاد سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان را به همراه داشته است. این در شرایطی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند از تشکل‌یابی کارگری و فعالیت تشکل‌های صنفی حمایت می‌کنند. این موضوع از سوی سازمان‌های حقوق بشری و اتحادیه‌های کارگری در جهان رد شده است.
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.